• Anonym (Rätt lön?)

Förskollärare vad tjänar ni?

Jag har arbetat som barnskötare ca 8 år och läser nu till förskollärare och är färdigutbildat till sommaren, har börjat söka lite jobb och ska på första intervjun här snart. Frågan är nu vad jag ska begära för lön, fundera på 25-26000. Jag bor i Sollentuna (förort norr om Stockholm) och det är mest i norrort jag söker jobb.

Vad har du för lön?
    Hur länge har du jobbat som förskollärare?
    Vart bor du?

Vad tror du är rimligt att jag begär för lön?

• Svar på tråden Förskollärare vad tjänar ni?
  • Anonym (mer!!)

Det är för lite! Jag har varit barnskötare sen -99, har nu utbildat mig och börjar jobba om en vecka. Jag får 29600, och alla i.min klass har över 28000. Alla har jobbat som barnskötare ett tag innan utbildningen. Jag bor också i norr/västerort.

• Anonym

20897 tjänar jag   Har jobbat i över 10 år som förskollärare. Bor i Norrland. De som är nyutbildade idag får 21500kr i vår kommun.

• Anonym (mer!!)

Lönestatistiken är lite missvisande, då det är stor skillnad på ingångslöner nu och för bara ett par år sen (i Stockholm) pga den extrema bristen på förskollärare som vi har nu. Så kolla statistiken men fråga också vad folk runt dig har fått.

• Anonym (Norris)

Det är verkligen svårt att veta vad man ska begära för lön. Härligt för er runt STHLM som kan trissa upp era löner så pass mycket, det är ju riktigt bra löner att få omkring 29 000´:-. Helt klart är ni värda det Men här omkring (bor i norrland) tjänar man inte alls dem pengarna som förskollärare, men å andra sidan lever man mycket billigare här också så det går alltid jämt ut i slutändan ändå.

• Anonym (Skellefteå)

Har jobbat som fskl i 18 år. Lönen är 23 400.

• Anonym (mellansverige)

Lönerna skilljer sig enormt mycket beroende på var i landet man bor...bästa sättet att få reda på  vad ett  rimligt löneanspråk är i just din kommun är att kolla på lärarförbundets hemsida-där finns en tabell du kan gå in på och kolla vad de flesta i din ålder har för lön (och de 10 precentil högsta resp lägsta lönerna är i varje åldersgrupp) du kan också jämföra olika kommuner.  Allternativt ring ditt lokalkontor och fråga ,de hjälper dig gärna!

• Hedebris

Har jobbat i ett år, har 25000, begärde 26500. Ingångslönen ligger på 21500, men det är inte många de kan lura längre att gå med på den lönen när det är sådan brist

• Anonym (Rätt lön?)

Då ska jag begära uppåt 30000 tror jag, löneutvecklingen brukar ju vara rätt kass så det gäller ju att få bra från början. Du som fått 29000 vart i norrort är det? Privat eller kommunalt?

Svar på tråden Förskollärare vad tjänar ni?