• 3 barns mamma84

En hund inne i bilen

Jag var ute kl 13.40 och skulle prata med en vännina och insåg att inne i bilparkeringen så är det något som rör sig inne i bilen.
    Jag går fram inte helt in mot bilen utan står längre bort och ser en stor labrador inne i bilen ensam.
    Nu vet jag inte om det finns vatten eller mat men tror verkligen inte det som den hunden går omkring och tittar ut likom.
    Vet inte vems hund det är alls.
    men någon är i området iaf.
    Då det inte är så många utan äldre par som bor här.
    Misstänker en som bor granne med oss men jag e inte 100 på det.
    Det är svin kallt ute och det snöar.
    Så det lär ju vara kallt inne i bilen med tyvärr.
    Var ute nyss kl 14.20 och bilen e kvar och hunden inne.
    Sambon kommer snart hem så vad ska jag göra ????          

• Svar på tråden En hund inne i bilen
  • MammaTillDomFinaste
    Coyote skrev 2012-02-04 13:29:03 följande:
    Jag syftade mest på att man inte får lämna hunden utan uppsikt om det är kallare än -5...
    oj, de kan jag erkänna att jag missat. Jag tycker jag har läst dom flesta regler kors och tvärs, men att de ska finnas en lag om att inte vara utan uppsikt vid -5 har jag missat TOTALT. Länka gärna. 

För den delen, vad menas utan uppsikt? Måste man vara brevid hunden, eller är alla hundar som får sitta 30 minuter i bilen på BHK innan träning utan uppsikt?  
  • Coyote
    MammaTillDomFinaste skrev 2012-02-04 18:00:59 följande:
    oj, de kan jag erkänna att jag missat. Jag tycker jag har läst dom flesta regler kors och tvärs, men att de ska finnas en lag om att inte vara utan uppsikt vid -5 har jag missat TOTALT. Länka gärna. 

För den delen, vad menas utan uppsikt? Måste man vara brevid hunden, eller är alla hundar som får sitta 30 minuter i bilen på BHK innan träning utan uppsikt?  
    www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80004382/2010-002.pdf

www.sjv.se/amnesomraden/konsument/atthahund/fragorochsvar/fragorochsvaratthahund/farjaglamnahundenibilen.5.72e5f95412548d58c2c8000912.html

Finns det många tolkningar av uppsikt?
  • RS89
    dezibel skrev 2012-02-04 07:09:19 följande:
    Det är väl bättre att man "spårar" upp dig och tar kontakt för att tala om att din hund inte mår bra än att ringa polisen och dom slår in rutan?!!
    ja men då ska man väl ha riktiga misstankar om att hunden i bilen inte mår bra? bara för att man har sett en hund röra sig i bilen så kan man inte ta sig friheten att kolla upp någon. 

och reglen om -5 grader...ute eller i bilen?  
  • MammaTillDomFinaste
    Coyote skrev 2012-02-04 20:51:31 följande:
    www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12...

www.sjv.se/amnesomraden/konsument/atthahund/f...

Finns det många tolkningar av uppsikt?
    ja de gör det. uppsikt för mej är att se hunden genom fönstret tex. uppsikt för en annan kan vara att gå dit var 30:de minut och titta.

tack för länkarna, tävlingsregler kan jag, blev mest nyfiken på hur jag kunnat missa -5 lagen. 
  • Coyote
    MammaTillDomFinaste skrev 2012-02-05 15:17:41 följande:
    ja de gör det. uppsikt för mej är att se hunden genom fönstret tex. uppsikt för en annan kan vara att gå dit var 30:de minut och titta.

tack för länkarna, tävlingsregler kan jag, blev mest nyfiken på hur jag kunnat missa -5 lagen. 

Tror du och jag har samma tolkning av uppsikt då, att man ska kunna se hunden.
  • Faber

Vem bryr sig i verkligheten? Är det -7 så lär ju jycken knappast kola såvida det inte är en sådan där otäck Gremlin.

Artibus et armis recuperatur gloria
  • dezibel
    Faber skrev 2012-02-05 20:21:28 följande:
    Vem bryr sig i verkligheten? Är det -7 så lär ju jycken knappast kola såvida det inte är en sådan där otäck Gremlin.
    Nä dör gör dom sällan  men varför utsätta sin hund att sitta i minusgrader instängd i en bil i timmar ? Vad är poängen?
  • 3 barns mamma84

Jag ville bara se vad ni tyckte inte ville jag ha bråk.
    Jag tyckte bara så synd om hunden likom.
    Vi har riktigt kallt här i dk och vi har upp till 20 - grader här.  

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • dezibel
    3 barns mamma84 skrev 2012-02-06 09:56:21 följande:
    Jag ville bara se vad ni tyckte inte ville jag ha bråk.
    Jag tyckte bara så synd om hunden likom.
    Vi har riktigt kallt här i dk och vi har upp till 20 - grader här.  
    Sånna här diskussioner är oundvikligt på forum då alla har olika åsikt och här är tonen ändå lugn & fin. Det här är liksom syftet med forum Skrattande

Tycker iaf det är bra att du blir orolig och uppmärksammar att hundar sitter länge i bilen när det är minusgrader!!
  • 3 barns mamma84
    dezibel skrev 2012-02-06 10:20:05 följande:
    Sånna här diskussioner är oundvikligt på forum då alla har olika åsikt och här är tonen ändå lugn & fin. Det här är liksom syftet med forum Skrattande

Tycker iaf det är bra att du blir orolig och uppmärksammar att hundar sitter länge i bilen när det är minusgrader!!

Men om det skulle vara en katt skulle det då vara mer risk än med en hund ?
    Skulle katten dö innan hunden ?
    Tanke på att det finns katter som inte ha den tåliga huden som hundar har och sämmre förmåga tt klara sig i munus grader ute i bilen.
    Okej det finns många vildkatter som klarar sig men inte alla som kan klara sig i många minus grader ute.   
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • dezibel

Det är så inviduellt, vissa katter och hundar klarar många minus bara dom får vara lösa och kan röra på sig. Instängd i en bil är det nog lika illa för båda. Vi fick in hemlösa katter på kattjouren jag jobbade på som hade sånna köldskador på tassar,svans,öron och nosar så det var humanast att låta dom somna in.

• lovemark79

Men gud vad är det med folk? Hur svårt skall det vara att ta hand om sitt djur egentligen? Om det är kallt, klart fan man tar med sig sin fyrfoting till ett varmare ställe. Blir helt förbryllad över vissa kommentarer här inne.. Nämner inga namn :)

• amia01
    lovemark79 skrev 2012-02-06 13:05:30 följande:
    Men gud vad är det med folk? Hur svårt skall det vara att ta hand om sitt djur egentligen? Om det är kallt, klart fan man tar med sig sin fyrfoting till ett varmare ställe. Blir helt förbryllad över vissa kommentarer här inne.. Nämner inga namn :)

Håller med - fattar inte vad det är med folk som helt verkar glömt bort att hundar har päls och klarar kyla mcyket bättre än oss människor som i de flesta fall saknar päls...
    Har två hundar som mer än gärna tillbringar hela dagarna ute i hundgården, och då rör dom inte särskilt mycket på sig... Vi tar in dom ett antal gånger för att man måste, men det är alltid mycket lättare att få med sig dom ut igen än när vi måste gå in...
    Har också haft hundar som frusit - kalla och blöta jakthundar som skakat för att få upp värmen. Men efter 5 minuter med skakande och hackande tänder har underullen torkat och dom blir varma och glada igen. Människor som fryser skakar - och hundar skakar - för att få upp värmen! Helt naturligt och inget problem så länge det hjälper!
    Och i en bil är det ju mycket varmare än utanför. Vindstilla och uppvärmt av hunden själv. Jämför med de "vindskydd" våra hundar har i hundgården som dom älskar att ligga i, fast det är under -20.
    Hundar är tack och lov inte människor!     
  • Coyote
    amia01 skrev 2012-02-06 16:04:25 följande:
    Håller med - fattar inte vad det är med folk som helt verkar glömt bort att hundar har päls och klarar kyla mcyket bättre än oss människor som i de flesta fall saknar päls...
    Har två hundar som mer än gärna tillbringar hela dagarna ute i hundgården, och då rör dom inte särskilt mycket på sig... Vi tar in dom ett antal gånger för att man måste, men det är alltid mycket lättare att få med sig dom ut igen än när vi måste gå in...
    Har också haft hundar som frusit - kalla och blöta jakthundar som skakat för att få upp värmen. Men efter 5 minuter med skakande och hackande tänder har underullen torkat och dom blir varma och glada igen. Människor som fryser skakar - och hundar skakar - för att få upp värmen! Helt naturligt och inget problem så länge det hjälper!
    Och i en bil är det ju mycket varmare än utanför. Vindstilla och uppvärmt av hunden själv. Jämför med de "vindskydd" våra hundar har i hundgården som dom älskar att ligga i, fast det är under -20.
    Hundar är tack och lov inte människor!     
    Sen är det så här också, att oavsett vad man tycker eller har erfarenhet av, så finns det regler för transport av djur. Man får helt enkelt inte lämna en hund i bilen utan uppsikt om det blir kallare än fem minusgrader, vad du än tycker och vad dina hundar än "klarar". Och det är INTE mycket varmare i en bil om det är 20 grader kallt, har du testat med termometer?
  • Faber
    Coyote skrev 2012-02-06 18:58:57 följande:
    Sen är det så här också, att oavsett vad man tycker eller har erfarenhet av, så finns det regler för transport av djur. Man får helt enkelt inte lämna en hund i bilen utan uppsikt om det blir kallare än fem minusgrader, vad du än tycker och vad dina hundar än "klarar". Och det är INTE mycket varmare i en bil om det är 20 grader kallt, har du testat med termometer?
    I verkligheten följer inte folk reglerna med millimeterprecision, är du medveten om att temperaturen varierar föresten? Om jag lämnar hunden då det är 4.4 så kan det om en halvtimme vara 5.8 för att ytterligare en halvtimme senare vara 5.0. Nej det är inte mycket varmare men en minst lika viktig faktor är skyddet mot vind.
  • Coyote
    Faber skrev 2012-02-06 19:06:22 följande:
    I verkligheten följer inte folk reglerna med millimeterprecision, är du medveten om att temperaturen varierar föresten? Om jag lämnar hunden då det är 4.4 så kan det om en halvtimme vara 5.8 för att ytterligare en halvtimme senare vara 5.0. Nej det är inte mycket varmare men en minst lika viktig faktor är skyddet mot vind.
    Jodå. Men det står rätt klart och tydligt att om det är RISK att det blir under 5 grader så får man inte lämna hunden utan tillsyn. Reglerna finns, man är skyldig att följa dem, och precis som med regeln om att en hund och katt inte får lämnas för länge utan tillsyn så kan man bli anmäld om man inte följer det. Sen är det väl inte så mycket värre om det är 4,5 mot 5,1, men reglerna är ju satta av en anledning.
  • Faber
    Coyote skrev 2012-02-06 19:11:15 följande:
    Jodå. Men det står rätt klart och tydligt att om det är RISK att det blir under 5 grader så får man inte lämna hunden utan tillsyn. Reglerna finns, man är skyldig att följa dem, och precis som med regeln om att en hund och katt inte får lämnas för länge utan tillsyn så kan man bli anmäld om man inte följer det. Sen är det väl inte så mycket värre om det är 4,5 mot 5,1, men reglerna är ju satta av en anledning.
    Den risken finns ju hela vintern. Problemet med regler är att de ofta är skrivna av tomtar och dåligt formulerade. Folk får använda sunt förnuft istället. Visst om det är minus tjugo så... men aldrig att jag skulle anmäla någon om det är minus sju.
  • Coyote
    Faber skrev 2012-02-06 19:32:08 följande:
    Den risken finns ju hela vintern. Problemet med regler är att de ofta är skrivna av tomtar och dåligt formulerade. Folk får använda sunt förnuft istället. Visst om det är minus tjugo så... men aldrig att jag skulle anmäla någon om det är minus sju.
    Ja, fast om det är töväder och du lämnar hunden i bilen så kan man ju rätt säkert veta om det kommer bli fem minusgrader medan man är borta eller inte. Reglerna är skrivna för att folk som inte kan tänka själva ska ha något att luta sig emot, och för att man ska ha något konkret att ta på när idioter inte kan ta hand om sina djur. Precis som du säger, om det är sju grader kallt och hunden mår bra och är under uppsikt, så är det självklart en helt annan sak än om hunden far illa i tjugo minus.
Svar på tråden En hund inne i bilen