• cos

Bostadsrätt och samboskap

Hej,

Jag vill få lite åsikter kring min och min flickväns dilemma angående eventuellt samboskap vid bostadsrättsköp.

Det är som så att innan jag träffade min nuvarande tjej hade jag tänkt köpa en bostadsrätt. Det börjar snart dra ihop sig tills dess att jag har till kontantinsatsen för en tvåmiljonerslägenhet. Jag har inte funderat på att köpa den tillsammans då jag alltid räknat med att ha pengarna själv, plus att tjejen inte alls har lika mycket sparat som jag.  För mig har det alltid varit naturligt att jag äger bostadsrätten och att hon flyttar in, sen kan eventuellt nästa bostadsköp delas och avtalas..

Problemet är att hon inte alls går med på det här och vill inte vara inneboende. Hon säger sig kunna få 50 000 av sina föräldrar för att sen äga en mindre del av bostadsrätten själv, d.v.s 1/5 eller 1/6. Jag ser inga fördelar med detta för mig. Jag har råd att köpa den själv och eftersom vi inte varit ihop i många år samt inte varit sambos känns det säkrare för mig att inte dela. För henne är det en självklarhet och trygghet att gå med i bostadsköpet. Hon tycker även att det är väldigt konstigt att jag inte vill deläga med henne.

Vad tycker ni? Har någon uppenbart fel? Ska jag stå på mig?

Hoppas detta är rätt forum :)

Uppskattar all feedback. Hoppas jag har med all relevant information.

• Svar på tråden Bostadsrätt och samboskap
  • Toppen9

Hur länge har ni varit tillsammans? Bor ni ihop idag?

Hur har du tänkt med hyra/amorteringar på lägenheten? Ska ni dela rakt av, ska du ensam stå för den summan eller delar ni på hyran och du tar lån/amortering själv?

• cos
    Toppen9 skrev 2012-02-02 22:51:44 följande:
    Hur länge har ni varit tillsammans? Bor ni ihop idag?

Hur har du tänkt med hyra/amorteringar på lägenheten? Ska ni dela rakt av, ska du ensam stå för den summan eller delar ni på hyran och du tar lån/amortering själv?
     Visste att jag glömt lite :)

10 månader och nej, särbo.

Som jag tänkte mig delar vi avgift, jag står för räntan eftersom det blir min lägenhet. Det tror jag dem flesta ser som rätt schysst deal. Hon vill att vi delar avgiften på hälften och räntan då motsvarande hennes del, säg en sjättedel t.ex, jag står för resterande, d.v.s min del av lägenhet. Givetvis att vi köper tillsammans men avtalar om hur stor del man äger var... 
  • Colisa

Om du köper bostadsrätten för gemensamt bruk, dvs att ni flyttar in där samtidigt, kommer den att ingå i bodelningen om ni skulle göra slut och hon har rätt till hälften, oavsett vem som betalt den. Förhoppningsvis blir det ju inte så, men det vore nog klokt att ni kollar upp sambolagen innan så att ni är på det klara med vad som gäller om det skulle bli så att ny bryter upp någon gång.

• Jeff

Du kanske redan vet detta men jag vill bara påminna om vikten av samboavtal, det räcker inte att ni avtalar och reglerar det i köpeavtalet avseende lägenheten.

Köps lägenheten för gemensamt bruk kan din sambo, om det skulle ta slut, kräva bodelning och får då halva värdet. Detta gäller just bostad och bohag (möbler) som har köpts för gemensamt bruk. Köps lägenheten när ni redan har ett förhållande och ni flyttar in samtidigt kommer en domstol med all sannolikhet se det som att den är köpt för gemensamt bruk. Vem som har betalat eller står som ägare saknar betydelse. Tvärr missar många det och tror att det räcker att det i köpeavtalet står att en äger exempelvis 1/3 och den andra 2/3. I en bodelning kvittar det utan att ett samboavtalreglerar hur lägenheten ska delas vid en ev bodelning. Ex kan man ju skriva att lägenheten ska delas i enlighet med den andel som vardera part är ägare till enligt köpeavtalet.

• EmilyB

Köper du en lägenhet medan ni är tillsammans för att bo där gemensamt så är halva hennes.
    Fixa ett avtal där det klart och tydligt står vem äger hur mycket.

Din partner ska ju inte kunna tvinga in sig på ditt köp. Du hade ju i vilket fall som helst köpt lägenheten ju.

• Toppen9

Efter bara 10 månader skulle jag inte köpa något så stort tillsammans med min kille kan bli alldeles för dyrt och tråkigt i slutändan.
    Men som colisa skriver, se över sambolagen ordentligt innan ni flyttar ihop osv för annars kan det stå dig dyrt ändå.

• cos

Jag tror i och för sig inte att det gäller då vi inte är sambos idag. Det borde inte gå att uppvisa något tidigare samboska och således inget som säger att vi varit ihop innan lägenheten införskaffades. Oavsett tänkte jag kolla upp eventuella avtal och är helt med på att det inte bara räcker att sätta ett visst namn på lägenheten. 

Hon har gått med på att avtala förbi sambolagen på det sätt man nu gör det på så att det blir korrekt fördelning vid eventuell separation.  

• Colisa

Om ni skulle skaffa barn tillsammans och hon i samband med separation får boendet eller vårdnaden kan det faktiskt även bli så att hon får rätt att överta bostaden. I så fall ska du så klart få betalt för den. Men du sitter alltså inte helt säker bara för att du köper bostaden själv om ni flyttar in samtidigt, därför kan det vara bra att ni gör upp innan hur ni ska göra och kanske pratar med en jurist. Banken där du ska ta lån kan nog hjälpa er med den biten.

"Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat."
    "Vid separation har den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget, som förvärvats för gemensam användning, rätt att tilldelas denna egendom i samband med bodelning. Den som får vårdnaden om barn anses oftast ha störst behov. En förutsättning för att en sambo ska tilldelas bostad eller bohag som utgör samboegendom, men som tillhör den andra sambon, är att detta kan anses skäligt. Den andre sambon måste förstås kompenseras ekonomiskt.

Övertaganderätten går långt
    Även en gemensam hyresrätt eller bostadsrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid separation. Det gäller om sambon bäst behöver bostaden och det kan anses skäligt. Om samborna inte har barn tillsammans krävs dock synnerliga skäl för ett sådant övertagande."
    www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/att-flytta-isar/index.htm

• Colisa
    cos skrev 2012-02-02 23:29:54 följande:
    Jag tror i och för sig inte att det gäller då vi inte är sambos idag. Det borde inte gå att uppvisa något tidigare samboska och således inget som säger att vi varit ihop innan lägenheten införskaffades. Oavsett tänkte jag kolla upp eventuella avtal och är helt med på att det inte bara räcker att sätta ett visst namn på lägenheten. 

Hon har gått med på att avtala förbi sambolagen på det sätt man nu gör det på så att det blir korrekt fördelning vid eventuell separation.  
    Men du har väl inte köpt bostaden än? Det spelar ingen roll om ni varit ihop innan om ni flyttar in tillsammans, det är ju ganska vanligt att man bor var för sig och sedan flyttar ihop i en nyinförskaffad bostad.
  • EmilyB

Flyttar ni in tillsammans så är lägenheten skaffad gemensamt.

• cos
    Colisa skrev 2012-02-02 23:34:25 följande:
    Men du har väl inte köpt bostaden än? Det spelar ingen roll om ni varit ihop innan om ni flyttar in tillsammans, det är ju ganska vanligt att man bor var för sig och sedan flyttar ihop i en nyinförskaffad bostad.
    Nej. Nu när jag läst lite i lagboken verkar det inte som att man måste vara sambon tidigare. Lite konstigt eftersom man då alltid borde kunna hävda samboskap, även i fall där man faktiskt ägt en bostad innan man blivit ett par? Nåväl, egentligen inget problem, hon går med på att avtala fördelningen så som vi investerar i bostadsrätten, dvs kanske 1/6 till henne och resten till mig.
  • Colisa
    cos skrev 2012-02-02 23:40:41 följande:
    Nej. Nu när jag läst lite i lagboken verkar det inte som att man måste vara sambon tidigare. Lite konstigt eftersom man då alltid borde kunna hävda samboskap, även i fall där man faktiskt ägt en bostad innan man blivit ett par? Nåväl, egentligen inget problem, hon går med på att avtala fördelningen så som vi investerar i bostadsrätten, dvs kanske 1/6 till henne och resten till mig.
    Jo, men har man ägt den innan har den inte anförskaffats för gemensamt bruk, eller hur det heter. Jag och min dåvarande sambo, numera make hade det så, han hade en bostadsrätt och när han bott där några år flyttade jag in. Då hade jag inte haft någon rätt till den om vi gjort slut, trots att vi varit ihop länge när han köpte den, och han hade kunnat slänga ut mig.

Jag förstår er båda två, visst skulle det kännas bra att äga helt själv men om hon är med från början och betalar en del av de löpande kostnaderna, hjälper till med underhåll och ev. renovering osv känns det ju inte helt rättvist om den skulle öka en massa i värde och bara en får allt av det och den andra inget alls trots sina (visserligen mindre) investeringar...

Men det låter ju jättebra att ni är överens om något som käns bra för båda, se till att få det ordentligt nedskrivet och kollat av någon jurist eller dyl så att det blir giltigt och håller i framtiden bara, och så hoppas jag ni slipper använda er av sådana tråkigheter som bodelning!
  • pipon

Hennes perspektiv är ju att hon står utan bostad om ni gör slut. Säger hon upp en hyresrätt för att flytta ihop med dig utan att köpa in sig på lägenheten så har hon ju tagit bort sig själv från bostadsmarknaden. Gör ni slut blir hon hemlös. Köper hon in sig har hon förhoppningsvis möjlighet att få ut lite till en handpenning till en bostadsrätt om ni gör slut. Dessutom säger sättet man ser på frågan något om hur mycket man tror på förhållandet. Ditt perspektiv verkar utgå från att ert förhållande kommer att ta slut. I och med att det är en sådan liten del hon kommer att äga så kan du ju lätt köpa ut henne om det skulle ta slut. Du förlorar inte på det, hon vinner, men det verkar vara det du vill undvika?

Jag tycker inte att ni ska flytta ihop. Ni verkar inte vara på samma plan, du verkar inte vilja se hennes perspektiv och jag förutspår att den här frågan kommer att sätta griller i huvudet på henne om din seriositet och det kommer att leda till osämja och misstro i framtiden. Prata igenom det hela ordentligt.  Vänta och se hur förhållandet utvecklar sig. 10 månader är kort tid, ni kan flytta ihop senare när ni känner varandra bättre. 

• Bella99

Håller med ovanstående skrivare!

Hur seriösa är ni med förhållandet?

För mig så låter det som hon är det en som tar den seriösa sidan av detta och vill gå in i ett samboskap med det hon kan erbjuda. För mig låter det självklart att göra samma sak om jag hamnar i den situationen. Kan absolut förstå hennes oro över att säga upp ev hyresrätt och som sagt ta sig av bostadsmarknaden.

Vet hon om att du inte vill dela BR med henne? Tyvärr så låter det inte som detta förhållandet kommer att hålla då ni verkar vara på helt olika plan om det. Du får nog tänka till ordentligt. Hur reagerar din flickvän på allt detta? 

• Bella99

Vore kul att få lite svar när man väl svarar i en tråd Cool

• cos
    pipon skrev 2012-02-03 05:59:33 följande:
    Hennes perspektiv är ju att hon står utan bostad om ni gör slut. Säger hon upp en hyresrätt för att flytta ihop med dig utan att köpa in sig på lägenheten så har hon ju tagit bort sig själv från bostadsmarknaden. Gör ni slut blir hon hemlös. Köper hon in sig har hon förhoppningsvis möjlighet att få ut lite till en handpenning till en bostadsrätt om ni gör slut. Dessutom säger sättet man ser på frågan något om hur mycket man tror på förhållandet. Ditt perspektiv verkar utgå från att ert förhållande kommer att ta slut. I och med att det är en sådan liten del hon kommer att äga så kan du ju lätt köpa ut henne om det skulle ta slut. Du förlorar inte på det, hon vinner, men det verkar vara det du vill undvika?

Jag tycker inte att ni ska flytta ihop. Ni verkar inte vara på samma plan, du verkar inte vilja se hennes perspektiv och jag förutspår att den här frågan kommer att sätta griller i huvudet på henne om din seriositet och det kommer att leda till osämja och misstro i framtiden. Prata igenom det hela ordentligt.  Vänta och se hur förhållandet utvecklar sig. 10 månader är kort tid, ni kan flytta ihop senare när ni känner varandra bättre. 
    Förvisso, men samtidigt försvårar det för mig med. 50 000 plus eventuell amortering och investering kan man kanske lösa, men det förenklar inget direkt. Det är inte så illa att hon blir hemlös (föräldrarna bor nära) eller att de investerade pengarna direkt ger någon fördel. Om man inte tänker sig att hon ska köpa ett hyreskontrakt. 

Ja, det handlar mycket om att vi varit ihop en ganska kort tid, och inte varit sambos alls. Jag är realistisk och känner att vi inte kan veta hur det funkar i praktiken när vi flyttar ihop. 
    Bella99 skrev 2012-02-03 10:15:09 följande:
    Håller med ovanstående skrivare!

Hur seriösa är ni med förhållandet?

För mig så låter det som hon är det en som tar den seriösa sidan av detta och vill gå in i ett samboskap med det hon kan erbjuda. För mig låter det självklart att göra samma sak om jag hamnar i den situationen. Kan absolut förstå hennes oro över att säga upp ev hyresrätt och som sagt ta sig av bostadsmarknaden.

Vet hon om att du inte vill dela BR med henne? Tyvärr så låter det inte som detta förhållandet kommer att hålla då ni verkar vara på helt olika plan om det. Du får nog tänka till ordentligt. Hur reagerar din flickvän på allt detta? 
    Ja, hon vet. Min fråga kommer från vår diskussion och det var där de olika åsikterna framkom. Inte vill berodde mest på att jag delvis hade tänkt köpa bostadsrätt även innan jag träffade henne, och delvis för att under en lång tid hade hon inga pengar att bidra med. Därmed var det aldrig aktuellt att dela. Att hon plötsligt har pengar är en ganska sen utveckling. Jag kanske är lite fast i min tidigare linje att jag köper BR själv och att hon flyttar in. 
  • Bella99

Jag är inte säker på att 10 mån ger mer garanti än 10år. Saker kan alltid förändras. Tror dock ändå det är viktigt att ni bestämmer er för om ni skall satsa på det eller inte och att båda isåfall går in med samma inställning. Just nu känns det lite som du har inställningen att det kommer att ta slut förr eller senare i vilket fall? 

Nu vet jag inte hur gamla ni är eller hur era liv ser ut annars, har båda fasta jobb? Antar att det inte finns barn med i bilden? 

Hon tar ju en större risk än dig om hon går med på att flytta in och säga upp sitt hyreskontrakt och ha i princip 0 rättigheter i erat boende. Din risk verkar mest vara att det kan bli krångligt för dig vid ett ev utköp. Löser ni ett smidigt kontrakt som är juridiskt bindande vem som äger vad och att ev värdehöjningar kommer fördelas procentuellt som ni gick in så ser jag inte hur det kan bli krångligt. Har du råd att köpa hela själv idag, så kommer du även ha råd att lösa ut hennes bit om det behövs. Ni kan även skriva i avtalet att hon inte kan begära mer än det som anses skäligt eller kräva försäljning utan att du får en chans att lösa ut hennes del. Med skäligt så är det ju baserat på den procenten hon gick in med, samt ev värdeökningar om ni renoverar eller om marknaden går upp. Då kan hon ha en chans att göra en investering om bostaden stiger i värde rejält under några år. Spontant så verkar det som hon ändå är villig till att det skall vara en rättvis fördelning och försöker inte komma undan med att få rätt till mer än det hon lägger ut.

Men främst kan jag tänka mig att det för henne handlar om den psykologiska biten av att känna att det är hennes hem också. Likaväl som det för dig verkar vara svårt att tänka dig att det inte bara kommer vara ditt. Så det är nog där ni i första hand får lösa problemet, verkar lite som det finns misstänksamhet och oro ifrån bådas håll. Jag tycker du skall ta och prata igenom det ordentligt med henne. Bostadsköp tillsammans är en stor sak och ingenting ni skall göra om ni inte har samma riktning på förhållandet. Tyvärr tror jag som någon skrev ovan att detta kommer göra att mera misstänksamhet växer fram. Känns som du ser detta lite som att du skall vinna och få fördelar över din flickvän. Antar att du i grunden även vill att hon ska kunna få fördelar i sitt liv och inte behövs flytta hem till dina föräldrar. Annars är det något fel. Har detta mera blivit en principsak?

• cos
    Bella99 skrev 2012-02-03 11:58:41 följande:
    Jag är inte säker på att 10 mån ger mer garanti än 10år. Saker kan alltid förändras. Tror dock ändå det är viktigt att ni bestämmer er för om ni skall satsa på det eller inte och att båda isåfall går in med samma inställning. Just nu känns det lite som du har inställningen att det kommer att ta slut förr eller senare i vilket fall? 

Nu vet jag inte hur gamla ni är eller hur era liv ser ut annars, har båda fasta jobb? Antar att det inte finns barn med i bilden? 

Hon tar ju en större risk än dig om hon går med på att flytta in och säga upp sitt hyreskontrakt och ha i princip 0 rättigheter i erat boende. Din risk verkar mest vara att det kan bli krångligt för dig vid ett ev utköp. Löser ni ett smidigt kontrakt som är juridiskt bindande vem som äger vad och att ev värdehöjningar kommer fördelas procentuellt som ni gick in så ser jag inte hur det kan bli krångligt. Har du råd att köpa hela själv idag, så kommer du även ha råd att lösa ut hennes bit om det behövs. Ni kan även skriva i avtalet att hon inte kan begära mer än det som anses skäligt eller kräva försäljning utan att du får en chans att lösa ut hennes del. Med skäligt så är det ju baserat på den procenten hon gick in med, samt ev värdeökningar om ni renoverar eller om marknaden går upp. Då kan hon ha en chans att göra en investering om bostaden stiger i värde rejält under några år. Spontant så verkar det som hon ändå är villig till att det skall vara en rättvis fördelning och försöker inte komma undan med att få rätt till mer än det hon lägger ut.

Men främst kan jag tänka mig att det för henne handlar om den psykologiska biten av att känna att det är hennes hem också. Likaväl som det för dig verkar vara svårt att tänka dig att det inte bara kommer vara ditt. Så det är nog där ni i första hand får lösa problemet, verkar lite som det finns misstänksamhet och oro ifrån bådas håll. Jag tycker du skall ta och prata igenom det ordentligt med henne. Bostadsköp tillsammans är en stor sak och ingenting ni skall göra om ni inte har samma riktning på förhållandet. Tyvärr tror jag som någon skrev ovan att detta kommer göra att mera misstänksamhet växer fram. Känns som du ser detta lite som att du skall vinna och få fördelar över din flickvän. Antar att du i grunden även vill att hon ska kunna få fördelar i sitt liv och inte behövs flytta hem till dina föräldrar. Annars är det något fel. Har detta mera blivit en principsak?
    Jag ser inte varför det behöver vara en inställning om att det tar slut; det är en risk. Man kan även vända på steken och säga att om man inte vågar vara inneboende är man orolig att det ska ta slut. Det går åt båda hållen.

Vi är båda 27, har fast jobb och inga barn. Jag tjänar betydligt bättre i grunden, samt att hon jobbar ca 80%, om det spelar någon roll.

Jag antar att det för mig kanske handlar om att det känns som en försämring. Som nämnt tiidgare har jag tänkt köpa bostadsrätt även tidigare, och det har som efterkonstruktion blivit att hon flyttar in. Sen har hon - efter samtal med vänner och bekatna - ändrat instälning till att hon absolut måste vara delägare. Å andra sidan har jag fått tips av mina vänner och bekanta att inte deläga när jag ändå kan äga hela själv. 

Det är ganska jobbigt att diskutera och det blir ju snart dålig stämning. Båda har ju sin åsikt, som i princip är varandras motsatser. Det är lite svårt att kompromissa också.  Det är dock bra med neutrala åsikter här, tror det är absolut något som kan påverka mitt beslut i längden. 
  • Bella99

Som jag ser det så har du en radda av olika alternativ.

1. Ni köper tillsammans med olika andelar. Här är det nästan en fördel för dig att hon har en mindre summa än dig eftersom du då lättare kan lösa ut henne om det tar slut. Du skrev att hon fått låna 50 000, du kan föreslå än ännu mindre summa om själva summan inte är väsentlig för henne. Ni gör ett ordentligt avtal som är rättvist för båda partner. Nackdelen är att du inte blir ensam ägare. Fördelen är att hon blir delägare, vilket hon vill samt att du faktiskt får lite mindre kostnad.

2. Du köper BR själv och hon bor kvar i HR.
    Fördelen som ovan. Nackdelen är att ni förmodligen kommer vilja flytta ihop förr eller senare och då kommer ni vara tillbaka på ruta 1. Samt  du går miste om alla fördelar med att bo ihop men det förstår du nog.

3. Du köper BR och hon flyttar in direkt.
    Nackdel. Hon kommer få automatiskt rätt till 50% när ni separerar. Fördelen är endast för henne då hon går in med ingenting men får en stor utdelning.

4. Du köper BR och hon flyttar in med borttalat sambolag.
    Fördel, du får det alternativet du vill. Nackdel. Hon kommer känna sig överkörd och det kommer bli mycket småbråk förmodligen. Risken finns att hon inte kommer ta något ansvar för saker som reperationer, gemensamma inköp osv då hon kommer vända till att det är din lägenhet. Det kommer också bli dyrare för dig eftersom du kommer få dra det tunga lastet med  allt underhåll.
    fördel för henne är att hon kommer betala en halv hyra . nu vet jag inte hur hyrorna ser ut där ni bor men det brukar bara handla om någon tusenlapp. Dvs kommer hon få ett otroligt billigt boende som inte kommer motsvara standadern som bor i och hon kommer förmodligen kunna spara en hel del till att köpa en egen BR om ni gör slut. Detta alternativet hade hon valt om hon inte hade något känslomässigt att investera. 

I slutändan så tror jag det dock är viktigt att du gör det du vill. Du verkar ha varit inställd på att köpa BR för dig själv och träffat henne efteråt. Så är livet. Saker ändras hela tiden och man behöver byta perspektiv.

• cos

Har funderat och pratat lite nu och kommit fram till att vi skriver avtal, det funkar för båda parter. Det är som nämnt tidigare ingen omöjlighet att betala 50 000 ifall det värsta skulle hända, och hon får också en säkerhet. 

Svar på tråden Bostadsrätt och samboskap