Jag är inte säker på att 10 mån ger mer garanti än 10år. Saker kan alltid förändras. Tror dock ändå det är viktigt att ni bestämmer er för om ni skall satsa på det eller inte och att båda isåfall går in med samma inställning. Just nu känns det lite som du har inställningen att det kommer att ta slut förr eller senare i vilket fall?
Nu vet jag inte hur gamla ni är eller hur era liv ser ut annars, har båda fasta jobb? Antar att det inte finns barn med i bilden?
Hon tar ju en större risk än dig om hon går med på att flytta in och säga upp sitt hyreskontrakt och ha i princip 0 rättigheter i erat boende. Din risk verkar mest vara att det kan bli krångligt för dig vid ett ev utköp. Löser ni ett smidigt kontrakt som är juridiskt bindande vem som äger vad och att ev värdehöjningar kommer fördelas procentuellt som ni gick in så ser jag inte hur det kan bli krångligt. Har du råd att köpa hela själv idag, så kommer du även ha råd att lösa ut hennes bit om det behövs. Ni kan även skriva i avtalet att hon inte kan begära mer än det som anses skäligt eller kräva försäljning utan att du får en chans att lösa ut hennes del. Med skäligt så är det ju baserat på den procenten hon gick in med, samt ev värdeökningar om ni renoverar eller om marknaden går upp. Då kan hon ha en chans att göra en investering om bostaden stiger i värde rejält under några år. Spontant så verkar det som hon ändå är villig till att det skall vara en rättvis fördelning och försöker inte komma undan med att få rätt till mer än det hon lägger ut.
Men främst kan jag tänka mig att det för henne handlar om den psykologiska biten av att känna att det är hennes hem också. Likaväl som det för dig verkar vara svårt att tänka dig att det inte bara kommer vara ditt. Så det är nog där ni i första hand får lösa problemet, verkar lite som det finns misstänksamhet och oro ifrån bådas håll. Jag tycker du skall ta och prata igenom det ordentligt med henne. Bostadsköp tillsammans är en stor sak och ingenting ni skall göra om ni inte har samma riktning på förhållandet. Tyvärr tror jag som någon skrev ovan att detta kommer göra att mera misstänksamhet växer fram. Känns som du ser detta lite som att du skall vinna och få fördelar över din flickvän. Antar att du i grunden även vill att hon ska kunna få fördelar i sitt liv och inte behövs flytta hem till dina föräldrar. Annars är det något fel. Har detta mera blivit en principsak?