• Larsan

Om ditt barn vill gå estetiska programmet

Låt oss säga att ditt barn ska söka till gymnasiet nu i vår (Tänk dig in i situationen även om ditt barn endast är 7 år gammal) och vill verkligen gå estetiska programmet med inriktning teater, dans eller musik.

Ditt barn tycker att det är roligt och vill jobba med teater/dans/musik i framtiden.
    Du ser att barnet har talanger men barnet har inte några "utstickande" egenskaper som gör att man vill se/höra just DITT barn. Med andra ord: Ditt barn är lika talangfull som "vem som helst" som tycker det är roligt.

Vad gör du?

12-barnspappa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn vill gå estetiska programmet
  • Danitra
    Miss Obsessive skrev 2012-02-01 21:28:18 följande:
    Min sambo och jag är båda överrens om att när det gäller skola och utbildning så kommer vi att ställa krav och vi kommer att pusha. Inte på så vis att vi tvingar ungarna att läsa något de avskyr eller inte brinner för, men utbildning är viktigt och allt kan inte vara så jäkla roligt! Om min son/dotter ville söka till estetiska programmet, så skulle jag/vi ha många och långa samtal om vad han/hon hade för mål med det valet, om de ville fortsätta på tex scenhögskolan, kanske plugga sång/teater/konst utomlands, och framförallt så hade jag sett till att barnet verkligen förstod hur svårt det var att få jobb efter skolan och hur stor konkurrensen faktiskt är. 
    Fast nästan ingen söker ju kvalificerade jobb efter en estetutbildning, den är ju studieförberedande.
  • Danitra
    cloudberry79 skrev 2012-02-01 21:34:25 följande:
    Estetiska programmet läser endast motsvarigheten till gamla matematik A, vill man läsa mer matte måste man välja till den. 1a, 1b och 1c är olika varianter, beroende på typ av program, inte olika nivåer. Nivå 2 motsvarar Matematik B och lite till (eftersom alla kurser är 100p nu).
    Läste vidare och såg att dom har omfördelat vad varje kurs ska innehålla. Eftersom estet, sam och ekonom alla är studieförberedande och läser samma matte antar jag att man kommer lägga behörighetsnivåerna på samma som matte A och B.
  • Danitra
    Estetiska programmet läser endast motsvarigheten till gamla matematik A, vill man läsa mer matte måste man välja till den. 1a, 1b och 1c är olika varianter, beroende på typ av program, inte olika nivåer. Nivå 2 motsvarar Matematik B och lite till (eftersom alla kurser är 100p nu).
    Nej, dom läser 2:an också. Dock kan man ju välja till 2:an inom estet vilket man säkert gör om man är motiverad precis som dom inom sam väljer bort matten när dom saknar motivationen.
  • trubbelsnåd

Nu för tiden måste man veta redan i grundskolan vad (om) man vill studera efter gymnasiet, så man kan välja rätt program och rätt meritkurser för det specifika högskoleprogrammet från första dag i gymnasiet. Möjligheten till komvux är försämrad, så blir det inte "rätt" från början kan det bli svårt att få det som man vill.

Hur många vet i nian vad de vill läsa efter gymnasiet?

• Johan75
    Jag skulle påstå att matte 2 numer motsvarar mycket mer än gamla matte B. Redan matte 1 innefattar en stor del av den gamla B:delen som var 50 poäng. Lägger man på en 100-poängskurs till på det (matte 2) så har man mycket mer matte än om man hade A+B. 

Men som du säger är det olika mellan skolorna. Vill ungen läsa estetiskt program så finns det gott om skolor som utan större problem erbjuder 1+2+3 och därmed mer matte än vad många tidigare naturvetare har. Var universiteten och högskolorna väljer att lägga ribban är dock osäkert.
    Behold, i come as a thief.
  • Danitra
    Johan75 skrev 2012-02-01 21:39:29 följande:
    Jag skulle påstå att matte 2 numer motsvarar mycket mer än gamla matte B. Redan matte 1 innefattar en stor del av den gamla B:delen som var 50 poäng. Lägger man på en 100-poängskurs till på det (matte 2) så har man mycket mer matte än om man hade A+B. 

Men som du säger är det olika mellan skolorna. Vill ungen läsa estetiskt program så finns det gott om skolor som utan större problem erbjuder 1+2+3 och därmed mer matte än vad många tidigare naturvetare har. Var universiteten och högskolorna väljer att lägga ribban är dock osäkert.
    Ja, det är vad jag också har kommit fram till. Även Hum och Handel inkluderar bara Ma 1 vilket tyder på att det borde motsvara mer än Ma A.

Men som du säger så har inte HSV klarlagt hur detta ska omvandlas till behörigheter än. Lite dumt kan jag tycka. 
  • splink

Jag skulle bli skitsur och försöka övertala/muta/böna och be om att mitt barn valde ett annat (bättre) val. Typ natur eller iallafall samhäll. Om det inte gick att få barnet att ändra sig skulle jag stötta till 100% och samtidigt börja spara undan pengar. Det lär väl behövas sen när ungen inser att det kan krävas andra kurser för att komma in på den universitetskurs som önskas sen när hon väl har vuxit upp och blivit lite mogen. Det blir väl komvux nästa då liksom.

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • Danitra
    splink skrev 2012-02-01 21:43:39 följande:
    Jag skulle bli skitsur och försöka övertala/muta/böna och be om att mitt barn valde ett annat (bättre) val. Typ natur eller iallafall samhäll. Om det inte gick att få barnet att ändra sig skulle jag stötta till 100% och samtidigt börja spara undan pengar. Det lär väl behövas sen när ungen inser att det kan krävas andra kurser för att komma in på den universitetskurs som önskas sen när hon väl har vuxit upp och blivit lite mogen. Det blir väl komvux nästa då liksom.
    Som sagt, man har redan behörighet till många, många högskoleutbildningar. Väljer man till mer Nk och Ma under programmet så kan man välja på nästan alla. Vill man komma in på de utbildningarna med högst krav på Ma och Nk kan man behöva lägga en termin eller kanske två först. Men om ungen vill läsa estet så är det inte svårt att gissa att civilingenjör inte står högst upp på listan över framtidsyrken. Brukar oftare handla om samhällsvetenskapliga eller humaniora som är intressant då.
  • Insatt

Stöttar såklart. Jag hade kursare som gick direkt från estet till juris kandidatprogrammet. Nema problemas.

• tackförfisken

Hoppade själv av gymnasiet och började jobba. Givetvis ångrar jag det idag.... det kostar att plugga som vuxen!
    Är det av verkligt intresse som mitt barn vill gå estet så givetvis är det bra! Vill man läsa och lära så är troligare att man verkligen gör det.

Svar på tråden Om ditt barn vill gå estetiska programmet