• Anonym (orolig)

Utvecklingsbedömning

Hej!

Jag har haft en oro över att något är avvikande med vår lilla dotter, 11-mån.

Vi har nu varit hos en barnpsykolog med lång erfarenhet och gjort en utvecklingsbedömning. Jag berättade även om allt som jag funderade kring (så hon har hela bakgrunden).

Vi har nu fått reda på vad som framkommit i utvecklingsbedömningen o  hon (liksom barnläkaren) menar att det inte finns NÅGOT som avviker. Det finns inte tillstymmelsen till Autism (som jag oroar mig för).

Kan man lita på att de med sin erfarenhet skulle se det OM det varit så?

Barnpsykologen (fantastisk människa!) säger att hon inte är det minsta orolig för vår dotters utveckling.

Jag har så svårt att släppa denna oro o lita på det de säger.

• Svar på tråden Utvecklingsbedömning
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du har verkligen gått grundligt till väga när det gäller din oro för din lilla dotter. Du säger också att den barnspsykolog du anlitat är både erfaren och professionell.
    Detta innebär att du kan sätta fullständig tilltro till hennes bedömning.
    Men det finns ett men. Du går ändå vidare och vill ha fler försäkringar.
    Det är naturligt att vara orolig för sina barn och uppmärksam på eventuella avvikelser. Men det handlar också om att kunna hålla i sin oro så att man inte agerar ut den och det , precis motsatt vad man önskar, faktiskt går ut över barnet.
    Om du känner att du inte kan släppa din oro fast du har fått lugnande besked så tycker jag att du ska försöka hitta en pålitlig person, kurator eller psykoterapeut och prata om hur du ska hantera detta. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (orolig)

Tack snälla för ett väldigt bra o tänkvärt svar.

Svar på tråden Utvecklingsbedömning