Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Taskigt klä pojke i rosa kläder?

Nej det är inte ett dugg taskigt.

Det är taskigt att klä små barn i obekväma eller för varma/kalla kläder men det är väl ungefär det enda de bryr sig om innan de är stora nog att välja själva.

Mina barn har alla tre haft kläder i alla färger dock väldigt mycket i rosa, lila, blommigt, rött, gult osv. Mindre i den mörkare färgskalan.

Äldsta är nu 9 år och han väljer fortfarande rosa och blommigt framför blått eller grått med murriga tryck.  

Om någon (förlåt) idiot kommenterar ligger problemet i deras egen osäkerhet, ditt barn lider verkligen inte.

• Rocket Mania

Och jag vill tillägga att det går att ställa högre krav på förskolan än att ta för givet att ens barn ska bli retat för det har fel kläder på sig.

Vi bor i och för sig på ett ställe där det är ok att vara lite egen på men aldrig att det knystats ett ord om "fel" kläder på vår förskola. Det retas inte alls helt enkelt och det är personalens jobb att se till att det inte sker. Vår barngrupp är oerhört tajt och trevlig

Samma sak i skolan. Om något händer tar man upp det direkt och därefter händer det inte igen. Återigen personalens ansvar att tala med barnen (och de föräldrar som fortsätter uppmana mobbning är det bara synd om, stackare att vara så osäkra och fördomsfulla). 

• Rocket Mania
    Mynta skrev 2012-01-29 10:12:26 följande:
    Håller med Rocket Mania! Vår son (4 år) har ofta rosa på sig, hans favoritjeans är alldeles knallrosa, supersnygga! Skulle han bli retad är det inte vårt problem och definitivt inte hans problem, utan det är något förskolan får ta itu med.

Om vi fortsätter att vara "rädda" för att klä pojkar i rosa och flickor i mörka och ruffiga färger så kommer ingenting att förändras, och vi kommer fortsätta på samma invanda spår.
  • Rocket Mania
    Lavish skrev 2012-01-29 10:53:23 följande:
    Nej. Vem ska bry sig? Kommer han bli mobbad av de andra bebisarna eller?

När barnen blir större tycker jag man kan fortsätta att klä som man vill, men då får man ha en viss lyhördhet för hur det påverkar dem och om de får höra saker på förskolan/skolan etc. Men vem ska mobba en 6 månaders?
    Oftast verkar det vara bebisens pappa. Det är det skälet som kommer upp i sådana här trådar. Pappan och främlingar på typ Konsum eller bussen.

Jag är rätt glad att jag var lite mer selektiv när jag valde pappa till mina barn, en man som är tillräckligt säker i sig själv för att inte känna sig hotad av en färg!
Svar på tråden Taskigt klä pojke i rosa kläder?