• Anonym

Behöver snart en ny garderob....

www.bonprix.se   har billiga kläder. Även formella.

• Anonym

Finns det någon outlet inte alltför långt ifrån dig?

• Anonym

På second hand finns det ofta fina kavajer/dräkter för en mycket liten peng, kan vara bra till att börja med. Jag har hittat i princip nya kläder där för 20-50 kr per plagg. Det är svårare att hitta roliga retro-plagg från 70-talet som jag egentligen är ute efter, men blusar kavajer och finbyxor är ganska lätt att hitta, speciellt om man sätter i system och besöker butikerna regelbundet, då det hela tiden fylls på.

• Anonym

HM har skitsnygga billiga kläder. Sen har typ ellos en del bra basplagg som man kan ha under som blusar, tunikor etc. Och second hand är inte att förakta.

• Anonym

Ok ska du jobba på bank behöver du inte ha en massa dräkter och liknande, har knappt aldrig sett nån som går runt med det på band nuförtiden.

• Anonym

Satsa på kvalitet istället för kvantitet. Köper du EN dyr dräkt så kan du ha den länge och matcha med vanliga t-shirts, toppar och blusar från HM och sen kan du sakta bygga upp en bra basgarderob.

• Anonym
    Anonym (snart examen) skrev 2012-02-06 10:31:13 följande:

Jag vet inte? Duger HM på bank? :P Har kollat lite och tycker deras kavajer och kostymbyxor ser bra ut, topparna och skjortorna/blusarna kan se lite halvdassiga ut. De ska man kanske köpa på annat håll....Alltså, jag är inte helt pank, men kan inte avvara hur mycket som helst heller. ;)

min sambo jobbar på bank och han har alltid kostym och slips. På hans avdelning där jag har vart några gånger så har tjejerna på sig mest 'finbyxor' och skjorta, eller top och kavaj. Har inte kollat så noga men inget ser jättewow ut precis eller dyrt för den delen. Håller med om att HM's kläder ser lite dassiga ut. Har du Zara i din stad eller någon annan affär så kan du köpa nåt mellanting? Vad är det för typ av jobb?
  • Anonym
    Anonym (snart examen) skrev 2012-02-06 08:30:43 följande:
    Ok, men min svärmor arbetar på bank och hon har alltid kavaj och matchande byxa eller matchande kjol. I vilket fall går man inte i jeans och tröja.
    Möjligt att den äldre generationen är fast i det där, men somsagt har knappt aldrig sett nån med kavaj eller dräkter längre. Min pappa har jobbat på bank och där gick kvinnorna i finare blusar/byxor typ eller nån snygg topp.
  • Anonym
    olympia71 skrev 2012-02-09 09:31:39 följande:
    Neeeej säger jag, inte H&M eller postorder, mer än för något enstaka plagg! Har du möjlighet att köpa second-hand så är det bäst, alla kategorier. Du får kvalitetskläder, ofta knappt använda, till priset av en latte på stan typ.
    Jag gick ner en massa i vikt för ett tag sedan och plötsligt skulle jag ha en helt ny garderob till en över 30kg mindre kvinna. Inget man köper på ett bräde...
    Men jag har hittat kavajer, kjolar (byxor är svårare tycker jag), jättefina märkesskjortor och lite skor/stövlar på second-hand. Har kompletterat med billiga toppar som jag hittat på rea, tycker Gina Tricots 3/4kvartsärms toppar ser rätt trevliga ut trots att dom är tokbilliga. 
    Men det där är en sanning med hur mycket modifikation som helst. Du romantiserar second-hand mer än du är saklig.

Det finns kvalitetsgrejer men det finns desto mer av HM-kvalité. Det finns det som knappt är begagnat men desto mer av det som det verkligen syns är använt. Det finns det som "kostar en latte" men desto mer av det som kostar 2-3.

Ska man hitta det du jiddrar om, knappt använda kvalitetsggrejer för en tjuga eller två ska man ha en enorm tur. Det är knappast sinnesslöa samhällsfrånvända idioter som jobbar i second-handbutiker utan tvärtom, de är mycket pris- och kvalitetsmedvetna.
  • Anonym
    olympia71 skrev 2012-02-09 09:57:18 följande:
    Jösses... Förstår faktiskt inte vad du pratar om. Har väl inte påstått någonstans att det inte finns skräp på second-hand också, var läste du det? Försök vara saklig själv innan du hoppar på någon annan! Jag tror säkert att det handlar om en del tur, men också att orka leta lite. Faktum kvarstår att jag efter lite letande har en i stort sett ny garderob där det mesta är någon typ av märkeskläder och detta för mindre än 5000spänn. 
    Eftersom jag själv jobbar volontärt på Stadsmissionen (inte i någon butik dock) så är jag  mycket väl insatt i hur duktig butikspersonal det finns i second-handbutiker  
    Men herregud! Jag hoppar inte på utan argumenterar emot det du skriver! Typisk L att skrika om påhopp så fort man inte får medhåll! Kräks

Upplysningsvis - eftersom du behöver det - påhopp är när man skriver ner dig som person. Peka ut exakt var jag gjort det! Exakt!

Du är insatt i hur det funkade i din affär helt uppenbarligen, misstaget du gör är att du tror att det är lika för alla.
    Dessutom kan man fundera på om det var där du handlade och på så sätt fick första tjing på godbitarna.
  • Anonym

hade samma problem och byggde en "nybörjargarderob" genom att köpa två par stövlar med 4 cm klack (lagom) ett par bruna och ett par svarta på ellos och några blusar... på avbetalning... resten köpte jag på HM postorder på avbetalning... de har faktiskt jättefina kavajer, finbyxor, kjolar och damskjortor om man väljer basfärgerna... sen gick jag på stan och köpte två lite dyrare blusar så var det klart... har funkat för mig.

• Anonym

Mitt råd är att köpa mycket på HM i början och komplettera med andra saker. Sen när pengarna börjar rulla in kan du ju successivt börja köpa lite dyrare saker.

Man kanske inte vill ha allt från HM men till en början är det rätt smidigt. De har rätt snygga och propra kjolar, kavajer och annat som passar att jobba i.

Man får ju rätt mycket från HM, Zara, Nelly.com, bubbleroom.se osv för 5000-8000 kr... Jag tror att för 8000 kr ligger du rätt bra till.. Oh va kul! Jag har satt köpstopp på mig själv men det är ju så kul å shoppa! Avis!

Svar på tråden Behöver snart en ny garderob....