• SockerStinn

Skolvalet; montessori eller vanlig klass?

Vilken hade ni valt? Varför? Har fått information om montessori av en av deras lärare och det verkar väldigt positivt Men jag har inte träffat någon från "vanliga" klassen och fått nått grepp om hur de jobbar. 

Är det någon med negativ erfarenhet av montessori? Vad har då varigt dåligt?

Det är samma skola, men den goa grupp hon nu går i på förskolan kommer hon ju att förlora. I montessoriklassen kommer hon kanske bara känna något barn. Så det är en stor nackdel eftersom hon är blyg och det är ett bra gäng. De har jobbat mycket med hur man är en bra kompis, och det märks. Men så är ju skolan en så lång period så det borde jag kanske inte ge för stor bettydelse, att hon är blyg nu. Om hon ska gå montessori får hon föka med under deras inskolning så hon kommer känna igen de andra när hon startar, men säkert inte KÄNNA någon. Montessoriklass har de nu F-6 men det kan bli ändrat till F-5 (inte klart än, 6orna ska nu byta skola till högstadieskolan, och de jobbar samtidigt för att få högstadie i montessori med, men det är inte alls säkert att det blir)

Hjälp! hur mycket skiljer eg. dagens vanliga skola från montessori? hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Skolvalet; montessori eller vanlig klass?
  • Kaffegalningen

Jag har min son på en montessoriförskola men vill absolut inte ha honom på en montessoriskola. Har flera som arbetat på sådana som inte vill ha sina egna barn där... För mycket ansvar på barnet för tidigt samt alldeles för lite gruppaktiviteter (de lärandeteorier som är i ropet talar just om att vi lär tillsammans med andra).

Så är den vanliga skolan bra skulle jag ta den! Montessori är guld i förskola men inte alltid i skolan.

• SockerStinn

Tack för svaret!

Låter alls inte bra om pedagogerna själva inte vill ha barnen där Lite tveksam till det att lära i grupp dock, har bara dåliga erfarenheter av det själv. För att det ska funka måste alla i gruppen befinns sig på samma nivå samt ta ansvar för sitt eget lärare. Lättare att ta ansvar när man jobbar själv. 

Jag vill gärna höra andras erfarenheter och åsikter! 

• Kaffegalningen

Ja tyvärr missförstod många lärare grupplärandets mening och satte allt ansvar på barnen som inte alltid är mogna för det Däremot behöver alla inte alls vara på samma nivå enligt mig, men det är en helt annan diskussion om vi ska diskutera Piaget och Vygotskijs teorier om lärande så jag stannar där

• claudiag

Montessori är en pedagogik som fungerar i allra högsta grad. Den handlar om så mycket mer än att barnet ska ta sitt ansvar och tänka själv. Den viktigaste perioden är 0-6 år och då har barnet sina sk känsliga perioder som visar sig avgörande för barnets framtid. Det finns inga nackedelar med denna pedagogik och det är vetenskapligt bevisat på att den ger bästa resultat för alla barn i hela världen och också utvecklingsstörda barn. Den säger ingenting om att barnet ska jobba i den meningen att barnet måste arbeta och att det arbetet ska ge bästa resultat. Det finns inget måste men ni blir häpnade när ni ser era barn överlyckliga och stolta över sig själva. Den bästa belöningen ett barn kan få är att arbeta. Se och lär, stör aldrig. Glöm tv och datorer, det behöver inte barnet för att utvecklas. Det behöver arbeta med sina små händer. Detta är det universiella arbetet som det är menat för det lilla barnet att utföra. Jag har sett en del montessori skolor i Sverige men måste tyvärr säga att de några få skolor som tillämpade denna pedagogik så som Maria Montessori tillämpade den över hela världen. Enligt denna pedagogik är det mkt viktigt att barn ska aktiveras ute oavsett väder. Man får aldrig tvinga barnet till något arbete. Man ska stimulera barnet så att det själv väljer sitt arbete. När barnet är färdigt ska det gå till ett annat arbete och alltid känna glädje och tillfredställelse. Man ska aldrig straffa barnet. Om barnet arbetar skapar barnet själv den spontana disciplinen, den får aldrig påtvingas ett barn. Vi får dock ej glömma att miljön där barnet vistas är mkt viktig och att vi vuxna så ofta förstör för det lilla barnet genom att blanda sig i det barnet väljer att göra och också avbryter barnets viktiga arbete genom att tvinga barnet till något annat. Montessori pedagogik i skolan räcker inte. Hemmamiljön är lika viktig och föräldrar bör utbildas inom denna pedagogik. Vi ser barnet som otillräckligt och litet, som inte kan eller förstår men i själva verket är det oss det är fel på. Barnet är litet storleksmässigt men oändligt stort själsligt. Vi ofta bestämmer åt det lilla barnet men det är så fel. Om man tillämpar denna pedagogik redan vid födseln når man bästa resultat.och barnet växer till en mkt stark och säker individ. Någon sa att alla barn inte passar att gå i en montesori skola men det är fel. Det handlar definitivt inte om mattekunskaper eller logik, det handlar om barnet känslor och vilja.  Montessori pedagogik har tagit mig med storm och jag studierar den flitigt. Har själv en liten kille på 5 och det är han som lär mig.  

• claudiag
    SockerStinn skrev 2012-01-28 22:00:34 följande:
    Vilken hade ni valt? Varför? Har fått information om montessori av en av deras lärare och det verkar väldigt positivt Men jag har inte träffat någon från "vanliga" klassen och fått nått grepp om hur de jobbar. 

Är det någon med negativ erfarenhet av montessori? Vad har då varigt dåligt?

Det är samma skola, men den goa grupp hon nu går i på förskolan kommer hon ju att förlora. I montessoriklassen kommer hon kanske bara känna något barn. Så det är en stor nackdel eftersom hon är blyg och det är ett bra gäng. De har jobbat mycket med hur man är en bra kompis, och det märks. Men så är ju skolan en så lång period så det borde jag kanske inte ge för stor bettydelse, att hon är blyg nu. Om hon ska gå montessori får hon föka med under deras inskolning så hon kommer känna igen de andra när hon startar, men säkert inte KÄNNA någon. Montessoriklass har de nu F-6 men det kan bli ändrat till F-5 (inte klart än, 6orna ska nu byta skola till högstadieskolan, och de jobbar samtidigt för att få högstadie i montessori med, men det är inte alls säkert att det blir)

Hjälp! hur mycket skiljer eg. dagens vanliga skola från montessori? hur ska jag tänka?
    Du ska inte tänka. Dina barn kommer att tala om för dig vad som ska göras. Barnen blir lyckliga om pedagogiken tillämpas på rätt sätt förstås. Värt att prova en montessori skola.
  • Anne69

Vi har just gjort detta val! Och vi valde den vanliga klassen framför Montessori. Vi har ett blygt, försiktigt, duktigt, tystlåtet barn som säkert skulle ha passat bra i Montessori. Men vi tror inte att Montessori hade varit lika bra för henne. Montessori är lite "nördigt" och vår dotter skulle nog säkert väldigt lätt falla in i stilen. Så nu har vi valt den vanliga klassen istället.

Ett lite tuffare barn som tydligare klarar av att välja sin egen väg och inte är så lättpåverkat kan säkert klara Montessori bättre. Materialen är fantastiska och med rätt pedagog kan det säkert bli bra. Flera av de montessorilärare vi träffade på gjorde dock ett lätt sekteristiskt intryck....vi tror också att vi föräldrar skulle kunna få det jobbigt i dialogen med dem.

• claudiag

Nej då. Montessori är inte nördigt på något sätt.Vad fick du detta ifrån??? Men jag håller med om att det inte tillämpas montessori pedagogik på de flesta montessori skolor, utan något som jag inte ens förstår mig på. Min son går på en sk montessori skola men jag ser ingen montessori pedagogik över huvud taget. En rysk lärarinna verkar inte vara någon pedagog alls, hon är mycket hård mot barnen och det saknas en sammanhållning i gruppen. Man låter inte barnet själv få välja vad det ska arbeta med utan väljer åt det. Detta är sååå fel enligt montessori själv. Man tvingar barnet till mycket. Jag påpekade detta för henne. Blir det ingen förändring så kommer min son att byta skolan. Jag väntar en månad och ser om det sker något positivt. Montessori pedagogiken är fullständigt förvrängd i praktiken. Räcker inte att vara utbildad till en montessori pedagog. Man måste verkligen vara mycket intresserad och älska denna underbara pedagogik för att kunna tillämpa den på ett riktigt sätt. Jag själv pluggar till en montessori pedagog och vill gråta när jag ser vad som egentligen sker i förskolorna.  Framförallt säger M Montessori att de största felen lärare kan göra är att påpeka barnets fel och att straffa det. Min son spillde en liten droppe saft på bordet, och läraren sa åt honom att han inte bör spilla. Då blev jag riktigt förbannad och tog mig ett samtal med henne. Hon frågade hur jag skulle ha gjort. Jag svarade att enligt montessori bör läraren vara passiv och ALDRIG någonsin påpeka barnets fel. Vi vuxna först måste erkänna våra egna fel innan vi kan undervisa det lilla barnet som är sååå känsligt och skört. Fel är mkt bra annars lär vi oss inget. Maria Montessori säger: Vi vuxna ska tjäna barnet. En kvinna frågade ett barn; aha, ni går i denna skola där ni får göra vad ni vill. Nej då, svarade barnet; vi gör inte vad vi vill, vi gör vad vi gör.Denna pedagogik är sååå misstolkad och inte tillämpad alls så som den säger. Jag förstår inte var dessa sk "lärare" har utbildat sig någonstans.  FEL!!! Läs själva M Montessori kursmaterial: tex barnasinnet el barndomens gåta och då ska ni få en sann bild av vad denna fantastiska pedagogik verkligen säger.

• Vinterankan

Har ingen egen erfarenhet av montessori men jag tror att det inom montessori precis som inom "vanliga" förskolor finns de som är ra och de som är dåliga. Har en bekant med två barn som går på varsin montessoriförskola. Den ena är jättebra och den andra dålig. Om din dotter trivs där hon är med en bra grupp så skulle jag inte byta.

• claudiag

Barn kan faktiskt trivas överallt där det finns andra barn som de tycker om. Jag har bott utomlands och min son gick i en förskola där fröknarna skrek och drog barnen i örat. Min som tyckte inte om vad fröknarna gjorde men ville fortsätta i denna hemska skola. En del barn "verkar" trivas och inte vågar berätta hemma vad som pågår. Viktigt att ha en bra konversation med barnet och lyssna på det så att det vågar berätta vad som sker i skolan. Min son trivs överallt där barn finns. Han vågar tala om för mig ifall det finns några fel. Många vågar inte för de är rädda för fröknarna. Viktigt också att vi föräldrar ger stöd åt det lilla livet och vågar säga till fröknarna allt vi är missnöjda med. Har sett att många föräldrar inte vågar stå emot en fröken. 

Svar på tråden Skolvalet; montessori eller vanlig klass?