pipon skrev 2012-02-03 05:59:33 följande:
Hennes perspektiv är ju att hon står utan bostad om ni gör slut. Säger hon upp en hyresrätt för att flytta ihop med dig utan att köpa in sig på lägenheten så har hon ju tagit bort sig själv från bostadsmarknaden. Gör ni slut blir hon hemlös. Köper hon in sig har hon förhoppningsvis möjlighet att få ut lite till en handpenning till en bostadsrätt om ni gör slut. Dessutom säger sättet man ser på frågan något om hur mycket man tror på förhållandet. Ditt perspektiv verkar utgå från att ert förhållande kommer att ta slut. I och med att det är en sådan liten del hon kommer att äga så kan du ju lätt köpa ut henne om det skulle ta slut. Du förlorar inte på det, hon vinner, men det verkar vara det du vill undvika?
Jag tycker inte att ni ska flytta ihop. Ni verkar inte vara på samma plan, du verkar inte vilja se hennes perspektiv och jag förutspår att den här frågan kommer att sätta griller i huvudet på henne om din seriositet och det kommer att leda till osämja och misstro i framtiden. Prata igenom det hela ordentligt. Vänta och se hur förhållandet utvecklar sig. 10 månader är kort tid, ni kan flytta ihop senare när ni känner varandra bättre.
Förvisso, men samtidigt försvårar det för mig med. 50 000 plus eventuell amortering och investering kan man kanske lösa, men det förenklar inget direkt. Det är inte så illa att hon blir hemlös (föräldrarna bor nära) eller att de investerade pengarna direkt ger någon fördel. Om man inte tänker sig att hon ska köpa ett hyreskontrakt.
Ja, det handlar mycket om att vi varit ihop en ganska kort tid, och inte varit sambos alls. Jag är realistisk och känner att vi inte kan veta hur det funkar i praktiken när vi flyttar ihop.
Bella99 skrev 2012-02-03 10:15:09 följande:
Håller med ovanstående skrivare!
Hur seriösa är ni med förhållandet?
För mig så låter det som hon är det en som tar den seriösa sidan av detta och vill gå in i ett samboskap med det hon kan erbjuda. För mig låter det självklart att göra samma sak om jag hamnar i den situationen. Kan absolut förstå hennes oro över att säga upp ev hyresrätt och som sagt ta sig av bostadsmarknaden.
Vet hon om att du inte vill dela BR med henne? Tyvärr så låter det inte som detta förhållandet kommer att hålla då ni verkar vara på helt olika plan om det. Du får nog tänka till ordentligt. Hur reagerar din flickvän på allt detta?
Ja, hon vet. Min fråga kommer från vår diskussion och det var där de olika åsikterna framkom. Inte vill berodde mest på att jag delvis hade tänkt köpa bostadsrätt även innan jag träffade henne, och delvis för att under en lång tid hade hon inga pengar att bidra med. Därmed var det aldrig aktuellt att dela. Att hon plötsligt har pengar är en ganska sen utveckling. Jag kanske är lite fast i min tidigare linje att jag köper BR själv och att hon flyttar in.