• Anonym (Rätt lön?)

Förskollärare vad tjänar ni?

Jag har arbetat som barnskötare ca 8 år och läser nu till förskollärare och är färdigutbildat till sommaren, har börjat söka lite jobb och ska på första intervjun här snart. Frågan är nu vad jag ska begära för lön, fundera på 25-26000. Jag bor i Sollentuna (förort norr om Stockholm) och det är mest i norrort jag söker jobb.

Vad har du för lön?
    Hur länge har du jobbat som förskollärare?
    Vart bor du?

Vad tror du är rimligt att jag begär för lön?

• Svar på tråden Förskollärare vad tjänar ni?
  • Anonym (Sara)

32000 , kommunalt Sthlms innerstad. Jobbat 1 år.

• biologic

Kan tänka mig att Stockholmslönerna ligger högre på grund av att boendekostnader och transportkostnader blir högre. Inte för att jag är inom branschen över huvud taget, gick bara in här på grund av ren nyfikenhet. ;)

• Anonym

Puffar här! Utbildar mig just nu och är klar i januari 2014. Kommer då vara 29 år och har 5 års erfarenhet sedan tidigare, innan jag började plugga. Kommer förmodligen att jobba inom Stockholm stad. Troligtvis innerstan. Vad är det som styr ens löneanspråk egentligen? Är ju lite tidigt att spekulera i nu för min del men vill inte lägga mig för lågt från början. Hoppas på att kunna be om 30000. Har dessutom en del kontakter så kan söka jobb på flera ställen.

• Anonym

Jisses vilka höga löner ni har, helt sjukt!!!    Annars är jag väldigt underbetald?

Jag har jobbat 10år som barnskötare + 7år som förskollärare + att jag specialutbildat mig 2år till diplomerad Montessorilärare ( namex). Totalt har jag över 20års erfarenhet inom förskolan.

Jag tjänar 25.000 kr  och bor i en ganska stor stad i mellansverige 

• Anonym

26000 som ingångslön privat i Sthlm 

• Anonym (chockad)

Herregud vilka löner!!!

Ni passar BARN! Visserligen är de det käraste vi har, MEN det är inget svårt jobb och det är inget fysiskt krävande jobb. Ni har heller inte en massa kvällsjobb som de flesta lärare har.
    Allt snack om pedagogik etc - visst, ni har pluggat ett antal år, men återigen - jobbet är inte SVÅRT eller FYSISKT JOBBIGT!

Jag ser mycket hellre att högstadie - och gymnasielärare får hög lön.    

OBS! Förväntar mig givetvis påhopp från alla underbetalda förskollärare med endast 27.000 i lön... 

• Anonym
    Anonym (chockad) skrev 2012-10-19 10:27:06 följande:
    Herregud vilka löner!!!

Ni passar BARN! Visserligen är de det käraste vi har, MEN det är inget svårt jobb och det är inget fysiskt krävande jobb. Ni har heller inte en massa kvällsjobb som de flesta lärare har.
    Allt snack om pedagogik etc - visst, ni har pluggat ett antal år, men återigen - jobbet är inte SVÅRT eller FYSISKT JOBBIGT!

Jag ser mycket hellre att högstadie - och gymnasielärare får hög lön.    

OBS! Förväntar mig givetvis påhopp från alla underbetalda förskollärare med endast 27.000 i lön... 
    Så som läroplanen för förskolan är utformad så har  ju förskolläraren ett visst annat ansvar än att "passa barn"... 

Och kvällsjobb....förutom pedagogmöten, föräldramöten och utvecklingssamtal så planerar iaf jag verksamheten på kvällen, skriver veckobrev och skriver individuella brev till varje barn varje vecka.  
Svar på tråden Förskollärare vad tjänar ni?