• Barnlä­ngtan1­2
    Äldre 1 Feb 13:59
    11306 visningar
    26 svar
    26
    11306

    Röntgen på flygplatser orsak till missfall?

    Läste just i en bok att röntgenapparater på flygplatserna kan orsaka missfall! Jag reste i vecka 11--12 med min änglason i magen. När jag kom hem började jag blöda och i vecka 18 satte förlossningen igång och jag miste honom. Läkarna sade att det hade inget alls med flygningen att göra men kan det ha med röntgen att göra?

  • Svar på tråden Röntgen på flygplatser orsak till missfall?
  • Äldre 1 Feb 14:01
    #1

    Nej.

    Sådant händer, utan synbar orsak. Jag beklagar sorgen, men det hade inget med flygplatskontrollen att göra.

  • Ruggug­glan
    Äldre 1 Feb 14:01
    #2

    Har jag svårt att tro.

  • Khalee­si
    Äldre 1 Feb 14:03
    #3

    Jag skulle inte tro det, men jag vet att när jag flög till Rhodos i sjätte månaden, så var det helt OK för mig att gå igenom röntgenkontrollen på Arlanda, men i Grekland tog de mig åt sidan och lät mig gå runt apparaten...


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 14:11
    #4

    Men vänta nu...  Är det den båge man går igenom där det detekteras om man bär metallföremål som menas.
    Den bågen avger icke någon röntgenstrålning.

    Den apparat som röntgar, det är ju den man får köra sitt handbabage igenom. Den "ugnen" har jag aldrig sett någon passagerare åka igenom. Men skulle gärna vilja se.

  • Khalee­si
    Äldre 1 Feb 14:17
    #5
    Anonym skrev 2012-02-01 14:11:11 följande:
    Men vänta nu...  Är det den båge man går igenom där det detekteras om man bär metallföremål som menas.
    Den bågen avger icke någon röntgenstrålning.

    Den apparat som röntgar, det är ju den man får köra sitt handbabage igenom. Den "ugnen" har jag aldrig sett någon passagerare åka igenom. Men skulle gärna vilja se.
    Det var den bågen jag menade, och det var den bågen jag inte fick gå igenom som gravid i Grekland. Sen hade de väl lika mycket fog för att ta mig åt sidan där, som de har att vägra folk att ta med sig en oöppnad Festisförpackning, men ändå...
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Äldre 1 Feb 14:19
    #6
    Khaleesi skrev 2012-02-01 14:17:20 följande:
    Det var den bågen jag menade, och det var den bågen jag inte fick gå igenom som gravid i Grekland. Sen hade de väl lika mycket fog för att ta mig åt sidan där, som de har att vägra folk att ta med sig en oöppnad Festisförpackning, men ändå...
    Det var nog bara flygplatspersonalens okunskap som speglades i Grekland.
  • Äldre 1 Feb 14:24
    #7

    Jag flög 2 ggr i veckan hela min graviditet och nu är sonen snart 1 år. Jag fick också gå igenom metalldetektorn varje gång.

  • Äldre 1 Feb 16:20
    #8

    Jag flög fram och tillbaka till tyskland i 7e månaden med min dotter (nu två år). Fick gå igenom "bågen" på ditresan men runt den på hemresan... Verkar som att det är personalen snarare än flygplatsen som har olika rutin. 

  • Anonym (Jag)
    Äldre 1 Feb 16:24
    #9

    I vilken bok läste du det TS?

  • Barnlä­ngtan1­2
    Äldre 2 Feb 13:39
    #10

    Tack för alla svar. Då är det kanske inte resan som var boven ändå. Tack för infon att det inte alls är röntgen i bågen! Bra att känna till. Boken jag läst heter "Preventing Misscarriage A Complete Guide To Preventing Misscarriage" - en E-bok. Det finns ju så mycket råd och rön kring graviditet och missfall så det är svårt att veta vad man ska lita på. Jag har såååå dåligt samvete för den där Greklandsresan men det ska jag kanske inte ha. Jag fick förresten gå igenom bågen i Grekland. De trodde väl bara att jag var lite korpulent. Flört

Svar på tråden Röntgen på flygplatser orsak till missfall?