• Mynta

Hur uttalar du Edvin?

Vi diskuterar namn till kommande lillebror. Edvin är ett av alternativen. Jag hör dock två olika uttal på det namnet, jag gillar det ena men inte alls det andra, så frågan är vad som är vanligast?

Hur uttalar du Edvin? Med betoning på E (som man uttalar Erik) i början eller med ett kortare E (som man uttalar Eddie)? Skriv gärna var du bor också.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Edvin?
  • mrsIce

Mynta: jag är oxå från Värmland och tycker det är typiskt värmlandskt att säga Eddvinn (vilket inte alls är fint...), vilket gör att vi inte har med det på vår namnlista. Annars är det ett fint namn...

• annca

Det första alterntivet.
    Har nog 17 aldrig hört någon säga eddvin.
    Sörmlänning, bosatt i Östergötland

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Maisie

Eedvin säger jag och jag är från Skåne. Skrattande

• Benzaiten

Eedvin säger jag. Är en nolhôtte (nordbohuslänning) som numer bor i Göteborg. Talar ingen direkt utpräglad dialekt i övrigt.

• Mynta
    mrsIce skrev 2012-02-02 19:28:07 följande:
    Mynta: jag är oxå från Värmland och tycker det är typiskt värmlandskt att säga Eddvinn (vilket inte alls är fint...), vilket gör att vi inte har med det på vår namnlista. Annars är det ett fint namn...
    Det har jag faktiskt inte tänkt på! Måste nog fråga runt lite bland bekanta tror jag! Gillar som sagt inte Eddvinn alls, tänker bara på Stefan och Christer...
  • Mynta

Vad fan, min teori om att skåningar och smålänningar säger Eddvinn sprack ju rätt snabbt ser jag...

Svar på tråden Hur uttalar du Edvin?