Inlägg från: Anonym (Kanske?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske?)

Psykodynamisk terapi?

Jag bor inte i Sthlm och vet inte vad som gäller där, men jag vill däremot tipsa dig om St Lukas mottagningar. De har fantastiska terapeuter, många med psykodynamisk bakgrund. Ring dem och hör dig för. De har även två olika köer, en för fullbetalande och en för reducerat pris.

• Anonym (Kanske?)
    Anonym (undran) skrev 2012-02-07 17:48:04 följande:
    Hej!
    Tack för tipset, har faktiskt hört om dom men hade helt glömt bort till nu. Har för mig det var ganska dyrt här bara och det som gjorde mig "avskräckt". Eller vet du hur mycket det kostar?
    Jag har inte bott i Sthlm men där jag bodde sist kostade det 1200 kr, 600 kr för det subventionerade priset. Vet dock inte om det ser lika ut över hela Sverige.

Ring till dem och fråga: www.sanktlukas.se/mottagningar/stockholm/erbjudanden-for-dig-som-privatperson
    Anonym (undran) skrev 2012-02-07 17:49:11 följande:

Sett många som skrivit om att de gått eller går i psykodynamisk terapi, bl a genom kommunen.. Så skulle va snällt om så många som möjligt vill komma med tips och råd. De mottages tacksamt!

Du skriver kommunen men är det kanske landstinget du menar? Kontakta psykiatrin där du bor och berätta att du önskar gå i psykodynamisk terapi,

Det finns privata, även ibland på St Lukas, som är kopplade till Landstinget och där man får terapin för landstingspris. Men som sagt var - ring till den psykiatri du tillhör så får du exakt veta vad som gäller där du bor.
    Anonym skrev 2012-02-07 17:50:17 följande:
    Vad går psykodynamisk terapi ut på?
    Enligt St Lukas/stockholms hemsida: 

Psykodynamisk psykoterapi är en grupp psykologiska behandlingsmetoder som bygger på såväl psykodynamisk och psykoanalytisk teoribildning som modern forskning. I psykodynamisk psykoterapi är målet att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och mönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv. Ofta är fokus aktuella relationer i nuet och hur dessa kan ha påverkas av tidigare erfarenheter i livet. I början av en psykoterapi formulerar klienten tillsammans med terapeuten en målsättning med psykoterapin.

Målet med psykoterapi är att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och familjemönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv.

• Anonym (Kanske?)
    Anonym (undran) skrev 2012-02-07 22:01:58 följande:
    Tack för svar, jag mejlade dom faktiskt då det inte hade telefontid så får se vad dom svarar. Har för mig jag mejlat dom för inte så längesen.

Ja, kanske landstinget ja. Har konakt med psykiatrin men vet inte riktigt hur man ska säga, och hur pass "sjuk" man måste vara för att få gå till psykodynamisk terapi. Förut när jag frågat, var nu många år sen, har jag princip blivit skrattad i ansiktet så vill inte känna mig dum.

Just det som är kopplat till landstinget låter bra, har försökt hitta på internet men hittade knappt någon. Men st Lukas låter ju bra då! Vet du om man måste få remiss från psykiatrin för att få landstingspris eller hur får man det?

Tack igen!
    Är det psykiatrin så är det landstinget. Och jag blir asförbannad över så dåligt bemötande. Tyvärr är det så att det som premieras idag är KBT, det anses bota allt och är kostnadseffektivt då målet är att det ska krävas väldigt få terapitimmar jämfört med psykodynamisk terapi (även om även den terapiformer har korttidsterapier). Det kan därför vara svårt att få till en psykodynamisk terapi för att det helt enkelt saknas resurser för detta. Det krävs inte en svårare problematik för att få psykodynamisk terapi, vill man jobba med det psykodynamisk terapi går ut på så räcker det där. Du som patient har all rätt och ska även be om en behandling som kan hjälpa dig - och du ska bli respekterad och tagen på allvar i din förfrågan. Blir du det inte, sök hjälp på annat håll (t ex St Lukas).

Det ser olika ut på olika håll hur man får tag på dessa terapeuter knutna till Landstinget. I bland är det landstinget som kopplar ihop en med en passande terapeut om de själva saknar kompetens/möjlighet. Fråga dem på St Lukas hur det ser ut med deras terapeuter om det finns ett samarbete.

Och du, stå på dig! Ingen har rätt att nedvärdera dig för att att du har ett önskemål om något som du tror kan hjälpa dig i ditt mående. Lycka till.
Svar på tråden Psykodynamisk terapi?