• Anonym (snart mamma)

    Vet inte vem som är pappan, hur krångligt kan det vara för min särbo/blivande sambo att adoptera?

    Jag ångrar bittert idag att jag talat om att jag låg med 2 killar inom konceptionstiden!! Jag skulle sagt min särbo endast och ingen mer...Vi planerar att flytta ihop och jag VILL att han ska vara pappan.
    Hur fungerar det med adoption av barn inom Sverige? Är det någon som kan regler? Är det väldigt svåra utredningar? Hur lång tid tar det? Måste man gifta sig för att pappan ska få adoptera?

    Jag beräknas föda närsom och har fått papper som ska med till förlossingen, med DNA prov på barnet och blivande pappan. OM han inte är pappan vill vi flytta ihop så fort som möjligt och göra klart allt.

  • Svar på tråden Vet inte vem som är pappan, hur krångligt kan det vara för min särbo/blivande sambo att adoptera?
  • Anonym

    Först görs en utredning vem som är pappan, sedan tillfrågas han om han vill adoptera bort barnet. Ni ska även vara gifta innan din sambo kan adoptera.. vill den biologiska pappan inte adoptera så blir det svårt...

  • Anonym

    Om de inte är din nuvarande kille som är pappan så kommer den andra killen att dna testas. Visar de sig att den killen är fader så blir han tvungen att skriva på faderskaps papprena. Sen kan du och han diskutera om han är villig att adoptera bort barnet. Vill han så går de ganska så fort, vill han inte så kan du och din sambo inte göra något eftersom den biologiska fadern vill vara med i bilden. Då är de dags att diskutera umgänge istället.

  • Anonym (snart mamma)

    Tack för svar. Skulle det vara den andra killen som är pappa så vet jag att han inte vill vara far till barnet, och skulle gladeligen gå med på att adoption.

    Kan betalningsanmärkningar vara ett hinder att bli en adoptivpappa? Han har bra ekonomi nu. För ganska många år sedan blev han även av med körkortet, men tog tillbaka det naturligtvis och har skött sig sedan. Hur ser myndigheterna på sådant?

  • Anonym (lugn)

    Ta en sak i taget. Först föda barnet i lugn och ro, sen göra faderskapstest som förhoppningsvis visar det ni vill. Sen, om det inte är din kille som är pappa, ja då får ni ta det då. Om ni inte har bott tillsammans förut är de kanske klokt att göra det ett tag innan ni bestämmer er. Låt det landa är mitt råd. Förhoppningsvis ska ni leva länge tillsammans som familj, och pappren gör egentligen varken till eller från för era känslor för varandra. Njut av varandra och barnet nu i den speciella tid ni har framför er, fixa papper senare.

  • Anonym (snart mamma)
    Anonym (lugn) skrev 2012-02-03 09:38:32 följande:
    Ta en sak i taget. Först föda barnet i lugn och ro, sen göra faderskapstest som förhoppningsvis visar det ni vill. Sen, om det inte är din kille som är pappa, ja då får ni ta det då. Om ni inte har bott tillsammans förut är de kanske klokt att göra det ett tag innan ni bestämmer er. Låt det landa är mitt råd. Förhoppningsvis ska ni leva länge tillsammans som familj, och pappren gör egentligen varken till eller från för era känslor för varandra. Njut av varandra och barnet nu i den speciella tid ni har framför er, fixa papper senare.
    Ja du har rätt..Känns bara så viktigt att få veta, för att kunna känna mig lugn sedan.
  • linjes

    Du kan inboxa mig om du känner fört,min man har adopterat min dotter...Orkar inte skriva ut här

Svar på tråden Vet inte vem som är pappan, hur krångligt kan det vara för min särbo/blivande sambo att adoptera?