Inlägg från: Bella99 |Visa alla inlägg
  • Bella99

Bostadsrätt och samboskap

Håller med ovanstående skrivare!

Hur seriösa är ni med förhållandet?

För mig så låter det som hon är det en som tar den seriösa sidan av detta och vill gå in i ett samboskap med det hon kan erbjuda. För mig låter det självklart att göra samma sak om jag hamnar i den situationen. Kan absolut förstå hennes oro över att säga upp ev hyresrätt och som sagt ta sig av bostadsmarknaden.

Vet hon om att du inte vill dela BR med henne? Tyvärr så låter det inte som detta förhållandet kommer att hålla då ni verkar vara på helt olika plan om det. Du får nog tänka till ordentligt. Hur reagerar din flickvän på allt detta? 

• Bella99

Vore kul att få lite svar när man väl svarar i en tråd Cool

• Bella99

Jag är inte säker på att 10 mån ger mer garanti än 10år. Saker kan alltid förändras. Tror dock ändå det är viktigt att ni bestämmer er för om ni skall satsa på det eller inte och att båda isåfall går in med samma inställning. Just nu känns det lite som du har inställningen att det kommer att ta slut förr eller senare i vilket fall? 

Nu vet jag inte hur gamla ni är eller hur era liv ser ut annars, har båda fasta jobb? Antar att det inte finns barn med i bilden? 

Hon tar ju en större risk än dig om hon går med på att flytta in och säga upp sitt hyreskontrakt och ha i princip 0 rättigheter i erat boende. Din risk verkar mest vara att det kan bli krångligt för dig vid ett ev utköp. Löser ni ett smidigt kontrakt som är juridiskt bindande vem som äger vad och att ev värdehöjningar kommer fördelas procentuellt som ni gick in så ser jag inte hur det kan bli krångligt. Har du råd att köpa hela själv idag, så kommer du även ha råd att lösa ut hennes bit om det behövs. Ni kan även skriva i avtalet att hon inte kan begära mer än det som anses skäligt eller kräva försäljning utan att du får en chans att lösa ut hennes del. Med skäligt så är det ju baserat på den procenten hon gick in med, samt ev värdeökningar om ni renoverar eller om marknaden går upp. Då kan hon ha en chans att göra en investering om bostaden stiger i värde rejält under några år. Spontant så verkar det som hon ändå är villig till att det skall vara en rättvis fördelning och försöker inte komma undan med att få rätt till mer än det hon lägger ut.

Men främst kan jag tänka mig att det för henne handlar om den psykologiska biten av att känna att det är hennes hem också. Likaväl som det för dig verkar vara svårt att tänka dig att det inte bara kommer vara ditt. Så det är nog där ni i första hand får lösa problemet, verkar lite som det finns misstänksamhet och oro ifrån bådas håll. Jag tycker du skall ta och prata igenom det ordentligt med henne. Bostadsköp tillsammans är en stor sak och ingenting ni skall göra om ni inte har samma riktning på förhållandet. Tyvärr tror jag som någon skrev ovan att detta kommer göra att mera misstänksamhet växer fram. Känns som du ser detta lite som att du skall vinna och få fördelar över din flickvän. Antar att du i grunden även vill att hon ska kunna få fördelar i sitt liv och inte behövs flytta hem till dina föräldrar. Annars är det något fel. Har detta mera blivit en principsak?

• Bella99

Som jag ser det så har du en radda av olika alternativ.

1. Ni köper tillsammans med olika andelar. Här är det nästan en fördel för dig att hon har en mindre summa än dig eftersom du då lättare kan lösa ut henne om det tar slut. Du skrev att hon fått låna 50 000, du kan föreslå än ännu mindre summa om själva summan inte är väsentlig för henne. Ni gör ett ordentligt avtal som är rättvist för båda partner. Nackdelen är att du inte blir ensam ägare. Fördelen är att hon blir delägare, vilket hon vill samt att du faktiskt får lite mindre kostnad.

2. Du köper BR själv och hon bor kvar i HR.
    Fördelen som ovan. Nackdelen är att ni förmodligen kommer vilja flytta ihop förr eller senare och då kommer ni vara tillbaka på ruta 1. Samt  du går miste om alla fördelar med att bo ihop men det förstår du nog.

3. Du köper BR och hon flyttar in direkt.
    Nackdel. Hon kommer få automatiskt rätt till 50% när ni separerar. Fördelen är endast för henne då hon går in med ingenting men får en stor utdelning.

4. Du köper BR och hon flyttar in med borttalat sambolag.
    Fördel, du får det alternativet du vill. Nackdel. Hon kommer känna sig överkörd och det kommer bli mycket småbråk förmodligen. Risken finns att hon inte kommer ta något ansvar för saker som reperationer, gemensamma inköp osv då hon kommer vända till att det är din lägenhet. Det kommer också bli dyrare för dig eftersom du kommer få dra det tunga lastet med  allt underhåll.
    fördel för henne är att hon kommer betala en halv hyra . nu vet jag inte hur hyrorna ser ut där ni bor men det brukar bara handla om någon tusenlapp. Dvs kommer hon få ett otroligt billigt boende som inte kommer motsvara standadern som bor i och hon kommer förmodligen kunna spara en hel del till att köpa en egen BR om ni gör slut. Detta alternativet hade hon valt om hon inte hade något känslomässigt att investera. 

I slutändan så tror jag det dock är viktigt att du gör det du vill. Du verkar ha varit inställd på att köpa BR för dig själv och träffat henne efteråt. Så är livet. Saker ändras hela tiden och man behöver byta perspektiv.

Svar på tråden Bostadsrätt och samboskap