• mrln

Ta bort tatuering

Hej! jag arbetar med att ta bort tatueringar så kanske kan hjälpa till med lite frågor.  

Du ska inte få några ärr av laser om personen som utför behandlingen har utbildning. Däremot om din tatuerare har kört hårt på dig kan de ärren synas när tatueringen är borta. Detta bör personen som utför behandlingen kunna se innan.  Hur många behandlingar som behövs beror på ålder på din tatuering, färgerna, hur bra tatueraren har varit och självklart hur duktigt du är på att följa skötselråden du får. 

Finns lite mer info på mitt företags hemsida (http://tattoonation.se/las.html) men bäst är att du bokar in tid för mer information hos någon nära dig som utför laserbehandlingar så får du veta vad dina möjligheter är och vad kostnaden blir för just dig.

Hoppas detta hjälpte :) 

• mrln
    Stella Jaded

Att de har några år på nacken är självklart en fördel för dig och om de har bleknat är det ännu bättre. Man behandlar ungefär en "handflata" i storlek åt gången om den är helt täckt i färg. Eftersom kroppen ska rensa ur färgpartiklarna som man slår sönder med lasern. Behandlar man för stor yta åt gången blir behandlingen bara jobbig, läkningen tar längre tid och man kan bli sjuk. Ska man bara bleka för att göra en cover-up behövs ca 1-3 behandlingar men ska tatueringen bort helt kan det bli 8 behandlingar lika gärna som om att det kan bli 12 lr fler. Oftast får man bäst resultat andra gången man behandlar och då är det även lättare att avgöra på ett ungefär hur många behandlingar som krävs. 
    Pris skiftar också mycket mellan olika studios/kliniker, jag tar tex 1000kr de första 5 behandlingarna sen går jag ner till 700kr/behandling. 

Ta din tredje tatuering som ett exempel: säg att 9 behandlingar räcker sen är den borta, den är inte så jättestor så man kan behandla hela på en gång. 5x1000 + 4x700 = 7800kr, men detta är svårt att förutspå innan man ens sett tatueringen kan bli mindre kan bli mer. 

Fråga om personen har gått någon utbildning, jag har mitt diplom uppe och vill man kan man fråga vart personen fått sin utbildning och dubbelkolla om man känner sig osäker. Be gärna om att få se resultat från behandlingar andra har gjort där.  
  • mrln
    RosaSvamp

Är tatueringen lite äldre är det självklart lättare än en ny att ta bort, men mycket hänger också på hur bra gjord den är. En amatör kanske kör för löst eller för hårt, för löst är lätt att ta bort men är den hårt körd kan fler behandlingar krävas. En som vet vad han gör jobbar in färgen i huden typ "kapslar in den" och de kräver också en hel del behandlingar. Sedan även vad för färger som används påverkar, dagen tatueringsfärger håller ett mycket högre kvalitet än de man använda förr. Rött och grönt är svårast att få bort och svart lättast. 

Tycker du ska avvakta lite och känna på det lite, att ta bort en tatuering är en lång process och kräver tålamod och det kan bli dyrt. Självklart om man absolut inte gillar det man har så är det helt klart värt att ta bort.  

• mrln

Av att ha sett bilderna så ser de ut att vara bra gjorda och inte för hårt körda. Du ser inte ut att ha några "sprängningar"r i tatueringana. Tror att du kommer kunna få bort dem helt men kan inte lova något då röd och brun färg kan va lite lurig.. 

Jag skulle bara behandla en fågel åt gången till en början då det är så pass mycket färg och pigment. När de ljusnat efter ett par behandlingar skulle man kunna behandla båda, men hänger även lite på dig också då laser kan kännas en del. 

• mrln

Svårast att få bort är grön färg, röd kan va lite lurig med men till det röda går att använda en annan lins med andra inställningar. (om man ska förklara det enkelt) vitt ska gå att få bort också så vill du testa att lägga i lite vitt i fåglarna ifa du tror det kan hjälpa så skulle jag göra det. Är trots allt enklare att testa vitt först än lasra bort. Kan ju hända att det gör susen för dig och du börjar gilla dem.

Priserna varierar på vart du går, hos mig tar jag 1000kr/behandling för de 5 första behandlingarna och sedan 700 kr/behandling. Så tar en fågel tex 5 behandlingar kostar detta 1000x5, den andra fågeln blir då 700x5.

För de flesta går det att ta bort tatueringen helt utan att det syns, hänger mycket på tålamod och att man följer skötselråden man får. Solar man för tidigt efter tex kan man få "skuggor" där man behandlat och det är inte alltid de försvinner om inte annat kan det ta väldigt lång tid. Äldre tatueringar är lättare att få bort eftersom pigmenten i färgen har börjat röra sig uppåt i huden. En "färsk" tatueringen kan kräva fler behandlingar. 

Väldigt svårt att säga hur många behandlingar som krävs oftast är det lättast att avgöra efter två behandlingar då man ser lite på hur man reagerar på lasern.  Kan va allt från 8-15 för att de ska bort helt. Har du någon klinik/studio i närheten av där du bor kanske du kan gå och visa dina fåglar där så kan de ge dej en bedömning, konsultationer brukar va kostnadsfria på de flesta ställen. 

Hoppas att mina svar hjälper dig något.

• mrln

Slutresultatet bör bli det samma men en ny tatuering kräver i regel fler behandlingar. Så ett stort tålamod kan behövas.

Svar på tråden Ta bort tatuering