• Anonym

Öroninflammation- tips sökes....

När jag var hos läkaren i onsdags så såg han inte trumhinnan för det var mycket gegga framför trumhinnan men han tyckte det lät och såg ut! som en öroninflammation och skrev ut pencillin och örondroppar. Gjort och tagit detta nu i 4 dagar och har fortfarande lock för hö öra och ont i örat. Har sovit av och till hela dagen och är jättetrött och små yr.
    Vad kan ni ge mig för tips som kan hjälpa mig bli pigg och frisk.

• Svar på tråden Öroninflammation- tips sökes....
  • Fyrbarnsmorsa
    solis ortus skrev 2012-01-29 18:14:36 följande:
    Källhänvisning på det
    Ohh jesus Så typiskt fl..Men men.
    Har ingen källhänvisning och trodde i min enfald att ts ville ha hjälp och råd på vad som hjälpt för andra,men jag kanske är konstig som trodde nåt sånt,klart man måste ha källa på det man skriver.
    Det enda jag vet är att öronläkaren har sagt till mig och flera kompisar att nässpray kan användas i örat vid öroninflammation.Vi är flera som testat och det känns klart bättre och även barn visar att det blir bättre.Mandelolja är ett gammalt husmorstips sen min mormor var liten och det lenar och känns skönare i örat.
    Men vad du gör så testa INTE för det finns ingen källhänvisning på det och då hjälper det inte heller för så är FL:s regler
  • Anonym

Många som har fått tipset med att ha nässpray i örat har själv ett öronbarn.

• Fyrbarnsmorsa
    Anonym skrev 2012-01-29 18:48:27 följande:
    Många som har fått tipset med att ha nässpray i örat har själv ett öronbarn.
    Ja,det kan nog stämma,jag är själv "öronbarn" och 2 av mina barn är öronbarn.Man är villig att prova vad som helst när man har öroninflamation,källhänvisning spelar mindre roll
    Så länge det är ofarliga saker så provar man dom tips man får och det är ännu värre när ens barn får det och man vet vad djävulskt ont det faktiskt gör.
  • Faile
    Anonym skrev 2012-01-29 18:29:29 följande:
    Men jag behöver väl inte söka läkaren eftersom det inte har blivit bättre?
    Kan örondropparna göra att det slår ännu mer lock på örat?

Ja det kan de göra. Jag gick tillbaka efter två veckor då smärtan var borta men inte locket och då hade dropparna lagt sig som en hinna över trumhinnan. En spolning ( jätteskönt för övrigt ) så släppte locket direkt.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Och nässpray funkar ja. I örat vet jag inte, men ta nässprayen i näsan som vanligt hjälper absolut.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Kaosmamma

Kan inte gått över till en öronkatarr? Jag är själv gammalt öronbarn och haft flera öroninflammationer i vuxen ålder. Dels kan man ju vara täppt ett tag efter en inflammation. Men nu har jag visst en katarr i båda öronen... Var hos öronspec. i fredags och gjorde hörselkoll och kollade i öronen då jag varit helt sjukt täppt nu i 6 veckor. Det buktar ut och är massa vätska och slem. Blir galen! Hör uselt vilket testerna också visade. Men fick rekommendation om nasonex... Men iofs inte i örat det har jag aldrig hört trots min historia med öronen och två öronbarn.

Sen kan det vara själva viruset i kroppen som gör dig yr, utöver öronen så att säga. Ibland sätter det sig på balansen.

• Anonym
    Faile skrev 2012-01-29 19:18:20 följande:
    Och nässpray funkar ja. I örat vet jag inte, men ta nässprayen i näsan som vanligt hjälper absolut.
    googla på "nässpray i örat" (med citattecken kring) så får du upp många som fått det tipset av läkare.
  • Anonym

Är det vanligt att när man har öroninflammation att viruset sätter sig på balansen samtidigt. Är sjukt trött, yr och illamående men det kan ju vara pencillinet ifs kom jag på nu. (utöver lock och ont i örat)

• Anonym

Ät hela kuren. Man kan ha lock för öronen lång efter också då man kan ha vätska innanför trumhinnan vilket är en del av läkningsprocessen men det kan ta lite tid innan det försvinner. Av dropparna kan man också få lock eftersom man droppar vätska i örat samt av att trummhinnan är svullen när man har öroninflammation.  Man kan bli yr av öroninflammation det är vanligt. Ge det tid blir det inte bättre alls så får du gå tillbaka till läkaren när kuren är slut. Ta alvedon eller panodil, ligg högt med huvudet och använd nässpray.

• Fyrbarnsmorsa

Har du otur så kan du ha fått ett virus på balansnerven och du får riktig yrsel men jag har även fått rejäl yrsel innan det har värkt hål.Som barn hade jag vad mamma trodde var magsjuka med yrsel i en vecka så hon tog mig till läkaren och han konstaterade att det var öroninflammationen som gjorde att jag kräktes av yrseln:

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-29 19:24:22 följande:
    Är det vanligt att när man har öroninflammation att viruset sätter sig på balansen samtidigt. Är sjukt trött, yr och illamående men det kan ju vara pencillinet ifs kom jag på nu. (utöver lock och ont i örat)
    Är det virus som orsakar öroninflammation och inte bakterier hjälper inte pencillinet då läker det ut av sig själv. Man brukar ofta bli yr när man har öroninflammation och man brukar ha ont och lock för örat. Blir det inte bättre när du närmar dig slutet av kuren så får du gå tillbaka till läkaren. Men det kan ta tid innan det blir helt bra. Min son hade nyss en i tre veckor trots stark antibiotika det var orsakat av både virus och bakterier.
Svar på tråden Öroninflammation- tips sökes....