• Rebecca 215

Huddinge förlossning

Hej allihopa

För 2v sedan var jag till min barnmorska och då var det dax att bestämma sig för vart jag ska föda, jag tog det närmaste, vilket blev Huddinge. Har någon fött där och vad är era erfarenheter? Finns det möjlighet för min sambo att sova över och har jag möjlighet att ta ett bad under värkarbetet? Har hört att det kan hjälpa till vid avslappningen. Är mitt första barn, så jag har INGEN aning angående sjukhus, tänkte bara på trafiken i Sthlm och ville inte ta Södersjukhuset, men blev lite orolig att jag kanske hamnar på ett dåligt sjukhus.

Hoppas få lite svar

• Svar på tråden Huddinge förlossning
  • MHM

Jag har fött tre barn på huddinge. Förut fick man dela rum med andra och det var inte säkert att pappan fick vara kvar. Nu har man eget rum. Jättebra personal!

• snoffsan08

Det blir väl lätt opersonligt när det är så stort och dom tar in så många kanske. Blir en annan slags rusch än på ett lite mindre sjukhus.

• Buzan
    mimbo skrev 2012-02-05 12:27:49 följande:
    Men man kan hyra TV, kostade inte så mycket. Bara att säga till så kommer de med en!
    jaha.. Fan! att vi inte visste det!! :( hahaha. Typiskt!
  • Bina86

Opersonligt på så sätt att det är en typisk sjukhusmiljö på tex BB Stockholm är det ju inrett mer som vanliga rum. 

• mimbo
    MHM skrev 2012-02-05 12:33:01 följande:
    Jag har fött tre barn på huddinge. Förut fick man dela rum med andra och det var inte säkert att pappan fick vara kvar. Nu har man eget rum. Jättebra personal!

Har de byggt om? Är det så på alla avd? Jag födde där -05 låg då på K77 egentligen i ett dubbelrum men andra sängen var ledig så pappan fick stanna 2 nätter av 3, och -06 då låg jag en natt på M88 (tror jag det hette?) och fick dela med en tjej så pappan fick inte stanna.
    Buzan skrev 2012-02-05 12:38:34 följande:
    jaha.. Fan! att vi inte visste det!! :( hahaha. Typiskt!

Nästa gång då kanske!?
  • Tovisen

Jag rekommenderar Huddinge med hela mitt hjärta! Personalen är helt underbar, vi var inne väldigt lång tid när sonen föddes och gick igenom 5 barnmorskor och alla var fantastiska! Jag var extremt rädd och grät mycket, lite ångest över vad som skulle komma men dom gjorde det hela till en otrolig upplevelse.

Sen så finns det ju både bra och lite mindre bra personal på BB, vi råkade ut för båda sorterna, men det blir lite vad man gör det till. Mannen fick sova kvar, och vi hade ett dubbelrum.

• MHM
    mimbo skrev 2012-02-05 12:55:05 följande:
    Har de byggt om? Är det så på alla avd? Jag födde där -05 låg då på K77 egentligen i ett dubbelrum men andra sängen var ledig så pappan fick stanna 2 nätter av 3, och -06 då låg jag en natt på M88 (tror jag det hette?) och fick dela med en tjej så pappan fick inte stanna.

Nästa gång då kanske!?
    "Enkelrum/familjerum
    Alla rum på våra BB-avdelningar är familjerum för en familj."

http://www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Graviditet-forlossning-eftervard1/Efter-forlossningen/BB-Huddinge/

Där kan ni även se bilder.

07 fick jag dela, 10 var det så fullt att jag fick vara på någon gynavdelning istället och nu sep 11 sa dom att man fick eget. 
  • mimsan01
    Tovisen skrev 2012-02-05 12:56:30 följande:
    Jag rekommenderar Huddinge med hela mitt hjärta! Personalen är helt underbar, vi var inne väldigt lång tid när sonen föddes och gick igenom 5 barnmorskor och alla var fantastiska! Jag var extremt rädd och grät mycket, lite ångest över vad som skulle komma men dom gjorde det hela till en otrolig upplevelse.

Sen så finns det ju både bra och lite mindre bra personal på BB, vi råkade ut för båda sorterna, men det blir lite vad man gör det till. Mannen fick sova kvar, och vi hade ett dubbelrum.

Vad glad jag blir när jag läser detta! Jag födde mitt första barn på Huddinge 2008 och det var från början till slut en alltigenom hemsk upplevelse!
    Blev igångsatt (vilket med facit i hand var helt onödigt) och det blev långdraget och jävligt. Vi gick igenom 6 olika personalskift, där ingen brydde sig om att kolla hur vi mådde. Enda gången vi såg någon var när det var personalbyte och de kom in och presenterade sig. Efter 24 timmars värkar och en EDA som inte tog fick jag en utskällning av överläkaren och sen slutade det med snitt. Övernarkosläkaren var underbar dock! Vid snittet misslyckades de att sätta bedövning så det slutade med att jag blev sövd och vaknade upp med förstörda nerver i foten (till följd av de misslyckade försöken att sätta spinal). Har fortfarande problem med foten idag. 
    Hade ont som f-n efter snittet och på uppvak lyckades jag bli utskälld av sköterskan där för att jag sa att jag hade ont. (I efterhand framkom att jag inte fått tillräcklig smärtlindring - tacka fan för att man hade ont!)

Sen upp på spec-bb där alla som har snittats hamnar. Pappan fick inte ligga kvar, och själv var jag mer eller mindre däckad av smärta och kunde knappt röra mig. Fick dela rum med en annan kvinna vars barn hade gulsot och de skulle ta barnet och gå och sola typ var tredje timme dygnet runt - det blev inte mycket sova på nätterna. Lägger man dessutom till att de just då höll på att bygga om på bb, och bygget drog igång vid halv sju varje morgon kan man kanske förstå att det inte vart mycket sova alls!
    Personalen på bb kändes inte särskilt engagerad, utan verkade mest tycka att man störde om man ringde på klockan.  
    Sen konstaterades det även att op-personalen när de försökt sätta spinal lyckats punktera ryggmärgen, så jag fick s.k. EDA-läckage, vilket medförde att jag inte kunde stå upp utan att kräkas på typ en vecka.

Summa summarum: ALLT som kunde gå fel gick fel!  

Med denna bakgrund kanske det inte är så konstigt att jag valde att föda barn nr. två på ett annat sjukhus? 
    Jag förstår (eller snarare hoppas) att det bara var jag som var specialfall, och jag är såklart tacksam för att både jag och dottern kom undan så pass lindrigt som vi gjorde, men nää, jag skulle inte rekommendera Huddinge. Men blir så klart glad när jag läser att andra har haft bra upplevelser.  
  • guggenheim

Födde mitt andra (2003) och tredje (2010) barn på HS. Tvåan födde jag sent på kvällen, sov i ett rum som liknade en skrubb, och gick sedan hem tidigt nästa morgon. Upplevelsen var ingen höjdare, och jag fick senare komplikationer som hade kunnat undvikas om jag hade setts över ordentligt. Det kändes som om personalen var väldigt stressad och hade orimligt hög arbetsbelastning.

När jag födde trean var allt annorlunda. Toppenbemötande! Vi fick ligga kvar i fem dagar i ett trevligt rum och blev ordentligt ompysslade och omhändertagna. Personalen var fantastisk; barnmorskan, sköterskorna, alla vi kom i kontakt med.
    Som extra bonus fick vi dessutom dubbla babypåsar med startgrejer, till skillnad mot min väninna som ungefär samtidigt födde på SöS (de fick inget).
    Rekommenderar HS varmt!

• mimi05

Jag har jättenegativ upplevelse från förlossningen på Huddinge. Personalen var inte alls lyhörd. jag fick vilseledande information om lustgas och ingen förklarade hur man använder det. Barnmorska var katastrofdålig, stressade mig och hotade mig med kejsarsnitt ,sa att min förlossning tar för lång tid fast det tog bara 9 timmar totalt. Hon tvingade mig krysta 2 timmar före utdrivningsskedet och brydde sig inte att jag inte hade krystvärkar och barnet var högt upp. I slutet ignorerad hon helt mig och istället för att stötta mig och uppmuntra mig beskrev hon bara till praktikanten vad som hände med min kropp och brydde inte att hon skrämde mig med detta. Hon skrämde mig så mycket att jag fick panik och började svimma. När jag var på väg att svimma sa hon likgiltigt till praktikanten att jag var utmattad utan att hjälpa mig. Hon gjorde precis allt för att jag blev utmattad. Förlossningen avslutades med sugklocka fast jag kunde föda själv, barnet mådde bra och förlossningen tog bara 9 timmar. Det var 4 personer på rummet under min förlossningen och ingen från dem  försökte stötta eller lugna mig , ingen höll mina skakande ben, ingen sa uppmuntrande ord, ingen som hjälpte mig. Det var viktigare för dem att förklara allt för praktikanten än hjälpa mig. Personal gjorde min helt normala förlossning komplicerad och påfrestande. Jag födde barn där i i juni 2005 men har fortfarande depression från upplevelsen och har dåligt samvete att jag inte anmälde dem i tid. Jag kan alla namn men skriver inte dem fast jag tycker det vore bra att namnge dem eftersom de förstörde förlossningen och gjorde så att jag inte ville skaffa barn på många år och fortfarande har depression på grund av dem.

• Toril

Födde mitt första barn på Huddinge. När vi först kom in fick vi en stressad, otrevlig och frånvarande barnmorska. Hon snäste bara åt mig när jag sa att värmekuddarna jag fick inte hjälpte, typ "det gör dom visst" och lämnade rummet. Fick lite panikkänslor av smärtan då och började gråta. Som tur var blev det skiftbyte och vi fick världens bästa barnmorska istället som hjälpte mig genom smärtan och föreslog olika smärtlindringar och positioner. Hon småpratade med min sambo hela tiden och gjorde hela förlossningen till en jättepositiv upplevelse. 

BB var också trevligt, sambon fick stanna hela vistelsen och dom kom in med maten på rummet vilket jag tyckte var jätteskönt. Dock skrek min dotter på natten och då kom det in en sköterska med en amningsnapp till mig istället för att ge mig lite tips på hur man kan amma lättare. Lyckades aldrig vänja av dottern från amningsnappen sedan :P

Svar på tråden Huddinge förlossning