jassikan skrev 2012-01-31 21:45:17 följande:
Numera har Posten en tjänst som kallas "Brev skicka lätt", den borde vara bra att använda i ex.vis Tradera-sammanhang. Det är spårbart.
skicka.posten.se/service/skicka/Pages/service...
www.posten.se/c/brev_skicka_lattBrev Skicka lätt är en enkel och prisvärd brevtjänst med in- och utlämningsbekräftelse för dig som skickar saker och dokument som väger upp till 2 kg inom Sverige.
Upp till 500 g
39 kr
L + B + H 90 cm
Upp till 1 kg
59 kr
L + B + H 90 cm
Upp till 2 kg
89 kr
L + B + H 90 cm
Det du skickar får max vara 60 cm långt.
Brev Skicka Lätt köper du i Skicka Direkt här på posten.se. För att kunna använda tjänsten måste du ha mottagarens namn, adress och e-postadress.
Brevet lämnas in och hämtas ut hos Postens ombud. I samband med att du lämnar in brevet får både du och mottagaren en e-postbekräftelse. Mottagaren får sedan ett sms eller brevavi när brevet finns att hämta. I samband med att brevet hämtas ut får du som avsändare en e-postbekräftelse.
Brev Skicka Lätt levereras nästkommande vardag efter inlämning.
Så här gör du
I Skicka Direkt väljer du Brev Skicka Lätt i rullgardinsmenyn till höger. Fyll i informationen och kontrollera att du har rätt uppgifter (vikt, storlek på försändelsen och adressuppgifter på dig och din mottagare). Skriv ut fraktsedel och fäst den på en platt yta på brevet och lämna sedan in det hos ett postombud.
SMART!
Själv hade jag problem med en jacka som var på villovägar ett tag. Kvinnan jag köpte av hade skrivit fel gatunummer (5d istället för 5c) och brevbäraren hade återlämnat paketet som om inte jag fanns på adressen (vilket jag ju inte gjorde) men tydligen provade de att skicka ut det igen och då kom det rätt. Det tog ett tag och vi hade mailkonversation fram och tillbaka vad som kunde hänt. Jackan kom fram till slut.
Så avvakta två veckor eller liknande är mitt fösta råd.
Har du ts skrivit att du inte ansvarar för postens slarv (eller liknande) så tycker inte jag att hon har rätt att kräva pengar tillbaka. Trots allt så handlar ju nätköp mellan privatpersoner mycket om att lita på varandra. Man skickar över pengar till folk man inte känner. Man litar på att ingen ska ljuga om att inte ha fått ett paket. Men samtidigt är det lite gambling över det hela.
har du dessutom många positiva omdömen så tyder det ännu mer på att dig kan man lita på. Det borde hon veta.