• minisork

Hutlöst dyrt!!!

Hej! Idag fick vi besked på att vi är anmälda till föräldrarutbildning i kommunens regi. Jätteroligt först men sedan såg vi att det kostar 5295:- per person att delta!!! Blir så arg - är detta inte att väl bekosta sig på oss som redan gått igenom många och kanske för de flesta av oss kostsamma behandlingar?? Vad händer om man nu mot förmodan skulle bli gravid? Vad har det kostat i era kommuner??

Här är det kommunen som anvisar till kommunens eget studieförbund som i sin tur anlitar Adoptionscentrums konsulter. Är bara så förbannad Visst några tusenlappar per par är väl resonabelt med över fem tusen per person??? Vad tycker ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-11 15:09:26:
    Läst idag i papprena (lusläst) att priset dessutom var utan moms :-! dvs kalaset går på 13500:- istället.....Suck. Har nu ringt socialsekreteraren för att höra med henne om det verkligen stämmer.....

• Svar på tråden Hutlöst dyrt!!!
  • minisork

Det är Adoptionscentrums konsulter som ska hålla kursen. Kommunen anvisar till Kommunförbundet som arrangerar kursen. Man ska gå igenom 8-9 punkter samt lunch och fika ingår. Träffarna är fyra gånger på söndagar på ett hotell. Heldagar. Kurslitteratur ska ingå.

• isop

... kurs på hotell är ju inte billigt...

• Linda xxx

isop
    jaha, där ser man! Jag trodde det ställdes krav som att man varit gift en viss tid osv...
    men nu är ju inte jag någon adoptionsexpert eller ens lite grann insatt i det hela så jag ska nog knipa den där truten

• Vem vet

Ja, det är hutlöst dyrt och inget får vi gratis heller vi blivande föräldrar....
    Men att det ska skilja så pass mkt beroende på vilken kommun man bor i tycker jag är så fel!!!

Lycka till!

• Poppet

Här i Stockholm kostar det numer 2000:-/person. När jag frågade så sa de att det var självkostnadspris... Men jag fick ändå skriva ut "kursmaterialet" på 77 sidor själv... Helt sjukt. Dessutom fick jag fel information från handläggaren i min stadsdel när jag ringde i somras för att få info om adoption. Då sa hon att hon skulle anmäla oss till kursen och att vi sen skulle skicka in papper om hemutredning. Vi har väntat och väntat på kallelse till kursen och när jag till slut ringde visade det sig att vi skulle ha skickat in pappren först för att bli anmälda till kursen. Hade hon inte informerat oss så konstigt hade vi fått gått förra året då det var gratis, ingen kö och bara tre tillfällen... /Arg Poppet

• Wubbie

Jag hade tur och gick kursen förra året och betalade då ca 1000 kr. Skulle det nu bli fler adoptioner behöver man dock inte gå en gång till om man redan gått kurs. Tur är väl det!

Lindaxxx: Inte lätta att veta att även ensamstående får adoptera! Jag tillhör själv dem som gjort det. Vill bara säga att det är länderna som ställer kraven så då man väl blivit godkänd gäller det att även passa in på land och här kan det tex handla om X atal år som gifta, ålder och det är inte alla länder som accepterar ensamstående.

Ursäkta att jag avvek lite från tråden!

MVH Wubbie

• mn73

Jag tycker inte att det är fel att man måste gå kursen. Det är trots allt speciellt att få sitt barn genom adoption. Men jag håller helt med att det är alldeles för dyrt. Tycker också att det kunde vara gratis precis som den "vanliga" föräldrautbildningen. Dessutom borde läkarundersökningarna som krävs när man ska adoptera vara gratis. Är inte mödravården för gravida det.

När man adopterar får man ett bidrag på 40000 kr, vilket är en liten del av den totala adoptionskostnaden. Tänk om det kunde läggas lika mycket pengar på de som vill adoptera som det görs på de som gör provrörsbefruktningar och sånt...
    Därmed inte sagt att jag missunnar de som gör provrörsbefruktningar pengabidrag. Jag efterlyser bara lite mer rättvisa!

• Maja Nika

minisork, du kanske skulle ringa tidningen? Inte för att det skulle hjälpa just er men det är så orättvist att det borde uppmärksammas.

Jag gick kursen tidigare då den kostade 450:-/person. En anledning till att den var så billig var att ledarna fixade lokal själva (konferensrum på ledarens jobb) och att ledarna ställde upp ideellt. Det var ju bra för mig men på sätt och vis tycker jag ändå det är lite fel: Ledarna var duktiga och borde fått en rimlig ersättning för den tid de la ner. Att hålla en sådan utbildning kräver en viss kompetens och det måste få kosta. De som går utbildning för bio-gravida har väl ledare med adekvat utbildning som får lön, eller hur?

Att det kostar nu beror på enmansutredaren Annika Nilsson, s-kvinna från Helsingborg som gjorde utredningen om adoption samtidigt som hon var mammaledig med två små barn. Hon föreslog att kommunerna skulle få ta betalt. Hon har som väl är bestämt sig för att sluta med politik nu.

• Lehen

Vår utbildning hölls av 2 av de personer som sedan gör hemutredningen (5 gånger)
    De övriga 3 (lördagarna) hölls av adoptivmammor dvs. kvinnor som själva
    adopterat barn.

Just nu känner jag mig otroligt tacksam att jag gick utbildningen under hösten
    trots att vi då inte ens bestämt oss för adoption än. Nu hade vi inte haft råd
    om det är dessa priser som kommer att gälla överallt härdanefter.

• Blivande Kinamamma

Jösses vad dyrt! Är också tacksam att vi gick våra förberedande möten förra året på 4 tillfällen. Detta var gratis och räknas som kurs. Vi behövde alltså inte gå någon mer kurs för att bli godkännda denna höst. Bor i Stockholm.
    Dock kommer vi gå hämta barn kurs men man vill ju inte behöva lägga 10 000 kr på att få ett medgivande från kommunen.

• minisork

Håller med blivande kinamamma! Nu har jag tagit kontakt med vår socialsekreterare på familjeenheten och hoppas att hon ringer snart...måste bara höra om det är såååå dyrt eller om vi fått fel information. Informationsbladet vänder sig till just handläggarna inom Socialnämnden och motsvarande. Tänker inte nöja mig än.

• MissBHaven

Usch minisork - tycker synd om dig! I Danmark kostar utbildningen 1.500 DKK per person för två helger på hotell och en kvällskurs.

Men vad kostar era läkarintyg, då? Jag gjorde mitt idag - det tog en kvart och kostade 750 DKK. Visserligen ska läkaren skriva rent och sånt - men ändå! Svarar till 950 svenska kr. Och det hos min egen husläkare.

Men jag tänker väl att ju flera stora belopp vi hinner upp i ju mera hårdhudad blir man omkring pengarna. Hoppas jag - snål som jag är!

• Vem vet

För oss kkostade läk. besöket 650 :-/person och sedan 250:-/person när vi sammanställde papprena.

• Blivande Kinamamma

Vi betalade först 800 kr för intyget till kommunen och sedan 500 kr för intyget till Kina. Så totalt betalade vi 1300 kr för båda.

• Visa

Oj vad dyrt!!!
    Vi hade tur och fick gå den "gamla" utbildningen på tre gånger och den kostade oss inte ett öre. Det vi lagt ut hittills är 500 kr. var på läkarundersökningen.
    Fattar inte att det ska tas ut avgifter för detta, dom flesta av oss har ju redan lagt ner så mycket pengar på att försöka bli gravida

Kram

• Wubbie

I Hallands län bekostas läkarbesök i samband med adoption av landstinget, likaså med ev.vaccinationer. Om detta nu inte ändrats sen förra året!

• MBert

Vansinnigt dyrt. Det måste väl vara ett missförstånd??!!
    Du skriver att brevet vänder sig till socialnämnden och liknande. Kanske det är den totala kostnaden på något vis men inte det ni som deltagare ska betala?! Verkar orimligt dyrt!
    Var i landet är detta?

• minisork

Vi har haft den fantstiska otroliga turen att bli gravida tre veckor innan hemutredningen skulle börja (!) och vi ringde till socialsekreteraren för att avbeställa besöket och tog då upp kostnaden för föräldrarkursen. Till svar fick vi att vi skulle inte betala 5295:-/pp utan skatt utan det var DE socialförvaltningen som skulle betala det utan vi skulle betaltat 1000:- pp istället. Snacka om att man blir förbannat Varför i hela fridens namn skickar de då ut papper med den andra summan???Med moms hade det blivit över 13 000:- fös oss två. Tala om att ge skrämselhicka!

Joooo, andra hade också hört av sig till henne och undrat över summan men det var inte socialförvaltningen utan kursarrangörerna som hade skickat ut papper till anmälan till paren....

Svar på tråden Hutlöst dyrt!!!