• 3 barns mamma84

En hund inne i bilen

Jag var ute kl 13.40 och skulle prata med en vännina och insåg att inne i bilparkeringen så är det något som rör sig inne i bilen.
    Jag går fram inte helt in mot bilen utan står längre bort och ser en stor labrador inne i bilen ensam.
    Nu vet jag inte om det finns vatten eller mat men tror verkligen inte det som den hunden går omkring och tittar ut likom.
    Vet inte vems hund det är alls.
    men någon är i området iaf.
    Då det inte är så många utan äldre par som bor här.
    Misstänker en som bor granne med oss men jag e inte 100 på det.
    Det är svin kallt ute och det snöar.
    Så det lär ju vara kallt inne i bilen med tyvärr.
    Var ute nyss kl 14.20 och bilen e kvar och hunden inne.
    Sambon kommer snart hem så vad ska jag göra ????          

• Svar på tråden En hund inne i bilen
  • Apopan

Högst 3timmar skall det vara. Från jordbruksverkets hemsida:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln. Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.

Sedan följer undantag på tiden när det kommer till t.ex tävling och jakt. Men undantag från andra regeln finns inte. Här har det varit 15 minus idag. Tror inte att temperaturen är så mycket högre i en bil.

• Coyote
    Apopan skrev 2012-02-03 20:39:41 följande:
    Jag skulle ringt polisen. Hunden får inte hållas inlåst i stillatsående bil i mer än 2h enligt lag. Och nu när det är så kallt så skall en hund med den pälstypen absolut in behöva vara i en snorkall bil. Om polisen inte vill/kan komma så har du rätt att bryta dig in i bilen och ta ut hunden därifrån.
    Stämmer bra, det där med att man faktiskt får bryta sig in i bilen och hävda nödvärn. Det är dock bra att ringa polisen och förvarna innan, och helst kanske försöka få tag i ägaren. Om hunden verkar må bra är det ju inte fullt lika akut som det kan vara på sommaren, då är det viktigare att få ut hunden snabbt.
  • 3 barns mamma84
    Apopan skrev 2012-02-03 20:49:25 följande:
    Högst 3timmar skall det vara. Från jordbruksverkets hemsida:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln. Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.

Sedan följer undantag på tiden när det kommer till t.ex tävling och jakt. Men undantag från andra regeln finns inte. Här har det varit 15 minus idag. Tror inte att temperaturen är så mycket högre i en bil.

Vi hade - 10 idag ute .
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Apopan

Som sagt så beror det ju på vilken päls hunden har lite, men en labrador skulle inte jag tycka kännas ok att se ute i den kylan så pass länge. Har dock själv en hund som helst sover ute i snön om han fick, så där måste man ju kunna se en skillnad... och så får man helt enkelt inte förvara hund i bil hur som helst. Jag skulle dock ringt polisen om det rörde sig om flera timmar oavsett pälstyp, bryta mig in däremot skulle jag verkligen inte gjort om inte hunden såg ut att vara i direkt livsfara :P

• QueenObscene

Om hunden verkar frysa etc. Skulle jag nog överväga att ringa polisen kanske. Men annars så är det en hel del hundar som trivs i bilen och inte är känsliga för kyla.
    Däremot håller jag inte med om att det är rätt att ha hundar ute året om i t.ex hundgård- bara för att ett djur ÖVERLEVER betyder det inte att djuret har det BRA! Suck.

• enlitenbitkaka
    Apopan skrev 2012-02-03 21:10:33 följande:
    Som sagt så beror det ju på vilken päls hunden har lite, men en labrador skulle inte jag tycka kännas ok att se ute i den kylan så pass länge. Har dock själv en hund som helst sover ute i snön om han fick, så där måste man ju kunna se en skillnad... och så får man helt enkelt inte förvara hund i bil hur som helst. Jag skulle dock ringt polisen om det rörde sig om flera timmar oavsett pälstyp, bryta mig in däremot skulle jag verkligen inte gjort om inte hunden såg ut att vara i direkt livsfara :P
    Förlåt, men varför skulle det vara värre i kylan för en labrador?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • evelayna

hur har du löst de TS?
    här har vi ringt polisen ett par gånger men de har mest varit sommar tid...

• 3 barns mamma84
    evelayna skrev 2012-02-03 21:35:16 följande:
    hur har du löst de TS?
    här har vi ringt polisen ett par gånger men de har mest varit sommar tid...

Jag behövde inte ringa alls.
    Jag hade bara koll på att hur den hunden hade och att bilen fortfarande var på parkeringen när ambon kom hem.
    Men efter ca den tiden jag skrev att nu var bilen borta så lämnade jag forumet jag kände mig likom lättad i kroppen av oro om hur den hunden hade det.
    Men tror inte bilen är på parkeringen längre.
    Har varit ute och tittat men ska göra det igen för att ''dubbel kolla'' men ca 2 timmar eller mer det vet jag inte men misstänkte några timmar inne i bilen den söta svarta labradoren.    
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Apopan
    enlitenbitkaka skrev 2012-02-03 21:33:43 följande:
    Förlåt, men varför skulle det vara värre i kylan för en labrador?
    Värre än vissa andra raser är det jag menar. Sedan finns det i sin tur raser som som klarar av kylan mycket mindre än en labrador, som står sig ganska bra i de flesta väder. Men ingen hund skall behöva vara inlåst i en bil flera timmar.
Svar på tråden En hund inne i bilen