• StinaD

2 åring som fortfarande inte sover

Hej,

Vår son fyller 2 år i mars. Han har sovit max 10 hela nätter sedan han föddes och vsknar oftast mellan 2-8 ggr per natt. Redan när han var 8 månader så höll jag på att bryta ihop av sömnbrist och inte är det bättre nu. Vi har konsekvent låtit honom sova i egen säng (spjälsäng) och nattningarna har alltid varit smidiga - kvällsrutin - lägga ner - säga godnatt och pussa och gå ut. Han drack välling fram till 20 månader och det gick väldigt smidigt att sluta.

Efter misstänkt problem med magen kör vi efter utredning på helt mjölkfri kost. Utslag, eksem och konsistens otrolig skillnad men sömnen enbart de första dagarna.

Han skriker hysteriskt (har alltid gjort oavsett ålder) och är knappt kontaktbar. Det gör ingen skillnad om vi lyfter upp honom eller inte och det gör vi oftast inte. Både av anledningen ovan och för att han behöver bli trygg i sin säng.

Vad kan vi göra? Man blir desperat och känner sig som världens sämsta förälder!

Mvh stina

• Svar på tråden 2 åring som fortfarande inte sover
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det svåraste som finns är att vara förälder när man inte själv får sova.
    Det är också så att alla barn ser till att de får sova så mycket de behöver. Även de som vaknar 8 gånger per natt.
    Jag tycker det låter som om ni hanterat hans sömn på bästa tänkbara sätt, men ändå finns hans uppvaknanden kvar.
    En sak som gör att barn vaknar på natten är att de har ett ojämnt sömnmönster och när de vaknar känner de hunger. Om man då matar dem varje gång de vaknar blir det ytterligare en anledning att vakna, vilket ju inte är tanken. Men det ni kan försöka är att ge honom något rejält och mättande innan han går och lägger sig.
    Fortsätt att lugna honom när han vaknar, men låt honom ligga kvar i sängen.
    Det är också så att barn precis som vuxna har olika sätt att sova på. Det tar tid, längre för en del, att hitta bra sätt att hantera dessa uppvaknanden på.
    Så mitt råd till er är att fortsätta som ni börjat. Håll fasta rutiner och dela upp nätterna mellan er vuxna så att någon av er ändå fått sova på natten.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 2 åring som fortfarande inte sover