• Felinne

Flytta till USA

Jag och min man planerar att flytta till USA till hösten och vara där i ca 8månader. Så nu undrar jag vad jag har för rättigheter/skyldigheter om jag blir gravid när vi är där? Vi är för tillfället båda anställda av Svenska företag sedan mer är 1,5 år tillbaka och min man kommer att vara det när vi är där. Jag har dock inte fått klart om jag kommer behöva ta tjänstledigt eller inte. Är det någon som har lite tips till oss? Tack i så fall ;)

• Svar på tråden Flytta till USA
  • evaoregon

Så ni kommer att jobba för svenska företag när ni är där?  Se till att ni har visum och sjukförsäkring ordnat.  Betalar din mans jobb för era sjukförsäkringar?  Om ni har sjukförsäkring så kommer försäkringen att täcka det mesta som är relaterat till graviditet och förlossning, men även med försäkring så kan ni få betala en hel del själva. 

• Felinne
    evaoregon skrev 2012-02-04 19:56:41 följande:
    Så ni kommer att jobba för svenska företag när ni är där?  Se till att ni har visum och sjukförsäkring ordnat.  Betalar din mans jobb för era sjukförsäkringar?  Om ni har sjukförsäkring så kommer försäkringen att täcka det mesta som är relaterat till graviditet och förlossning, men även med försäkring så kan ni få betala en hel del själva. 

Tack så mycket! Då ska vi definitivt börja kolla upp vilka villkor som gäller för våra resp. sjukförsäkringar. Är ju liksom lite svårt att veta i vilken ände man ska börja kolla, speciellt när mycket fortfarande bara är på planeringsstadiet. Men nu har vi någonstans att börja :)
  • evaoregon
    Felinne skrev 2012-02-05 17:44:37 följande:
    Tack så mycket! Då ska vi definitivt börja kolla upp vilka villkor som gäller för våra resp. sjukförsäkringar. Är ju liksom lite svårt att veta i vilken ände man ska börja kolla, speciellt när mycket fortfarande bara är på planeringsstadiet. Men nu har vi någonstans att börja :)
    Kommer din man alltså att jobba för sin svenska arbetsgivare i USA?  I så fall gissar jag att arbetsgivaren får ordna med visum och sjukförsäkring? 
  • evaoregon

Hemförsäkring brukar gälla i 45 dagar utomlands, men sedan får man köpa extra försäkring.  Vet dock inte om det täcker graviditet.

Svenska medborgare får vara här i USA som turister i 90 dagar, men inte jobba.  Vill man vara här längre än 90 dagar så får man ansöka om visum och då måste man kunna visa upp att man har tillräckligt med pengar för att klara av en längre tid här.  Vill man t ex hyra lägenhet här så måste man kunna visa upp inkomstuppgifter.

• Seven Costanza

Du bör kolla upp möjligheterna för dig själv att också få arbetsvisum för du vet ju inte om du kommer kunna bli gravid, vad har du annars tänkt sysselsätta dig med under vistelsen? Kommer din mans lön täcka så att ni klarar er även om du inte jobbar? Beroende på visumtyp så får medföljande (du) inte alltid arbetstillstånd nämligen så man måste då kunna visa att man klarar sig på en lön.

Om du planerar att bli gravid ska du som redan föreslagits kolla upp vad som gäller för sjukförsäkringar. Du ska också kolla upp med försäkringskassan hur det blir med din föräldrapenning. Risken finns att du blir nollad så att du får lägsta föräldrapenningen (FP) när du sedan kommer hem, eftersom du varken arbetat eller varit arbetssökande i Sverige de 240 dagarna före förlossningen. Då får ni inte inkomstbaserad FP förrän ni tagit ut 180 dagars FP samt jobbat i åtta månader. Vi funderar själva på att flytta dit och att min man ska jobba och jag få barn, men det finns många fallgropar så vi är osäkra på om vi vågar ta steget. Om din man är utsänd och får lön av svensk arbetsgivare har jag förstått det som att han behåller sin SGI så då får han inkomstbaserad FP om han är föräldraledig, dock är det inte säkert att du får det som sagt. Om du klarar dig på lägsta FP när ni kommer hem (ca 4000 kr) så går det ju dock bra, eller att du är hemma och tar ut  hur länge du vill på lägsta FP och söker jobb (om du inte har kvar ditt gamla) sedan är din man hemma med barnet och får sin inkomstbaserade FP. Jag hade dock starkt rått dig till att inte åka om du inte kan vara tjänstledig, för det kanske inte blir så lätt att få nytt jobb här hemma om du först är utomlands i åtta månader och inte jobbar, och sedan är här hemma och är föräldraledig. Sorry om jag låter negativ men jag trodde inte att det skulle finnas så många hinder på vägen, men det gör det när man är utanför EU, då är det andra regler för föräldrapenning etc.

• Felinne
    Seven Costanza skrev 2012-02-06 12:44:36 följande:
    Du bör kolla upp möjligheterna för dig själv att också få arbetsvisum för du vet ju inte om du kommer kunna bli gravid, vad har du annars tänkt sysselsätta dig med under vistelsen? Kommer din mans lön täcka så att ni klarar er även om du inte jobbar? Beroende på visumtyp så får medföljande (du) inte alltid arbetstillstånd nämligen så man måste då kunna visa att man klarar sig på en lön. Om du planerar att bli gravid ska du som redan föreslagits kolla upp vad som gäller för sjukförsäkringar. Du ska också kolla upp med försäkringskassan hur det blir med din föräldrapenning. Risken finns att du blir nollad så att du får lägsta föräldrapenningen (FP) när du sedan kommer hem, eftersom du varken arbetat eller varit arbetssökande i Sverige de 240 dagarna före förlossningen. Då får ni inte inkomstbaserad FP förrän ni tagit ut 180 dagars FP samt jobbat i åtta månader. Vi funderar själva på att flytta dit och att min man ska jobba och jag få barn, men det finns många fallgropar så vi är osäkra på om vi vågar ta steget. Om din man är utsänd och får lön av svensk arbetsgivare har jag förstått det som att han behåller sin SGI så då får han inkomstbaserad FP om han är föräldraledig, dock är det inte säkert att du får det som sagt. Om du klarar dig på lägsta FP när ni kommer hem (ca 4000 kr) så går det ju dock bra, eller att du är hemma och tar ut  hur länge du vill på lägsta FP och söker jobb (om du inte har kvar ditt gamla) sedan är din man hemma med barnet och får sin inkomstbaserade FP. Jag hade dock starkt rått dig till att inte åka om du inte kan vara tjänstledig, för det kanske inte blir så lätt att få nytt jobb här hemma om du först är utomlands i åtta månader och inte jobbar, och sedan är här hemma och är föräldraledig. Sorry om jag låter negativ men jag trodde inte att det skulle finnas så många hinder på vägen, men det gör det när man är utanför EU, då är det andra regler för föräldrapenning etc.

Oj det var mycket information :) Jag planerar att arbeta men vet ännu inte om det kommer bli för min nuvarande arbetsgivare eller om det blir för någon annan. Tack så jättemycket ditt svar. Väldigt värdefull information för mig och min man
  • Seven Costanza
    Felinne skrev 2012-02-06 13:08:05 följande:
    Oj det var mycket information :) Jag planerar att arbeta men vet ännu inte om det kommer bli för min nuvarande arbetsgivare eller om det blir för någon annan. Tack så jättemycket ditt svar. Väldigt värdefull information för mig och min man
    Varsågod . Det är många regler att ta hänsyn till och kan du vara tjänstledig så att du har jobbet kvar när du kommer hem, eller ännu bättre vara utsänd och jobba för svensk arbetsgivare i USA  så vore det ju det enklaste och tryggaste, om du inte känner att det är viktigare att få barn snarast. Om ni räknar med att ni klarar er på att din man jobbar och du har lägsta FP på 4000 kr så kan ni ju såklart köra på med bebisplanerna om ni har barnlängtan . Jag är själv lite kontrollfreak så jag känner mig tveksam till att åka över eftersom jag inte har en tillsvidaretjänst att kunna vara tjänstledig ifrån och då tycker jag att det är otryggt att skaffa barn och få lägsta FP när man inte vet när man kan få jobb igen efter föräldraledigheten. Hade jag haft ett fast jobb hade jag nog satsat .
  • Felinne
    Seven Costanza skrev 2012-02-06 14:01:36 följande:
    Varsågod . Det är många regler att ta hänsyn till och kan du vara tjänstledig så att du har jobbet kvar när du kommer hem, eller ännu bättre vara utsänd och jobba för svensk arbetsgivare i USA  så vore det ju det enklaste och tryggaste, om du inte känner att det är viktigare att få barn snarast. Om ni räknar med att ni klarar er på att din man jobbar och du har lägsta FP på 4000 kr så kan ni ju såklart köra på med bebisplanerna om ni har barnlängtan . Jag är själv lite kontrollfreak så jag känner mig tveksam till att åka över eftersom jag inte har en tillsvidaretjänst att kunna vara tjänstledig ifrån och då tycker jag att det är otryggt att skaffa barn och få lägsta FP när man inte vet när man kan få jobb igen efter föräldraledigheten. Hade jag haft ett fast jobb hade jag nog satsat .

Ja det förstår jag :) Nu är det lyckligtvis så att både jag och min man jobbat inomen bransch som skriker efter folk och därför är just själva jobbet inte något större problem. Vad jag mest oroar mig över är helt enkelt den vård och undersökning som "krävs" när man är gravid. Vart i USA funderar ni på att flytta till?
  • Seven Costanza
    Felinne skrev 2012-02-06 14:09:10 följande:
    Ja det förstår jag :) Nu är det lyckligtvis så att både jag och min man jobbat inomen bransch som skriker efter folk och därför är just själva jobbet inte något större problem. Vad jag mest oroar mig över är helt enkelt den vård och undersökning som "krävs" när man är gravid. Vart i USA funderar ni på att flytta till?
    Man måste helt klart kolla att den sjukförsäkring man kan få genom sin arbetsgivare täcker graviditet och förlossning, det kan kosta massor av pengar om man ska betala själv, hundratusentals kronor såvitt jag hört. En del av kostnaderna får man dock betala själv ändå. Vi funderar på Kalifornien i så fall, men eftersom det är mkt troligt att jag inte får något arbetstillstånd pga det visum som blir aktuellt för min man så är det en stor sak att ta ställning till, eftersom det vettigaste jag i så fall kan göra när vi är där, är att få barn och sysselsätta mig med det. Om han då tackar ja till ett jobb där och jag inte blir gravid (eller får missfall hemska tanke) så har jag ju inget alls vettigt att göra mer än möjligen volontärarbete och eventuellt distansstudier och då blir det i stort sett två tomma år i mitt cv.
Svar på tråden Flytta till USA