• Mynta

Hur uttalar du Edvin?

Vi diskuterar namn till kommande lillebror. Edvin är ett av alternativen. Jag hör dock två olika uttal på det namnet, jag gillar det ena men inte alls det andra, så frågan är vad som är vanligast?

Hur uttalar du Edvin? Med betoning på E (som man uttalar Erik) i början eller med ett kortare E (som man uttalar Eddie)? Skriv gärna var du bor också.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Edvin?
  • DenNamnbitne

Eedvin - från Stockholm. Samma problem med brorsans namn- de tror att han heter Eddvard när han heter Edvard (med långt e)

• Celes

Eedvin. 

(Edwin uttalar jag Eddvin)

• Lajkie

Jag säger Eeedvinn. Det är fint:) Svägerskan säger Eddvinn. Skitfult!

• ogidin

Eddvin. Jag tycker det är jättefint men alla i min omgivning sa att de skulle uttala det Eedvin vilket jag inte alls gillar så det ramlade bort från namnlistan. Kommer från södra Småland.

Är inte Eddvin lite mer engelskt och Eedvin lite mer svenskt?  

• RedheadGirl

Förr uttalade jag det Eddvin, men sen fick en kompis storasyster en son med namnet som hon uttalade Eedvin, så då började jag uttala namnet så med..

Uppvuxen i östergötland, precis som kompisens syster..
    Jag misstänker att jag fick uttalet Eddvin från "Full frys", men vet inte säkert.. Det är så pass längesedan, så jag inte minns.. 

• RedheadGirl
    RedheadGirl skrev 2012-02-02 22:19:24 följande:
    Förr uttalade jag det Eddvin, men sen fick en kompis storasyster en son med namnet som hon uttalade Eedvin, så då började jag uttala namnet så med..

Uppvuxen i östergötland, precis som kompisens syster..
    Jag misstänker att jag fick uttalet Eddvin från "Full frys", men vet inte säkert.. Det är så pass längesedan, så jag inte minns.. 
    Röstade på Eedvin
Svar på tråden Hur uttalar du Edvin?