• Anonym (?)

Behöver han inte betala underhåll?

Jag har en dotter på 11 månader. Jag började plugga i slutet av januari och har då haft dottern hos mina föräldrar under tiden jag varit på skolan. Nu har pappan gått med på att ta pappaledigt och kommer då alltså ha dottern från 8 till halv 3 och vissa dagar halv 6.
    Han kommer ha henne 4 dagar i veckan, behöver han inte betala fullt underhåll då eller hur fungerar det?

Ä

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-05 08:50
    Är jättetacksam ifall någon vet :)

• Svar på tråden Behöver han inte betala underhåll?
  • Anonym

han får göra avdrag när han har barnet,men det gäller bara nätter.

• Anonym

Jag antar att han får mindre pengar,eftersom han är föräldraledig..kan ni komma överens..han hjälper ju dig..betalar han direkt till dig eller går det genom fk?

• 969910

Må hända att han inte behöver betala bara om han har nätter men om han är pappaledig o har barnet 4 dagar i veckan hela dagen är det väl ändå inte rimligt att han ska betala underhåll ? Han förlorar inkomst , barnet kostar pengar för honom när den är där hela dagar !

• Anonym

hur länge gäller det och kommer ni dela på kläder etc?

• Anonym (?)

Han betalar inte genom fk utan ger mig direkt.
    Det handlar om ca 1,5 månad och jag är den som står för kläderna, blöjor och en del av maten

• Anonym

Han ffår ju en merkostad med mat blöjor osv plus att han förlorar pengar av att vara pappaledig så vvarför ska han betalafullt underhåll för att du ts ska kunna sko dig och få mer pengar.

• Anonym

det är ju kanske inte rimligt..han har ju barnet minst lika mycket.Hur mycket betalar han? Du kan ju säga till om du köper ngr kläder under denna tiden,så kanske han kan dela det?Du får bb?

• Anonym (?)

Han har inget arbete längre och ville själv ta pappaledigt för att få högre inkomst 2 månader än vad han annars skulle ha fått som arbetslös i väntan på jobb.
    Han kommer ha dottern sammanlagt 36 timmar i veckan och jag resten av tiden. Jag är den som står för kläder och större delen av maten han kommer ge henne dagarna hon är hos han. Blöjor får han av mig.
    Jag tycker inte det känns så orättvist av mig att vilja ha fullt underhåll av han?

• Vinterankan

Jag antar att du redan får barnbidraget och det täcker ju kostnaden för ett så litet barn. Han får ju stå för kostanderna som uppstår när barnet är hos honom för du kommer väl inte köpa mat och blöjor att lämna hos hono Förstår inte varför han ska betala umderhåll också.

• Anonym (?)

Som sagt, jag står för blöjorna och maten.

Svar på tråden Behöver han inte betala underhåll?