Kastar saker
Min 4-åring ha börjat att kasta saker då hon blir arg. Hon tar tag i det som är närmast. Vad ska jag göra så hon kan behärska sig? Hinner jag se att det är på gång brukar jag ta hennes hand och säga att man får inte kasta grejer.
Min 4-åring ha börjat att kasta saker då hon blir arg. Hon tar tag i det som är närmast. Vad ska jag göra så hon kan behärska sig? Hinner jag se att det är på gång brukar jag ta hennes hand och säga att man får inte kasta grejer.
Hej!
Barn i den här åldern har inte riktigt lärt sig hur de ska uttrycka sin frustration eller ilska på bästa sätt. Då blir det lätt att de tar till saker som finns i omgivningen . Det låter, går sönder och de får uppmärksamhet, dock ej av den bästa sorten.
Därför ska du, precis som du har gjort, hjälpa din lilla 4-åring att så långt det går förutse när hon hamnar i det här läget och sen hindra henne från att kasta. Kanske inte bara genom att ta i handen utan genom att ta om hela henne. Prata lugnande med henne och försök att lösa situationen så bra det går. Du kan också säga till henne att du ser att hon är jättearg men att det är bättre att säga varför än att slänga saker.
Men börja med att ta om henne och låt pratet komma sen. Det betyder naturligtvis inte att hon alltid ska få sin vilja igenom. Det gäller för dig att vara påhittig och hitta kompromisser och visa henne hur hon kan få en bättre lösning än att bara skrika och kasta saker.
Lycka till!
Margit Ekenbark