• Majsan242

Taskigt klä pojke i rosa kläder?

Hej!

Jag är inte så mkt för det här med flick och pojkkläder utan tycker jag nåt är gulligt så tycker jag det kan passa på båda könen. Meeeen... är det taskigt av mig att klä min pojke i typiska flickkläder? typ rosa med enhörningar etc? menar inte klänningar även om det också kan diskuteras.

Lägg märke till att det gäller från nyfödd till ca 1 år, alltså innan dagis och så. men även det är ju en intressant fråga - ändras det när barnet börjar på dagis eller i skolan? tänk om han _vill_ ha en rosa klänning, ska jag hindra honom eller låta honom ta konsekvenserna?

(barnet har inte kommit än men jag handlar lite kläder redan då han anländer i april)

tacksam för genomtänkta svar med motivering!

• Svar på tråden Taskigt klä pojke i rosa kläder?
  • Majsan242

Hmm.. kanske skulle postat i barnkläder kom jag på... ?

• Kische

Min man hade rosa klänning när han var 4 år för hans kompis var flicka och han ville vara lika fin - men hans farfar blev upprörd...
    Min dotter hade blå overall när hon var bebis och alla trodde därför att hon var pojke men spelar roll.Som du själv skriver när han själv börjar bry sig om vad han vill ha på sig så kommer han garanterat berätta det för dig!

• gogunonnonaror

Nej, det är väl taskigare att INTE låta pojkar ha alla färger och sorter av kläder bara för att de är pojkar..

• skånegås

Mina killar har haft rosa kläder. När de är små bryr de sig ju inte och när de blivit större har de fått välja själva (typ 2-3 år). Vid 4-5 års ålder har barnen på dagis retats. Då har vi pratat med fröknarna och de har tagit upp det i barngruppen och så har det funkat bra igen... Äldsta sonen slutade då han blev retad för ett par rosa stövlar en gång i skolan och mellansonen 5,5 år har fortfarande rosa ibland. Även glitter och rosetter...

En dag för nåt år sedan skulle han ha gul tröja och rosa byxor, men strumpor hittade han inte. Jag letade på ett rosa par och gav till sonen: NEJ inte dom, det är ju tjejfärg!!! Ibland är det svårt att förstå sig på dem

• Rocket Mania

Nej det är inte ett dugg taskigt.

Det är taskigt att klä små barn i obekväma eller för varma/kalla kläder men det är väl ungefär det enda de bryr sig om innan de är stora nog att välja själva.

Mina barn har alla tre haft kläder i alla färger dock väldigt mycket i rosa, lila, blommigt, rött, gult osv. Mindre i den mörkare färgskalan.

Äldsta är nu 9 år och han väljer fortfarande rosa och blommigt framför blått eller grått med murriga tryck.  

Om någon (förlåt) idiot kommenterar ligger problemet i deras egen osäkerhet, ditt barn lider verkligen inte.

• Rocket Mania

Och jag vill tillägga att det går att ställa högre krav på förskolan än att ta för givet att ens barn ska bli retat för det har fel kläder på sig.

Vi bor i och för sig på ett ställe där det är ok att vara lite egen på men aldrig att det knystats ett ord om "fel" kläder på vår förskola. Det retas inte alls helt enkelt och det är personalens jobb att se till att det inte sker. Vår barngrupp är oerhört tajt och trevlig

Samma sak i skolan. Om något händer tar man upp det direkt och därefter händer det inte igen. Återigen personalens ansvar att tala med barnen (och de föräldrar som fortsätter uppmana mobbning är det bara synd om, stackare att vara så osäkra och fördomsfulla). 

Svar på tråden Taskigt klä pojke i rosa kläder?