Inlägg från: Colisa |Visa alla inlägg
  • Colisa

Bostadsrätt och samboskap

Om du köper bostadsrätten för gemensamt bruk, dvs att ni flyttar in där samtidigt, kommer den att ingå i bodelningen om ni skulle göra slut och hon har rätt till hälften, oavsett vem som betalt den. Förhoppningsvis blir det ju inte så, men det vore nog klokt att ni kollar upp sambolagen innan så att ni är på det klara med vad som gäller om det skulle bli så att ny bryter upp någon gång.

• Colisa

Om ni skulle skaffa barn tillsammans och hon i samband med separation får boendet eller vårdnaden kan det faktiskt även bli så att hon får rätt att överta bostaden. I så fall ska du så klart få betalt för den. Men du sitter alltså inte helt säker bara för att du köper bostaden själv om ni flyttar in samtidigt, därför kan det vara bra att ni gör upp innan hur ni ska göra och kanske pratar med en jurist. Banken där du ska ta lån kan nog hjälpa er med den biten.

"Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat."
    "Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som förvärvats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om barn anses oftast ha störst behov. En förutsättning för att en sambo ska tilldelas bostad eller bohag som utgör samboegendom, men som tillhör den andra sambon, är att detta kan anses skäligt. Den andre sambon måste förstås kompenseras ekonomiskt.

Övertaganderätten går långt
    Även en gemensam hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid separation. Det gäller om sambon bäst behöver bostaden och det kan anses skäligt. Om samborna inte har barn tillsammans krävs dock synnerliga skäl för ett sådant övertagande."
    www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/att-flytta-isar/index.htm

• Colisa
    cos skrev 2012-02-02 23:29:54 följande:
    Jag tror i och för sig inte att det gäller då vi inte är sambos idag. Det borde inte gå att uppvisa något tidigare samboska och således inget som säger att vi varit ihop innan lägenheten införskaffades. Oavsett tänkte jag kolla upp eventuella avtal och är helt med på att det inte bara räcker att sätta ett visst namn på lägenheten. 

Hon har gått med på att avtala förbi sambolagen på det sätt man nu gör det på så att det blir korrekt fördelning vid eventuell separation.  
    Men du har väl inte köpt bostaden än? Det spelar ingen roll om ni varit ihop innan om ni flyttar in tillsammans, det är ju ganska vanligt att man bor var för sig och sedan flyttar ihop i en nyinförskaffad bostad.
  • Colisa
    cos skrev 2012-02-02 23:40:41 följande:
    Nej. Nu när jag läst lite i lagboken verkar det inte som att man måste vara sambon tidigare. Lite konstigt eftersom man då alltid borde kunna hävda samboskap, även i fall där man faktiskt ägt en bostad innan man blivit ett par? Nåväl, egentligen inget problem, hon går med på att avtala fördelningen så som vi investerar i bostadsrätten, dvs kanske 1/6 till henne och resten till mig.
    Jo, men har man ägt den innan har den inte anförskaffats för gemensamt bruk, eller hur det heter. Jag och min dåvarande sambo, numera make hade det så, han hade en bostadsrätt och när han bott där några år flyttade jag in. Då hade jag inte haft någon rätt till den om vi gjort slut, trots att vi varit ihop länge när han köpte den, och han hade kunnat slänga ut mig.

Jag förstår er båda två, visst skulle det kännas bra att äga helt själv men om hon är med från början och betalar en del av de löpande kostnaderna, hjälper till med underhåll och ev. renovering osv känns det ju inte helt rättvist om den skulle öka en massa i värde och bara en får allt av det och den andra inget alls trots sina (visserligen mindre) investeringar...

Men det låter ju jättebra att ni är överens om något som käns bra för båda, se till att få det ordentligt nedskrivet och kollat av någon jurist eller dyl så att det blir giltigt och håller i framtiden bara, och så hoppas jag ni slipper använda er av sådana tråkigheter som bodelning!
Svar på tråden Bostadsrätt och samboskap