• Anonym (snart examen)

Behöver snart en ny garderob....

Jag har pluggat i 3 år, innan dess var jag mammaledig i 2 år. Med andra ord har min garderob mycket att önska i dagsläget och i juni tar jag min examen och ska således förhoppningsvis ut och jobba och behöver absolut uppdatera min garderob. Gympaskor, jeans och ribbstickade tröjor funkar inte riktigt i min branch. Men samtidigt att köpa en helt ny garderob så här är ju tokdyrt om man behöver satsa på lite mer formella kläder.

Jag är nyfiken hur ni andra har gjort när ni ska ut i arbetslivet, behövde uppdatera kläderna med nya mer formella kläder som kanske (?) kostar lite mer.  Det är ju inte direkt så att jag badar i pengar i dag och jag måste ju kunna gå på en intervju utan att skämmas. Skulle förmodligen behöva ett par dräkter, men vart hittar man det? och vad kostar det? Jag fattar att man inte kan köpa allt i ett bräde....men ja....jag börjar stressa lite för det. I dagsläget har jag alltså INGET som skulle funka. :/ Vart ska jag börja?

Samtidigt skulle det vara kul om kläderna funkade även privat, men det är kanske lite väl optimistiskt....

Helst skulle jag vilja ha 5000-8000 och bara shoppa allt nytt, men det är verkligen mer än önskan än en möjlighet.

• Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....
  • Sol

HM har ju en del fina kläder, snygga kavajer, kjolar och så. Där är ju inte så blodigt dyrt. Annars kan du ju skynda dig ut och kika i lite finare affärer, nu reas ju det allra sista reavarorna ut. Där kan man ju fynda.

• Nyfiken gul

Du kan börja med att gå ut i butikerna och prova kläder och se vad som passar dig och vad du kan tänka dig för kläder. Du kan alltid fråga expediten om goda råd .

När du vet vad du har för storlek och vad du vill ha så kan du alltid fynda till en början på Tradera tex. 

Du behöver inte shoppa för tusentals kronor, en bra basgarderob räcker långt. Där har du några bra basplagg som alla kan kombineras med varandra.  En pennkjol, en kavaj och ett par snygg-byxor kan kombineras i det oändliga med blusar, skjortor och enkla släta toppar.     

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Idchen

MQ brukar ha en del bra "vuxenkläder" på rean som är lite bättre kvalité. Jag är snart i samma sits och behöver verkligen uppdatera allt. Tänkte satsa på ett- två par välsittande byxor (ett par mörka/ett par ljusa) som går att ha blusar/ finare tröjor/koftor till. Köpa någon basic kjol och några par skor. En ordentlig kappa/jacka kommer man långt med också :)   Blusar kan man fiska lite här o var typ HM eller second hand. Tänker sen att det ser lite bättre ut om man köper lite halsband/ armband och kompletterar med. 

• enlitenbitkaka

Vad ska du jobba med? Om du behöver bära kostym/dräkt varje dag i jobbet skulle jag satsa på att köpa en enda kostym till att börja med, så du är snygg på intervjuerna och sen komplettera när du fått en tjänst. Kostymer finns billiga, men snygga, på ex H&M. Komplettera sen med en lite dyrare skjorta, en snygg väska/portfölj i skinn och matchande skor. Kvalitet framför kvantitet vinner i alla lägen

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym

Finns det någon outlet inte alltför långt ifrån dig?

• Anonym

På second hand finns det ofta fina kavajer/dräkter för en mycket liten peng, kan vara bra till att börja med. Jag har hittat i princip nya kläder där för 20-50 kr per plagg. Det är svårare att hitta roliga retro-plagg från 70-talet som jag egentligen är ute efter, men blusar kavajer och finbyxor är ganska lätt att hitta, speciellt om man sätter i system och besöker butikerna regelbundet, då det hela tiden fylls på.

• Anonym (hm + second hand)

Vad rätt nyligen i samma situation. Mitt bästa tips är att blanda h&m med second hand. På second hand finns massa snygga kontorskläder. Var bor du? Kan rekommendera stadsmissionen på fridhemsplan. Där har de mycket märkeskläder och kontorskläder. Det är inte den billigaste second hand affären men priserna är i vart fall billigare än på tex hm och de har ett bra utbud,

• Girle

Grundpålen är en bra basgarderob. Jag antar att du ska ha ett "kontorsjobb". Då skulle jag satsa på 2 pennkjolar, 2 långbyxor i snyggt snitt, en klänning, 2-3 blusar och 2 lättare cardigans och en kavaj till att börja med. Välj sobra färger som passar dig. Med den här garderoben kan du lätt kombinera plaggen med varandra i oändlighet. Piffa upp med sjal/brosch/bälte för att liva upp. Köp ett par fina skor som du endast använder på kontoret, gå dit i "vanliga" skor - då sliter du inte på jobbskorna. Lycka till!

• Anonym (snart examen)

Tack för alla tips. Ska börja med att kolla in HMs hemsida. :D

Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....