• stinamaräng

Inget tackkort efter bröllop??

Jag och sambon var på bröllop på midsommarafton, en av mina närmsta vänninor gifte sig.
    Vi gav bröllopsgåva i form av pengar till deras bröllopsresa.. Har väl inte tänkt så mycket på att vi ej fått nåt tack eller tackkort förrens jag idag sprang på en annan gemensam vännina som också var med på bröllopet,hon var mycket upprörd över det uteblivna tackkortet och nu har det börjat gnaga i mig också. Är det oartigt,tanklöst eller helt ok att ej skicka ut tackkort till bröllopsgästerna?? Ni som kan lite "Vett och Etikett" vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-31 21:55
    Vi blev bjudna på mycket fin mat dryck och underhållning så egentligen är det ju vi som ska skicka tackkort,hihi..
    Mest nyfiken på hur andra ser på saken.. Och en sak är säker skulle jag själv gifta mig så skulle jag skicka tackkort bara för att ingen skulle ta illa upp..

• Svar på tråden Inget tackkort efter bröllop??
  • La Lola
    stinamaräng skrev 2012-01-31 21:58:48 följande:
    Nej faktiskt inte, det var vi som tackade för den goda maten drycken och underhållningen.
    Sa de inget tillbaka då? Stod bara o log?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Baby1112

Nej, inget av bröllopsparen sa tack på plats. Alltså borde de skicka kort.

• La Lola
    Baby1112 skrev 2012-01-31 22:02:29 följande:
    Nej, inget av bröllopsparen sa tack på plats. Alltså borde de skicka kort.
    Vad sa de när ni tackade då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • PikkuMyy

Självklart "ska" man ha ett tackkort! Det behöver inte va fancy-fancy (nån skrev nåt om girighet,förstår inte riktigt...?) men ett kort iaf. Enligt etikettregler iaf, o det va väl va ts undrade över...?

• Benzaiten

Vi gifte oss 3 september 2011 o har inte skickat korten än.. Har inte haft tid, så vi har inte valt ut vilket foto vi ska skicka ännu... Ska försöka hinna att sätta oss o gå igenom alla foton nästa helg o välja ut o sen ska de behandlas o sen ska jag sätta mig o göra korten... Men om de ska gå i samma stil som inbjudningarna så lär det ta en evighet... Får nog köra en lite enklare variant på dem o skippa de handgjorda kuverten åtminstone... Men men... Tackkorten kommer.. När de är klara. Bättre sent än aldrig...

• slutatsnusa

bröllopsgästerna tackar för en trevlig fest och för att få vara med och dela deras stora dag osv.
    det görs inom en vecka och på samma sätt som inbjudan kommit dvs per brev, mejl, sms eller per tel.
    brudparet har lite längre tid på sig att att skriva och tacka alla som gett dem en present, men det borde ju ske inom tre mån kan man tycka.
    eftersom de fick pengar till en resa(som de varit iväg på?) hade de ju kunnat klarat av tacket genom att skicka vykort till de som bidragit

• Karpalo

Vi gifte oss i juni o har fortfarande några tackkort här hemma. Det tar ett tag ska ni veta att få fotona från fotografen, välja ut, laga själva korten/beställa efter samt dela ut :)

• Linnea03

Självklart ska man skicka tackkort efter bröllop. Må vara att man bjudit gästerna på mat och underhållning, men de har ofta rest långt, lagt ner mycket pengar på bröllopspresent, kläder, hotell och annat. Det behöver inte vara något speciellt - man måste inte lägga ner tid och pengar på att göra egna. Något billigt och enkelt på vanligt papper, eller nåt man beställer på internet, går bra. www.vistaprint.se/inbjudningskort.aspx är en bra sida - snabbt och enkelt!

• Duckan

Tackkort var ett absolut måste för oss när vi gifte oss, likaså efter Siris dop.
    Alla delar dock inte den uppfattningen ts och kanske tillhör din väninna den kategorin?

• Familjen L

För mig är ett tackkort till gäster en fin och god gest. Jag skickar tackkort vid jämna födelsedagar, vid vårt bröllop, namngivelsen för barnen.

Har skickat ut tackkort som senast 3veckor efter tillställningen.

• dec2010

:) vi gifte oss i juli o våra tackkort ligger delvis o väntar.

De är klara men vi har försökt dela ut dem lite efter hand o i handen av den enkla anledningen att vår ekonomi är gränsfall varje månad. Hade knappt råd att trycka upp några kort. Och att skicka ett tack utan bild är inget för mig. Visst låter kanske snålt men varje kort kräver 6 kr frimärke och ska man skicka många så blir det mycket.

Så de ligger o väntar. Man glömmer lätt när det är så mycket annat i livet. Men våra gäster vet att vi var tacksamma då och är nu oavsett.

Ibland kommer livet emellan helt enkelt. Och vad jag förstått är det numera vanligt att skicka på årsdagen så det är bara att vänta o se.

Svar på tråden Inget tackkort efter bröllop??