• Anonym (Student)

Hur f*n klarar sig studenter på så lite pengar???

Allvarligt, ni som är studenter hur klarar ni er ekonimiskt? Jag menar inte ens om man tar ett csn lån så går det runt. Hur har ni råd med hyra, el, mat osv? Jag räknade ut att jag kommer ha råd med hyran om jag tar ett csn lån + bostads bidrag men sen då? Inte rådd med ett skit mer, roa sig eller köpa kläder osv det är ju bara att glömma.. och så har jag två barn hur ska jag kunna försörja dom?

Hur lever ni studenter??   

• Svar på tråden Hur f*n klarar sig studenter på så lite pengar???
  • Anonym

Jag och min sambo samt min hund klarade oss fint på mitt CSN under hösten. Då var han arbetslös och vår hyra låg på 2700. Det gick runt, ibland var det tufft. Men det fungerade. Nu studerar även han så det underlättar ju! :)
    Men jo, då festar vi aldrig - men lägger pengar på gymkort och busskort.

Det är inte så svårt om man verkligen vill!

• Anonym

Nu är jag visserligen inte särskilt representativ för vad som ses som en student då jag bor med min man och har riktigt billigt boende, dessutom jobbar jag extra. Men hade jag inte gjort det så hade jag fått ut 8200 varje månad och ändå klarat mig jättebra. Väldigt mycket beror på vilken hyra man har. När jag var singel och pluggade så bodde jag ihop med en annan tjej och betalade då 2400 i hyra varje månad. Det ger ju en hel massa över.

Man lever rätt gott som student.

• Anonym

Jag studerar heltid, men tar bara halva lånet. Min sambo jobbar, men tjänar inte så överdrivet bra.
    Vi har hög hyra, bil och rätt dyra matkostnader. Jag jobbar 0-25% per månad, beroende på antal timmar jag blir erbjuden, vilket inte resulterar i särskilt mycket extrapengar, men ändå litegranna.

Vi har så vi klarar oss, men knappt det. Men å andra sidan skulle vi ha det bättre om jag tog hela lånet, flyttade och sålde bilen, så jag klagar inte.

Men överlag verkar det vara väldigt olika hur man som student klarar sig på sina pengar eller inte. Men en sak är ju klar, studielitteratur är dyr, och äta bör man. Samma med tak över huvudet, det måste man ju ha. Det finns vissa måsten som man inte kommer undan. Sedan kan man ju fundera över om den där festen varje hel verkligen är nödvändig, eller om den där lite dyrare maten/ telefonen osv. är viktig.

• Anonym

Tycker att det beror lite på vilka kurser man läser, när jag pluggade kunde litteratur för en 5p kurs gå på ca 2000 (minst per månad), vilket med hyra, resa osv. inte lämnade mycket spelrum. Som tur är så blir det ju bättre sen :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-01 16:56:37 följande:

Tycker att det beror lite på vilka kurser man läser, när jag pluggade kunde litteratur för en 5p kurs gå på ca 2000 (minst per månad), vilket med hyra, resa osv. inte lämnade mycket spelrum. Som tur är så blir det ju bättre sen :)

Samma här, kurslitteraturen har varit snordyr. Mellan 300-900/bok och då har jag behövt 3-4 böcker till varje kurs. Försökt få tag på begagnat men varit svårt o har bara lånat kanske 3 böcker fr biblioteket då de inte funnits/varit månaders kötid på dom.
    Böckerna har varit det absolut dyraste!
  • Anonym (konstigt)

Jag är ensamstående med ett barn och klarar mig hur bra som helst på de pengarna man får. Jag tycker till och med att jag har mycket pengar.. Får ut cirka 8300 i månaden då jag tog bort runt 1000kr för att slippa ha så mycket i lån. Jag kan till och med spara 3000kr i månaden Glad

• Themis
    Tow2Mater skrev 2012-02-01 14:58:34 följande:
    Festande och öl brukar vara en ganska stor post i de flesta studenters liv.
    Nåja- det är ganska stor skillnad på litteraturkostnader också mellan olika utbildningar, allt går inte att kopiera på nåt vettigt sätt heller.
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Anonym
    starchild81 skrev 2012-02-01 12:10:33 följande:
    Mamma ;) ^^ nä seriöst så e det inte svårt att skaffa ett extrajobb, mitt extrajobb inbringar ca 3000-10000 extra i månaden....

Om det skulle krisa så ja då går föräldrarna in för min del iaf.... Det e nog rätt så vanligt scenario 

Som kille har man naturligtvis lättare att hitta sig ett välbetalt extrajobb... knappast lätt som mamma!
  • Hoppsan85
    Anonym skrev 2012-02-01 16:56:37 följande:

Och sedan beror det hur man bor samt hur man prioriterar sin utgifter...
  • Anonym (jobbigt)

När jag pluggade hade jag ca 8000ca kr i CSN och bostadsbidrag någon månad på 1100.
    Hyra på 5100
    bredband
    tv licens
    hemtele
    mobiltele
    el
    banklån
    övriga små räkningar.

Det gick ofta runt 11000 UTAN mat.
    Min mamma fick hjälpa till då min man hade ingen bidrag när han gick på SFI.
    Så tufft som FAN var det, och ofta ofta hade man bara typ 100-300kr kvar till nästa månad vid den 1e.

Det var bara att bita ihop och verkligen göra matlista och hålla sig till den punkt till pricka.
    Och alla räkningar vi hade var det som inte gick att säga upp.

Så det går om man kämpar men lätt är det inte.

Svar på tråden Hur f*n klarar sig studenter på så lite pengar???