• Fragda

vår 4-åring håller på att ta knäcken på mig =(

Hej!

Jag är i stort behov av råd!

Vår snart 4-åring håller på att bryta ner mig och ta över vår familj.
    Det är bråk om precis ALLT hela tiden, även fast det inte finns nåt att bråka om om valet är helt upp till honom.

Det bråkas om att han ska klä på sig
    Att han ska äta frukost
    Att han ska ta på sig ytterkläder
    Att han måste hoppa på bussen

Det går hur bra som helst att lämna honom på dagis (när man väl är innanför grindarna)
    Han är enligt personalen epatisk, omtänksam och förstående mot både barn och vuxna.

Sen är det dags igen för bråk med mamma
    Vill inte gå med hem
    vill inte ta på sig ytterkläder
    vill inte följa med hem
    vill inte vara med mamma
    men blir ledsen om jag inte är där
    osv osv osv..

Detta är helt olidligt påfrestande (som så många förstås vet) speciellt för honom själv, men också för mig som både lämnar och hämtar.
    Kan ju tillägga att när pappa lämnade och hämtade förut gick allt bra.

Det vi har provat hittills är att ha så lite "krav" som möjligt. Alltså att jag väljer mina fighter. Han får bestämma kläder, frukost, färdmedel etc själv. (men på nåt sätt velar han mellan valen och bråkar om det)

Att Ge honom förberedelser (om 1 timma ska vi börja ta på oss ytterkläder/vara på dagis/etc)

Att ge honom lång tid att ta på sig/äta frukost (=3 timmar från säng tills att vi går utanför ytterdörren)

Till en början ser man att han tycker det roligt att testa, men sen slår det liksom över på honom och det blir ett måste för honom att motsätta sig mig. Här ser man ju också att han börjar tycka det är jobbigt själv.
    När han är lugn och man försöker prata med honom har han inga svar på varför, och han förstår att jag blir ledsen och arg. Jag försöker alltid lyssna på hans argument och förklara att jag hör dom, men förklarar  också så gott konsekvenserna av dem.

Jag tycker jag har testat allt men jag blir snart helt galen!
    Samtidigt som han inte klarar av att vara med mig så klarar han inte av att vara utan mig så jag ska hjälpa med allt.

Nu har det tyvärr (och jag skäms) gått så långt så mitt tålamod är slut.
    Min man får ta över många bråk och jag väljer att inte vara med honom när han bråkar eftersom jag helt enkelt tycker det är meningslöst att ens försöka och detta gör oss båda ledsna.
    han stackars lillebror på 1,5 hamnar ju i kulisserna för jämnan eftersom all tid och energi går åt storebror.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden vår 4-åring håller på att ta knäcken på mig =(
  • Nica 1

Han kanske känner att fokus ligger mer på lillbrorsan om han inte bråkar men att det är bättre att bråka för då får han uppmärksamhet, jag vet inte men entanke. Jag hade lika med min i den åldern och hon på bvc sa att jag inte skulle ge så mycket val att det blev svårt att välja occh att 4 åringar inte egentligen vill välja jämt utan jag skulle säga bestämt att nu går vi på bussen eller nu tar vi på ytterkläder eller va bråkmomentet var just för dagen. Det blev bättre kan jag lova men priset var när han en varm majdag undra om han kunde få en glass (vi var och handla) javisst sa jag och han börja ifrågasätta varför han skulle få det. Puuuu men jag lovar det är tufft men går över

• Stjärnfall76

Du får väl förklara att det är du som bestämmer. Det verkar ju som om han bara vill att du ska vara vuxen och bestämma. Barn vill faktiskt känna sig som barn ibland och känna att den vuxne kan bestämma och ha kontroll....

Han bråkar... men och.... låt honom gnälla om att han ska på bussen då. Han kanske har för många val. Många vuxna tycker det är jobbigt med alla val som ska göras hela tiden, och han är bara 4...

Att han ska bestämma kläder själv är en sak om de är anpassade för aktiviteterna som ska göras och för vädret, men att han ska bestämma färdmedel till dagis och mat verkar ju absurt... om han bara vill ha sockerflingor dagligen.... eller godis till frukost, eller om han vill åka helikopter. Färdmeldel till dagis ska väl vara det som är mest praktiskt för familjen.

Sedan kan det vara så att han behöver uppmärksamhet också. Se till att få lite egentid med honom så ofta som möjligt. Om du inte tar tag i detta, kanske det slutar med att du inte kommer stå så nära honom.... om han känner att du inte kan hantera honom utan lämnar över till pappa sas. Det får ju honom att känna att du inte finns där när han som bäst behöver dig.

Jag tror problemet är att han vill att du ska ta ett vuxet ansvar i kombination med att han vill ha egentid och kvalitetstid med dig.

jag tycker du ska fundera på vad som är vettigt att en 4åring faktiskt bestämmer och sedan bestämma resten. Och förklara för honom att nu är det som det är för att det har DU bestämt.
    Och sedan ha lite egentid med honom varje kväll tex, där ni läser, spelar mm. Då tror jag att du löser det.
    Tillåt honom inte att vara så jobbig att du inte vill vara med honom, det är en stor förlust för er båda.

• Boost

Har detta börjat sedan lillebror kom till världen?
    I och med att det fungerar bra både på dagis och med pappa så känns det som han söker uppmärksamhet eller något med dig.

• Fragda

hade skrivit ett långt svar men hade blivit utloggad och det försvann =/

Tack för era svar!

Jag måste nog förtydliga att det inte är nån anarki här hemma, även fast jag kan förstå att ni tror det med tanke på hur jag uttyckte mig.
    Här ges 2 eller 3 av mig valda alternativ på kläder/vad vi ska laga för mat/.
    Det är alltså inte så att det lagas många rätter utan lagar vi en mat så är valet hans att äta den eller inte äta den. I det här huset finns inte ens sockriga flingor eller godis. Jag vill genom detta ge honom en känsla av att han faktiskt kan "välja själv" (vilket är viktigt för honom) även fast jag bestämmer.

Däremot tror jag att jag måste vara lika bestämd vid hämtningen. Jag har, trots en självsäker 2-årstrots avklarad, tappat självförtroendet nånstans och jag har svårt att inte känna mig "maktlös" när han inte vill följa med hem. Jag har dessutom valt bort alternativet att fysiskt bära/släpa/forcera på kläder (på grund av att det faktiskt går hjälpligt att resonera med honom och få honom att förstå pch har så fungerat ok hela sommaren och hösten), men jag kanske måste prova att vara handgriplig nu när att prata inte fungerar?

Det konstiga är alltså att allt varit "frid och fröjd" nästintill hela förra året.

Kan det vara en "försenad" reaktion på att jag jobbat på tok för mycket på helt fel arbetsplats från mars-november förra året? Nu har jag slutat jobba och pluggar ist med lite mer normala tider, men jag ska försöka peta in ännu mer egentid med honom.

Ett exempel på ett av våra bråk är om pyjamas. Jag struntar verkligen i om han har pyjamas eller inte när han sover. Jag frågar bara om han vill ha det när vi gör oss iordning. Han säger nej. Vi går och lägger oss. han säger i sängen att han visst vill ha pyjamas. Ska jag då hjäålpa honom att stå fast vid sitt första beslut, eller ska jag bestämma åt honom från början hururvuda han ska ha pyjamas eller inte?

• Fragda

Boost: Det har gått jättebra under graviditet och lillbrors första 1,5 år då jag alltid sett till att inkludera honom och ha egentid med honom, jag har som jag skrev ovan precis jobbat extremt mycket mars-november och även fast jag haft<många timmar hemma har jag inte haft nån ork kvar till barnen och han har "funnit sig" i det då, men nu när jag slutat jobba, börjat plugga och BÅDE lämnar och hämtar kom denna reaktion.,

Vet inte om det är "hederligt" trots eller inte.

Han har även börjat kissa på sig oftare på dagis och vi har varot hos läkaren för att utesluta UVI och diabetes.

• Nica 1

Ang pyamas så hade jag inte brytt mig nämnvärt utan bara sagt att: ja ja du bestämmer men det går på din mystid med mig för jag går samma tid endå. Väljer han då att baxa på pyamas i sängen fine hans val men som sagt jag går så det blir inte längre mys för det.

• Fragda

Nica 1: Ok.. sen brukar han kunna vreta på och av med pyjamasen några gånger, men då får han göra det helt enkelt =)

• Nica 1

Nej varför det då får du styra upp det

• Älskarlivet

VI är i samma sits! Vår son fyller 5 i mars.... Det känns som det du skriver är något värre dock men jag känner igen att det är konflikt hela tiden - heeeela tiden!!!!!

Och när han väl tar på sig överdragsbyxorna gör han det i slowmotion..... Sitter jackan sen fel vid armslutet blir han arg och tar av sig i jackan igen...för att börja om.

Igår skulle han på kalas....det tog 45 minuter att klä på honom skjorta och byxa samt gå och kissa. och då är det ju ändå något roligt han ska på liskom!!!!!!!??

Vi vet faktiskt itne varför det är så här. Jag tror att det beror på att han är självständig, envis och har humör.
    Som tur är så är han väldigt godhjärtad. Säger ofta hur fin jag är och att vi är bästa kompisar och andra såna fina saker. När han är lugn och go så är han underbar.

• Boost

Vilken situation för er :(
    Har också en 4 årig son, men kan inte alls sätta mig in i hur det är för er.

Umgås han mycket med sin pappa?
    Som jag förstår det så måste det ha varit pappan som haft det större ansvaret under förra året när du jobbade?
    Kanske det har blivit någon reaktion efter detta?

Svar på tråden vår 4-åring håller på att ta knäcken på mig =(