• Anonym (Student)

Hur f*n klarar sig studenter på så lite pengar???

Allvarligt, ni som är studenter hur klarar ni er ekonimiskt? Jag menar inte ens om man tar ett csn lån så går det runt. Hur har ni råd med hyra, el, mat osv? Jag räknade ut att jag kommer ha råd med hyran om jag tar ett csn lån + bostads bidrag men sen då? Inte rådd med ett skit mer, roa sig eller köpa kläder osv det är ju bara att glömma.. och så har jag två barn hur ska jag kunna försörja dom?

Hur lever ni studenter??   

• Svar på tråden Hur f*n klarar sig studenter på så lite pengar???
  • Anonym

kanske får jobba vid sidan av? helgjobb? jag är inte student själv,så jag vetinte.

• SamsonS

Är också sambo och här funkar det. Kolla efter ett billigare boende kanske?

• LillaLilli

jag levde väldigt bra som student.. har alltid kunnat lägga undan lite sparpengar med..
    bodde i studentlägenhet som kostade runt 3500.  hade inte bostadsbidrag. fick väl 7000 från csn i månaden...

om du har barn får du mer pengar än andra studenter, men vet inte hur mycket..  

• starchild81

Mamma ;) ^^ nä seriöst så e det inte svårt att skaffa ett extrajobb, mitt extrajobb inbringar ca 3000-10000 extra i månaden....

Om det skulle krisa så ja då går föräldrarna in för min del iaf.... Det e nog rätt så vanligt scenario 

• LillaLilli

Jag har alltid undrat istället vad alla studenter gör med sina pengar för dom aldrig har några... Vad är det som är så himla dyrt??

• Anonym

Jag kände mig ganska rik som student! Vi var på studiebesök i Riga, där studenternas lärare lever sämre än vad vi gjorde (jag och en syster). Då fick man lite perspektiv på vad det är att vara fattig. De var 6 personer som delade på en dusch, de två eleverna som tog hand om oss lite extra sov i samma säng i ett rum som kanske var så stort som vår hall, alltså väldigt litet!
     Så jag har aldrig efter det kunnat säga att jag varit fattig som student, eller senare heller fast jag hade det mer knapert några månader efter att jag avslutat studierna, innan jag fick jobb.

• hektorsmamma

Både jag och min sambo är studenter och vi har barn och vi har inte haft det knapert en enda månad? Äter ute rätt mycket och går förövrigt på LCHF kost som är rätt dyrt. Köper rätt mycket, aldrig på avbetalning. Vi undrar vad alla andra studenter gör med sina pengar för våra finns det då gott om, vi lyckas till och med spara! Denna månad har vi köpt en matta för 2500, en vagn för 8000, kläder och diverse småprylar för säkert 2000 osv osv. Visst, vi har en rätt billig hyra i och med att det är en bostadsrätt. Din hyra måste ju vara hutlös om det enda du har råd med är den och du till och med har bostadsbidrag? Antar att det är Sthlm? Och då har jag väl inte så många råd att ge annat än att försöka hitta billigare boende samt som de som skriver här innan, jobba extra. Lycka till hur som helst, det löser sig säkert tillslut!

• Anonym (Student)
    mammatill6 skrev 2012-02-01 12:08:19 följande:
    Jag är sambo så det går runt. Får ut 11500 från csn.

Hur kan du få ut så mycket?
     Jag räknade på csn hemsida och då skulle jag få ut 4800 i månaden, inräknat med bidrag för att jag har barn.. 
Svar på tråden Hur f*n klarar sig studenter på så lite pengar???