• Anonym

Optimist vs. pessimist

Vill du vara en pessimist?

Nu känner jag att jag är allmänt depressiv och därmed pessimistiskt lagd i mina tankar så att umgås med positiva människor kan i detta läge säkert vara energikrävande. Nu undviker jag folk i allmänhet just nu så det är inget större problem.

Positiva människor kan däremot, om de sänker nivån en stund, dra upp i varje fall mig tillfälligt till ett bättre tänkande. Heller optimist än pessimist

• Anonym

Jag håller med. Jag orkar inte med pessimister. De drar ner hela mitt humör med sitt gnällande och att de aldrig kan se några lösningar på problemen utan bara hittar fel och anledningar till att det kan gå fel.

Jag är REALIST, vilket betyder att jag är optimist men inte så mycket att jag fattar dumma beslut, men när jag väl bestämt mig för något (som jag noga övervägt) så är jag säker på att det kommer gå vägen. Och det gör det i princip alltid.

• Anonym
    Anonym (pessimisten) skrev 2012-02-03 14:29:08 följande:
    Konstigt, själv ser jag mig som realist också :) Jag är en pessimist ändå dock, realism har inget med pessimism eller optimism att göra.

Fast nu var inte frågan om pessimister drar ner dig, jag vet redan att många tycker så. Frågan var om det även finns pessimister som tycker att optimister är jobbiga :)  

Mina beslut tänks även dem igenom väldigt noga och jag misslyckas nästan aldrig. Men jag lever med filosofin att om man alltid tänker det värsta om det mesta så blir man aldreig besviken. Och så är det för mig, jag blir ALDRIG besviken :)  
    Åjo, det har det nog. Jag ser inte hur man kan vara realist och pessimist. För är man pessimist så tror man alltid det värsta och det har inget med verkligheten att göra. Är man optimist däremot så HOPPAS man på det bästa, och det kan man absolut kombinera med att vara realist.
Svar på tråden Optimist vs. pessimist