• Blondina

Försvunnet tradera-paket

Nu behöver jag råd hur jag går vidare.

Har sålt massor på tradera nu under en tid. Idag hörde en tjej av sig att hennes paket inte kommit fram. Och självklart tror jag henne!!!! Varan skickade med B-post så det går inte att spåra. Varan kostade 260 kr.

Hur skulle ni göra i denna situation? Förstår ju henne att hon inte vill betala för något hon inte fått, samtidigt kan jag inte veta tilll 100% att hon verkligen inte fått den............... Vad göra?????  

• Svar på tråden Försvunnet tradera-paket
  • Blondina
    Sthlmsparlan skrev 2012-01-31 07:15:37 följande:
    Men ofta när jag skickar så får jag en bekräftelse på det..?
    jag skickar som vanligt ekonomi-brev för att hålla kostnaden nere. Då får man ingen bekräftelse.
  • Snösparv

Detta är ju verkligen ett bekymmer, det går inte att spåra brev som sagt var.

Jag råkade ut för att inte få en lite dyrare grej, jag fick ett så otrevligt bemötande att jag faktiskt inte trodde på säljaren och polisanmälde. Då fick jag tillbaks pengarna. (Innan hade jag tex föreslagit att vi delar på kostnaden, men i det här fallet tror jag inte ens på postens slarv).

Eftersom summan inte är så stor tycker jag du kan erbjuda dig att betala hälften tex? För ni har ju båda tagit en risk och för din del är det väl skönt att slippa negativt omdöme.

Men håller med om att ni ska avvakta lite till och anmäla som försvunnet också!

• Blondina

Stort tack för allas engagemang. Ska absolut försöka vara tillmötesgående och hoppas på att köparen blir nöjd. Har ju fler saker att sälja och vill ju inte ha negativt omdöme, som sagt....

Man är egentligen rätt utsatt som säljare.

• jassikan

Numera har Posten en tjänst som kallas "Brev skicka lätt", den borde vara bra att använda i ex.vis Tradera-sammanhang. Det är spårbart.

http://skicka.posten.se/service/skicka/Pages/serviceSettings.aspx?ServiceKey=SkickaLatt

http://www.posten.se/c/brev_skicka_latt

Brev Skicka lätt är en enkel och prisvärd brevtjänst med in- och utlämningsbekräftelse för dig som skickar saker och dokument som väger upp till 2 kg inom Sverige.

Upp till 500 g
    39 kr
    L + B + H 90 cm

Upp till 1 kg
    59 kr
    L + B + H 90 cm

Upp till 2 kg
    89 kr
    L + B + H 90 cm

Det du skickar får max vara 60 cm långt.

Brev Skicka Lätt köper du i Skicka Direkt här på posten.se. För att kunna använda tjänsten måste du ha mottagarens namn, adress och e-postadress.

Brevet lämnas in och hämtas ut hos Postens ombud. I samband med att du lämnar in brevet får både du och mottagaren en e-postbekräftelse. Mottagaren får sedan ett sms eller brevavi när brevet finns att hämta. I samband med att brevet hämtas ut får du som avsändare en e-postbekräftelse.

Brev Skicka Lätt levereras nästkommande vardag efter inlämning.

Så här gör du
    I Skicka Direkt väljer du Brev Skicka Lätt i rullgardinsmenyn till höger. Fyll i informationen och kontrollera att du har rätt uppgifter (vikt, storlek på försändelsen och adressuppgifter på dig och din mottagare). Skriv ut fraktsedel och fäst den på en platt yta på brevet och lämna sedan in det hos ett postombud.

• Alisa
    jassikan skrev 2012-01-31 21:45:17 följande:
    Numera har Posten en tjänst som kallas "Brev skicka lätt", den borde vara bra att använda i ex.vis Tradera-sammanhang. Det är spårbart.

skicka.posten.se/service/skicka/Pages/service...

www.posten.se/c/brev_skicka_latt

Brev Skicka lätt är en enkel och prisvärd brevtjänst med in- och utlämningsbekräftelse för dig som skickar saker och dokument som väger upp till 2 kg inom Sverige.

Upp till 500 g
    39 kr
    L + B + H 90 cm

Upp till 1 kg
    59 kr
    L + B + H 90 cm

Upp till 2 kg
    89 kr
    L + B + H 90 cm

Det du skickar får max vara 60 cm långt.

Brev Skicka Lätt köper du i Skicka Direkt här på posten.se. För att kunna använda tjänsten måste du ha mottagarens namn, adress och e-postadress.

Brevet lämnas in och hämtas ut hos Postens ombud. I samband med att du lämnar in brevet får både du och mottagaren en e-postbekräftelse. Mottagaren får sedan ett sms eller brevavi när brevet finns att hämta. I samband med att brevet hämtas ut får du som avsändare en e-postbekräftelse.

Brev Skicka Lätt levereras nästkommande vardag efter inlämning.

Så här gör du
    I Skicka Direkt väljer du Brev Skicka Lätt i rullgardinsmenyn till höger. Fyll i informationen och kontrollera att du har rätt uppgifter (vikt, storlek på försändelsen och adressuppgifter på dig och din mottagare). Skriv ut fraktsedel och fäst den på en platt yta på brevet och lämna sedan in det hos ett postombud.

SMART!

Själv hade jag problem med en jacka som var på villovägar ett tag. Kvinnan jag köpte av hade skrivit fel gatunummer (5d istället för 5c) och brevbäraren hade återlämnat paketet som om inte jag fanns på adressen (vilket jag ju inte gjorde) men tydligen provade de att skicka ut det igen och då kom det rätt. Det tog ett tag och vi hade mailkonversation fram och tillbaka vad som kunde hänt. Jackan kom fram till slut.

Så avvakta två veckor eller liknande är mitt fösta råd. 

Har du ts skrivit att du inte ansvarar för postens slarv (eller liknande) så tycker inte jag att hon har rätt att kräva pengar tillbaka. Trots allt så handlar ju nätköp mellan privatpersoner mycket om att lita på varandra. Man skickar över pengar till folk man inte känner. Man litar på att ingen ska ljuga om att inte ha fått ett paket. Men samtidigt är det lite gambling över det hela. 
    har du dessutom många positiva omdömen så tyder det ännu mer på att dig kan man lita på. Det borde hon veta. 

• jassikan

Enda nackdelen är att försändelsen inte är försäkrad på något sätt. Men man slipper i varje fall fundera över om någon ljuger eller om det förkommit inom Posten.

Det enda man får om försändelsen försvinner, skadas etc. är portokostnaden.
    Men vill man skicka säkrare så får man välja att betala för sig.

• Blondina

NU har paketet kommit fram!!!

Tack för alla svar, nu har jag fått lite tips inför framtiden.  

• Shea 1

Ett annat tips inför framtiden om du inte skickar med " Skicka lätt" är att filma när du lägger på paketet på lådan. Det gör jag alltid. Inte för att det direkt är ett bevis, men det känns bra. Jag filmar så att adressen syns och så att man ser att paketet trillar ner i lådan.

• mamma MBEV

Posten har faktiskt en spårbar tjänst som inte ens jag kände till förrän nån månad tillbaka, kan det stämma med Posten Trygg- jag är ej helt säker på namnet men läs på hemsidan. Då får du inlämingskvitto och det är spårbart och jag menar nu INTE rekomenderat brev som även det är spårbart.
    Vill du hädanefter som säljare vara säker på att paketen kommer fram till säljaren ( och slippa lurendrejare!!) skicka alltid med denna tjänst, Schenker eller DHL.
    Finns MÅNGA fula fiskar på Tradera och tyvärr är ej dom alla bortsållade!!

• mamma MBEV

Skicka Lätt hette det visst!
    Och smart shea 1 att filma då paketet läggs på lådan fast lite omständigt låter det att behöva göra det-men med vissa fuskare på tradera bl.a. Är det kanske säkrast fast då föredrar jag de andra fraktbolagen o slippa krånglet
    Ts, skönt att paketet kom fram

Svar på tråden Försvunnet tradera-paket