Anonym (undran) skrev 2012-02-07 17:48:04 följande:
Hej!
Tack för tipset, har faktiskt hört om dom men hade helt glömt bort till nu. Har för mig det var ganska dyrt här bara och det som gjorde mig "avskräckt". Eller vet du hur mycket det kostar?
Jag har inte bott i Sthlm men där jag bodde sist kostade det 1200 kr, 600 kr för det subventionerade priset. Vet dock inte om det ser lika ut över hela Sverige.
Ring till dem och fråga:
www.sanktlukas.se/mottagningar/stockholm/erbjudanden-for-dig-som-privatpersonAnonym (undran) skrev 2012-02-07 17:49:11 följande:
Sett många som skrivit om att de gått eller går i psykodynamisk terapi, bl a genom kommunen.. Så skulle va snällt om så många som möjligt vill komma med tips och råd. De mottages tacksamt!
Du skriver kommunen men är det kanske landstinget du menar? Kontakta psykiatrin där du bor och berätta att du önskar gå i psykodynamisk terapi,
Det finns privata, även ibland på St Lukas, som är kopplade till Landstinget och där man får terapin för landstingspris. Men som sagt var - ring till den psykiatri du tillhör så får du exakt veta vad som gäller där du bor.
Anonym skrev 2012-02-07 17:50:17 följande:
Vad går psykodynamisk terapi ut på?
Enligt St Lukas/stockholms hemsida:
Psykodynamisk psykoterapi är en grupp psykologiska behandlingsmetoder som bygger på såväl psykodynamisk och psykoanalytisk teoribildning som modern forskning. I psykodynamisk psykoterapi är målet att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och mönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv. Ofta är fokus aktuella relationer i nuet och hur dessa kan ha påverkas av tidigare erfarenheter i livet. I början av en psykoterapi formulerar klienten tillsammans med terapeuten en målsättning med psykoterapin.
Målet med psykoterapi är att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och familjemönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv.