cos skrev 2012-02-02 23:40:41 följande:
Nej. Nu när jag läst lite i lagboken verkar det inte som att man måste vara sambon tidigare. Lite konstigt eftersom man då alltid borde kunna hävda samboskap, även i fall där man faktiskt ägt en bostad innan man blivit ett par? Nåväl, egentligen inget problem, hon går med på att avtala fördelningen så som vi investerar i bostadsrätten, dvs kanske 1/6 till henne och resten till mig.
Jo, men har man ägt den innan har den inte anförskaffats för gemensamt bruk, eller hur det heter. Jag och min dåvarande sambo, numera make hade det så, han hade en bostadsrätt och när han bott där några år flyttade jag in. Då hade jag inte haft någon rätt till den om vi gjort slut, trots att vi varit ihop länge när han köpte den, och han hade kunnat slänga ut mig.
Jag förstår er båda två, visst skulle det kännas bra att äga helt själv men om hon är med från början och betalar en del av de löpande kostnaderna, hjälper till med underhåll och ev. renovering osv känns det ju inte helt rättvist om den skulle öka en massa i värde och bara en får allt av det och den andra inget alls trots sina (visserligen mindre) investeringar...
Men det låter ju jättebra att ni är överens om något som käns bra för båda, se till att få det ordentligt nedskrivet och kollat av någon jurist eller dyl så att det blir giltigt och håller i framtiden bara, och så hoppas jag ni slipper använda er av sådana tråkigheter som bodelning!