Inlägg från: Anonym (snart examen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (snart examen)

Behöver snart en ny garderob....

Jag har pluggat i 3 år, innan dess var jag mammaledig i 2 år. Med andra ord har min garderob mycket att önska i dagsläget och i juni tar jag min examen och ska således förhoppningsvis ut och jobba och behöver absolut uppdatera min garderob. Gympaskor, jeans och ribbstickade tröjor funkar inte riktigt i min branch. Men samtidigt att köpa en helt ny garderob så här är ju tokdyrt om man behöver satsa på lite mer formella kläder.

Jag är nyfiken hur ni andra har gjort när ni ska ut i arbetslivet, behövde uppdatera kläderna med nya mer formella kläder som kanske (?) kostar lite mer.  Det är ju inte direkt så att jag badar i pengar i dag och jag måste ju kunna gå på en intervju utan att skämmas. Skulle förmodligen behöva ett par dräkter, men vart hittar man det? och vad kostar det? Jag fattar att man inte kan köpa allt i ett bräde....men ja....jag börjar stressa lite för det. I dagsläget har jag alltså INGET som skulle funka. :/ Vart ska jag börja?

Samtidigt skulle det vara kul om kläderna funkade även privat, men det är kanske lite väl optimistiskt....

Helst skulle jag vilja ha 5000-8000 och bara shoppa allt nytt, men det är verkligen mer än önskan än en möjlighet.

• Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....
  • Anonym (snart examen)

Tack för alla tips. Ska börja med att kolla in HMs hemsida. :D

• Anonym (snart examen)
    Mrs Smith skrev 2012-02-05 19:29:47 följande:
    Hej!

Man behöver ju inte köpa allt på en gång heller eller rättare sagt det är inte så klokt att göra det. Som andra skrivit kostar en kavaj på hm ett par hundringar samma sak gäller för byxor. Så du kommer kunna hitta massor av bra och billiga jobbkläder. Kvalitén på hm:s byxor kan vara så där (de går ut sig) så jag skulle rekommendera dig att inte köpa upp alla dina pengar direkt utan kolla vad du tycker om byxan.

Nu vet jag inte vad du har för utbildning. Jag är jurist, min man jobbar inom finans - våra kompisar har liknande yrken. Ingen jag vet behöver gå omkring i dräkt eller liknande. Det gäller snarare att ha en vårdad klädsel. Så jag skulle nog köpa en svart kavaj och ett par svarta byxor om jag var du och ha en vanlig bomullstopp under på intervjuer. Sedan kolla läget på arbetsplatsen - rätt ofta händer det att folk hasar omkring i vanliga jeans även på jobbet (även om det såklart är lite tråkigt).
    Jag kommer också jobba inom finans, på en bank hoppas jag.
  • Anonym (snart examen)
    Anonym skrev 2012-02-06 07:43:30 följande:
    Ok ska du jobba på bank behöver du inte ha en massa dräkter och liknande, har knappt aldrig sett nån som går runt med det på band nuförtiden.

Ok, men min svärmor arbetar på bank och hon har alltid kavaj och matchande byxa eller matchande kjol. I vilket fall går man inte i jeans och tröja.
  • Anonym (snart examen)
    MoAl skrev 2012-02-06 10:13:05 följande:
    På min bank går man med snyggare tröja/skjorta/blus och lite snyggare byxor eller kjol. Någon enstaka gång har jag sett någon med kavaj och då ser det ut som om det är deras ytterplagg (på vår/sommar).

Ja, det kanske är en generationsfråga. Men faktum kvarstår att jag behöver köpa en hel del nytt då jag inte kan ha jeans, tröjor och sneakers iallafall. Jag har fått lite råd och tar de till mig.
  • Anonym (snart examen)
    Lavish skrev 2012-02-06 10:15:12 följande:
    Har du inga pengar, köp HM och uppdatera när du börjat jobba. Men är det en bransch där HM egentligen inte duger kanske det är bättre att investera i något som du kan ha länge istället.

Jag vet inte? Duger HM på bank? :P Har kollat lite och tycker deras kavajer och kostymbyxor ser bra ut, topparna och skjortorna/blusarna kan se lite halvdassiga ut. De ska man kanske köpa på annat håll....Alltså, jag är inte helt pank, men kan inte avvara hur mycket som helst heller. ;)
  • Anonym (snart examen)
    Anonym skrev 2012-02-06 10:35:16 följande:

min sambo jobbar på bank och han har alltid kostym och slips. På hans avdelning där jag har vart några gånger så har tjejerna på sig mest 'finbyxor' och skjorta, eller top och kavaj. Har inte kollat så noga men inget ser jättewow ut precis eller dyrt för den delen. Håller med om att HM's kläder ser lite dassiga ut. Har du Zara i din stad eller någon annan affär så kan du köpa nåt mellanting? Vad är det för typ av jobb?
    Ja, det får vi väl se. Men jag är mest sugen på att jobba med fonder och aktier, det är int ekundtjänst iallafall.
    Jag bor i Sthlm så utbudet är väl så bra det går att bli här i Sverige. :P
Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....