• minisork

Hutlöst dyrt!!!

Hej! Idag fick vi besked på att vi är anmälda till föräldrarutbildning i kommunens regi. Jätteroligt först men sedan såg vi att det kostar 5295:- per person att delta!!! Blir så arg - är detta inte att väl bekosta sig på oss som redan gått igenom många och kanske för de flesta av oss kostsamma behandlingar?? Vad händer om man nu mot förmodan skulle bli gravid? Vad har det kostat i era kommuner??

Här är det kommunen som anvisar till kommunens eget studieförbund som i sin tur anlitar Adoptionscentrums konsulter. Är bara så förbannad Visst några tusenlappar per par är väl resonabelt med över fem tusen per person??? Vad tycker ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-11 15:09:26:
    Läst idag i papprena (lusläst) att priset dessutom var utan moms :-! dvs kalaset går på 13500:- istället.....Suck. Har nu ringt socialsekreteraren för att höra med henne om det verkligen stämmer.....

• Svar på tråden Hutlöst dyrt!!!
  • JagoTösen

Bara undrar... Måste man gå när man ska adoptera?

• minisork

Jagotösen; Det är en obligatorisk utbildninga alla som vill adoptera måste gå från och med 2005.

• TokMamma

Det låter ju väldigt dyrt!! 10000 för 2personer?

o sen håller jag med jagotösen: måste man gå?

• Skusan

Tycker det låter väldigt dyrt... Vad är det för speciell föräldrautbildning? Hur lång är den och vad ingår?

• Toppan

jag vet vad jag ska säga förutom att jag håller med dig!

• JagoTösen
    Det är vad jag tycker om det.
  • turia

men guud!! va arg jag blir..
    Det borde vara lika gratis som för oss andra!!!

• Snowgirl

Föräldrautbildning?? Isf borde väl vi som blir gravida också vara tvugna att gå det, eller?

• minisork

Man måste tyvärr gå utbildningen för att få klartecken från kommunen att man är godkänd att adoptera. Innan man adopterar ska man genomgå en hemutredning där man tar upp motiv till adoption och hur man ser på familjeliv etc etc...sedan ger spcialförvaltningen som gör utredningen ett föslag till familjerätten som i sin tur beslutar om man får ett godkännande. Utan föräldrarutbildning = inget godkännande.

• minisork

Livet är inte rättvist, jag hade också velat bli gravid själv....

Svar på tråden Hutlöst dyrt!!!