Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (undran)

Psykodynamisk terapi?

Hej!
    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av psykodynamisk terapi i Stockholmsområdet?

Dels de som gått kommunalt, vad gjorde att ni fick gå till psykodynamisk? Vilka besvär hade ni och hur lång tid tog det´innan ni fick gå dit?

Och ni som gått privat, kan ni rekommendera någon? Vad kostade det för er och hur länge gick ni?
    Vet någon om det finns någon privat som går på frikortet?

Hoppas någon kan svara!

• Svar på tråden Psykodynamisk terapi?
  • Anonym (undran)

Någon?

• Anonym (undran)

Någon? Snälla?

• Anonym (Kanske?)

Jag bor inte i Sthlm och vet inte vad som gäller där, men jag vill däremot tipsa dig om St Lukas mottagningar. De har fantastiska terapeuter, många med psykodynamisk bakgrund. Ring dem och hör dig för. De har även två olika köer, en för fullbetalande och en för reducerat pris.

• Anonym (undran)

Hej!
    Tack för tipset, har faktiskt hört om dom men hade helt glömt bort till nu. Har för mig det var ganska dyrt här bara och det som gjorde mig "avskräckt". Eller vet du hur mycket det kostar?

• Anonym (undran)

Sett många som skrivit om att de gått eller går i psykodynamisk terapi, bl a genom kommunen.. Så skulle va snällt om så många som möjligt vill komma med tips och råd. De mottages tacksamt!

• Anonym

Vad går psykodynamisk terapi ut på?

• Anonym (Kanske?)
    Anonym (undran) skrev 2012-02-07 17:48:04 följande:
    Hej!
    Tack för tipset, har faktiskt hört om dom men hade helt glömt bort till nu. Har för mig det var ganska dyrt här bara och det som gjorde mig "avskräckt". Eller vet du hur mycket det kostar?
    Jag har inte bott i Sthlm men där jag bodde sist kostade det 1200 kr, 600 kr för det subventionerade priset. Vet dock inte om det ser lika ut över hela Sverige.

Ring till dem och fråga: www.sanktlukas.se/mottagningar/stockholm/erbjudanden-for-dig-som-privatperson
    Anonym (undran) skrev 2012-02-07 17:49:11 följande:

Sett många som skrivit om att de gått eller går i psykodynamisk terapi, bl a genom kommunen.. Så skulle va snällt om så många som möjligt vill komma med tips och råd. De mottages tacksamt!

Du skriver kommunen men är det kanske landstinget du menar? Kontakta psykiatrin där du bor och berätta att du önskar gå i psykodynamisk terapi,

Det finns privata, även ibland på St Lukas, som är kopplade till Landstinget och där man får terapin för landstingspris. Men som sagt var - ring till den psykiatri du tillhör så får du exakt veta vad som gäller där du bor.
    Anonym skrev 2012-02-07 17:50:17 följande:
    Enligt St Lukas/stockholms hemsida: 

Psykodynamisk psykoterapi är en grupp psykologiska behandlingsmetoder som bygger på såväl psykodynamisk och psykoanalytisk teoribildning som modern forskning. I psykodynamisk psykoterapi är målet att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och mönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv. Ofta är fokus aktuella relationer i nuet och hur dessa kan ha påverkas av tidigare erfarenheter i livet. I början av en psykoterapi formulerar klienten tillsammans med terapeuten en målsättning med psykoterapin.

Målet med psykoterapi är att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och familjemönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv.

• Anonym
    Anonym (Kanske?) skrev 2012-02-07 18:32:12 följande:
    Jag har inte bott i Sthlm men där jag bodde sist kostade det 1200 kr, 600 kr för det subventionerade priset. Vet dock inte om det ser lika ut över hela Sverige.

Ring till dem och fråga: www.sanktlukas.se/mottagningar/stockholm/erbj...

Du skriver kommunen men är det kanske landstinget du menar? Kontakta psykiatrin där du bor och berätta att du önskar gå i psykodynamisk terapi,

Det finns privata, även ibland på St Lukas, som är kopplade till Landstinget och där man får terapin för landstingspris. Men som sagt var - ring till den psykiatri du tillhör så får du exakt veta vad som gäller där du bor.

Enligt St Lukas/stockholms hemsida: 

Psykodynamisk psykoterapi är en grupp psykologiska behandlingsmetoder som bygger på såväl psykodynamisk och psykoanalytisk teoribildning som modern forskning. I psykodynamisk psykoterapi är målet att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och mönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv. Ofta är fokus aktuella relationer i nuet och hur dessa kan ha påverkas av tidigare erfarenheter i livet. I början av en psykoterapi formulerar klienten tillsammans med terapeuten en målsättning med psykoterapin.

Målet med psykoterapi är att öka kunskapen och medvetenheten om egna känslor, tankar, handlingar och familjemönster samt att förstå de inre sammanhangen så att man lättare kan hantera sin livssituation och påverka sitt eget liv.

Tack! Har gått i psykosyntesterapi och det tyckte jag var mycket bra.
  • Anonym (undran)
    Anonym (Kanske?) skrev 2012-02-07 18:32:12 följande:

Ring till dem och fråga: www.sanktlukas.se/mottagningar/stockholm/erbj...

Tack för svar, jag mejlade dom faktiskt då det inte hade telefontid så får se vad dom svarar. Har för mig jag mejlat dom för inte så längesen.

Ja, kanske landstinget ja. Har konakt med psykiatrin men vet inte riktigt hur man ska säga, och hur pass "sjuk" man måste vara för att få gå till psykodynamisk terapi. Förut när jag frågat, var nu många år sen, har jag princip blivit skrattad i ansiktet så vill inte känna mig dum.

Just det som är kopplat till landstinget låter bra, har försökt hitta på internet men hittade knappt någon. Men st Lukas låter ju bra då! Vet du om man måste få remiss från psykiatrin för att få landstingspris eller hur får man det?

Tack igen!
  • Anonym (undran)
    Anonym skrev 2012-02-07 17:50:17 följande:
    Tyckte anonym (kanke) gav ett bra svar med sitt utklipp så jag ger mig inte på en beskrivning :)
  • Anonym (undran)
    Anonym skrev 2012-02-07 20:21:53 följande:
    Tack! Har gått i psykosyntesterapi och det tyckte jag var mycket bra.
    Men du får gärna svara på vad psykosyntesterapi är för något? :) Gick du privat eller via landsting?
  • Anonym (Kanske?)
    Anonym (undran) skrev 2012-02-07 22:01:58 följande:
    Tack för svar, jag mejlade dom faktiskt då det inte hade telefontid så får se vad dom svarar. Har för mig jag mejlat dom för inte så längesen.

Ja, kanske landstinget ja. Har konakt med psykiatrin men vet inte riktigt hur man ska säga, och hur pass "sjuk" man måste vara för att få gå till psykodynamisk terapi. Förut när jag frågat, var nu många år sen, har jag princip blivit skrattad i ansiktet så vill inte känna mig dum.

Just det som är kopplat till landstinget låter bra, har försökt hitta på internet men hittade knappt någon. Men st Lukas låter ju bra då! Vet du om man måste få remiss från psykiatrin för att få landstingspris eller hur får man det?

Tack igen!
    Är det psykiatrin så är det landstinget. Och jag blir asförbannad över så dåligt bemötande. Tyvärr är det så att det som premieras idag är KBT, det anses bota allt och är kostnadseffektivt då målet är att det ska krävas väldigt få terapitimmar jämfört med psykodynamisk terapi (även om även den terapiformer har korttidsterapier). Det kan därför vara svårt att få till en psykodynamisk terapi för att det helt enkelt saknas resurser för detta. Det krävs inte en svårare problematik för att få psykodynamisk terapi, vill man jobba med det psykodynamisk terapi går ut på så räcker det där. Du som patient har all rätt och ska även be om en behandling som kan hjälpa dig - och du ska bli respekterad och tagen på allvar i din förfrågan. Blir du det inte, sök hjälp på annat håll (t ex St Lukas).

Det ser olika ut på olika håll hur man får tag på dessa terapeuter knutna till Landstinget. I bland är det landstinget som kopplar ihop en med en passande terapeut om de själva saknar kompetens/möjlighet. Fråga dem på St Lukas hur det ser ut med deras terapeuter om det finns ett samarbete.

Och du, stå på dig! Ingen har rätt att nedvärdera dig för att att du har ett önskemål om något som du tror kan hjälpa dig i ditt mående. Lycka till.
  • Anonym (undran)
    Anonym (Kanske?) skrev 2012-02-07 22:23:42 följande:
    Är det psykiatrin så är det landstinget. Och jag blir asförbannad över så dåligt bemötande. Tyvärr är det så att det som premieras idag är KBT, det anses bota allt och är kostnadseffektivt då målet är att det ska krävas väldigt få terapitimmar jämfört med psykodynamisk terapi (även om även den terapiformer har korttidsterapier). Det kan därför vara svårt att få till en psykodynamisk terapi för att det helt enkelt saknas resurser för detta. Det krävs inte en svårare problematik för att få psykodynamisk terapi, vill man jobba med det psykodynamisk terapi går ut på så räcker det där. Du som patient har all rätt och ska även be om en behandling som kan hjälpa dig - och du ska bli respekterad och tagen på allvar i din förfrågan. Blir du det inte, sök hjälp på annat håll (t ex St Lukas).

Det ser olika ut på olika håll hur man får tag på dessa terapeuter knutna till Landstinget. I bland är det landstinget som kopplar ihop en med en passande terapeut om de själva saknar kompetens/möjlighet. Fråga dem på St Lukas hur det ser ut med deras terapeuter om det finns ett samarbete.

Och du, stå på dig! Ingen har rätt att nedvärdera dig för att att du har ett önskemål om något som du tror kan hjälpa dig i ditt mående. Lycka till.
    Det är därför jag nu funderar på söka vidare, har inte tidigare haft råd då jag vart sjukskriven samtidigt som jag hoppats på vården (landstinget), men nu är livskvalitén så dålig att jag känner det inte finns någon annan utväg och jag därför är beredd göra vad som krävs och att betala vad det kostar. Känns som det är värt det. Finns det en chans att må bra vill jag ta den, orkar inte vänta längre på att bli tagen på allvar.. Väntat så många år nu utan att något händer.

Tack, ska tänka på det och försöka få fram mina önskemål. Ska ringa st lukas idag då de inte svarat på mailen.
  • Anonym (undran)

Ringde till dom och det var ganska dyrt som jag trodde, 800-900 kr per gång. Så ska försöka få igenom det via psykiatrin och försöka vara ärlig med vad jag vill och hur jag känner. Men kändes skönt prata med dom, och få berätta lite, och hon trodde psykodynamisk var det som skulle passa. Samt gav tips och råd. Så kändes bra ringa dit men får väl vänta nu.

Om någon vet någon mottagning i Stockholm som är lite billigare än det här, som har psykoterapi eller psykodynamisk terapi, så får ni gärna komma med tips! 

Även om det är någon som har gått i psykoterapi via landstinget så får ni gärna berätta hur ni gick till väga..

Tack!        

• Anonym (undran)

Någon mer som har något förslag, eller tips och erfarenheter? Mottages tacksamt!

• Anonym (inte lätt)

Att själv bekosta terapi är dyrt och något som många inte har råd med. Men det finns en hel del landstingsanslutna terapueter och då kostar det som ett vanligt läkarbesök. Oftast krävs det en remiss från psykiatrin för att du ska få subventionerade samtal. Och det är inte alltid lätt att få igenom.
    Be om att få kommat till psykiatrin för utredning. Om de anser att du är i behov av psykodynamisk terapi ska du få det men det kan vara lååång kötid inom landstingsvården.
    Ett alternativ är då att söka efter terapeuter med avtal med landstinget. Vilka detta är ska någon inom psykiatrin kunna hjälpa dig med men oftast och tyvärr beror det på vilket humör den här personen är på. Själv fick jag till svar att det var kön som gällde och att det minsann inte fanns några andra terapeuter att tillgå. Efter egna efterforskningar och hårda påtryckningar på chefer på olika nivåer har jag nu börjat med samtal hos en psykodynamisk terapeut. Så istället för den beräknade kötiden på 1 ½ år så kom jag intill på 3 månader...och istället för att betala dryga tusenlappen för att betala det själv betalar jag inte ett öre då jag dessutom har frikort!

Så - sök, sök, sök. Slå dig fram (inte lätt när man mår uselt - jag veeet! Hade en påstridig make till hjälp) och ge dig inte förrens du får den hjälp du har rätt till.

Bor tyvärr inte i Stockholm så jag kan inte hjälpa dig med namn. Lycka till!

• inga76

Hur är det med psykologutbildningen vid SU? Tar inte de emot utbildningspatienter?

• Anonym (undran)
    Anonym (inte lätt) skrev 2012-02-10 14:32:12 följande:

Att själv bekosta terapi är dyrt och något som många inte har råd med. Men det finns en hel del landstingsanslutna terapueter och då kostar det som ett vanligt läkarbesök. Oftast krävs det en remiss från psykiatrin för att du ska få subventionerade samtal. Och det är inte alltid lätt att få igenom.
    Be om att få kommat till psykiatrin för utredning. Om de anser att du är i behov av psykodynamisk terapi ska du få det men det kan vara lååång kötid inom landstingsvården.
    Ett alternativ är då att söka efter terapeuter med avtal med landstinget. Vilka detta är ska någon inom psykiatrin kunna hjälpa dig med men oftast och tyvärr beror det på vilket humör den här personen är på. Själv fick jag till svar att det var kön som gällde och att det minsann inte fanns några andra terapeuter att tillgå. Efter egna efterforskningar och hårda påtryckningar på chefer på olika nivåer har jag nu börjat med samtal hos en psykodynamisk terapeut. Så istället för den beräknade kötiden på 1 ½ år så kom jag intill på 3 månader...och istället för att betala dryga tusenlappen för att betala det själv betalar jag inte ett öre då jag dessutom har frikort!

Så - sök, sök, sök. Slå dig fram (inte lätt när man mår uselt - jag veeet! Hade en påstridig make till hjälp) och ge dig inte förrens du får den hjälp du har rätt till.

Bor tyvärr inte i Stockholm så jag kan inte hjälpa dig med namn. Lycka till!

Hej! Tack så jättemycket för all info, bra att veta hur det fungerar och vilka alternativ som finns om man råkar få en person som inte är så engagerad. 

Jobbigt med så lång kötid, men kanske bättre sent än aldrig.. Vet du vilka som brukar få gå i psykodynaisk terapi? Är det någon speciell problematik man ska ha? Tänker eftersom du haft kontakt med många olika, de kanske berättat? Är så rädd de ska i princip skratta åt mig och säga jag inte gått igenom nog.

Tack igen!   
  • Anonym (undran)
    inga76 skrev 2012-02-10 20:28:19 följande:
    Hur är det med psykologutbildningen vid SU? Tar inte de emot utbildningspatienter?

Jo, men jag har studerat där så det känns inte som ett alternativ.. Annars vet jag att det ska vara bra och billigare.
  • inga76

Om du läst på själva utbildningen förstår jag att du drar dig för det, annars kanske det kan vara värt att överväga i alla fall? På utbildningskliniken i Göteborg kollar man alltid av med terapeuten och hela handledningsgruppen så att ingen av dem känner patienterna eller har någon koppling till deras liv (typ känner någon som jobbar på samma ställe eller så). 

Svar på tråden Psykodynamisk terapi?