Inlägg från: Anonym (inte lätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte lätt)

Psykodynamisk terapi?

Att själv bekosta terapi är dyrt och något som många inte har råd med. Men det finns en hel del landstingsanslutna terapueter och då kostar det som ett vanligt läkarbesök. Oftast krävs det en remiss från psykiatrin för att du ska få subventionerade samtal. Och det är inte alltid lätt att få igenom.
    Be om att få kommat till psykiatrin för utredning. Om de anser att du är i behov av psykodynamisk terapi ska du få det men det kan vara lååång kötid inom landstingsvården.
    Ett alternativ är då att söka efter terapeuter med avtal med landstinget. Vilka detta är ska någon inom psykiatrin kunna hjälpa dig med men oftast och tyvärr beror det på vilket humör den här personen är på. Själv fick jag till svar att det var kön som gällde och att det minsann inte fanns några andra terapeuter att tillgå. Efter egna efterforskningar och hårda påtryckningar på chefer på olika nivåer har jag nu börjat med samtal hos en psykodynamisk terapeut. Så istället för den beräknade kötiden på 1 ½ år så kom jag intill på 3 månader...och istället för att betala dryga tusenlappen för att betala det själv betalar jag inte ett öre då jag dessutom har frikort!

Så - sök, sök, sök. Slå dig fram (inte lätt när man mår uselt - jag veeet! Hade en påstridig make till hjälp) och ge dig inte förrens du får den hjälp du har rätt till.

Bor tyvärr inte i Stockholm så jag kan inte hjälpa dig med namn. Lycka till!

Svar på tråden Psykodynamisk terapi?