• KungligtSnygg

    Finns rättvisa?

    Hej. Jag funderar på om rättvisa är något som sker av sig själv, som en sorts gudomlig eller naturlig rättvisa - eller om det enbart är ett mänskligt påfund som kräver att vi aktivt skipar rättvisa med straff etc. Får man tillbaks det man ger ut? Om man är elak mot någon, får man uppleva samma sak då i livet eller kan det passera obemärkt?

    Jag funderar för att min expojkvän varit så elak mot mig när jag har varit han stöd i vått och torrt, och nu straffas jag för det medan han frodas och har det bra, är populär osv.  Jag skulle önska att jag kunde få upprättelse från honom men det är inget jag räknar med. Jag har inte längre kontakt med honom, jag siktar framåt men eftersom jag är så nedbruten är framstegen små. 


    Jag tycker att i mitt eget fall får jag enormt snabbt en tillrättavisning om jag gör något mindre bra. Däremot ser jag inte detta hända med andra människor.  

     Mitt ex har behandlat mig jätteilla. Han har varit otrogen och försökt skada mitt rykte, människovärde och min självbild så mkt han bara kunnat, för att se till att när han lämnat mig ska jag inte kunna gå vidare utan att förgås av sorg. Att han var otrogen och ljög for mig tusenfaldigt, tycker han inte är fel. Istället förnekar han inför andra att han varit med Mig! När jag är där. Säger till snygga tjejer att jag är en bekant han aldrig träffar tex.  Han kallar mig ful, fet, korkad, och en hel lista på hemska saker. Han har för att framstå i bättre dager talat illa om mig och hävdat att jag har tjatat mig till att träffa honom och hängt efter honom som en stalker och att det är bara därför vi har umgåtts, att han inte tycker om mig alls, trots att han i själva verket har velat träffa mig, tagit med mig på semester, följt med mig hem till släkten, träffat min förlamade farmor och sagt att han är min pojkvän, till hennes stora lycka. Vi har varit tillsammans i två år och han har ljugit så mycket att jag inte begripit vad som egentligen har skett, förrän ca ett halvår tillbaka. Han har varit snäll i perioder och elak i perioder men jag har alltid förlåtit honom för det han gjort då han brukar påstå att han "inte menade på det sättet". Jag vet att jag var naiv och gör inte om samma misstag igen i framtiden, men det här slutade i att efter att jag har ställt upp för honom med min själ och hjärta och alla mina pengar, blåser han mig en hundrade gång. Jag sade till honom den dagen (som blev den sista) "Jag funderar på om det är en dålig idé att träffas idag för jag är väldigt skör. På gränsen till att bryta ihop. Om vi ses måste du vara snäll mot mig". Han svarar "Jag vill jätte gärna träffa dig. Kom hit, snälla!" Så vi ses, vi går på fest ihop, sover tillsammans. Dagen efter säger han att det var så fruktansvärt tråkigt att vara med mig, att jag är skittråkig och tjock, ful och att han inte tycker om mig. Varje gång jag vänder ryggen till smsar han i smyg och döljer med handen vad han skriver och påstår sedan att han inte alls har smsat någon. Mycket suspekt. När jag kommer ut från toan sitter han och talar illa om mig mig högt i telefon med sin pappa. Sedan kliver han på tåget och drar iväg, medan jag står kvar helt förkrossad på perongen. Sedan fick jag höra att han redan har en ny flickvän, och jag gissar att de träffades innan jag och han gjorde slut, med tanke på hans beteende.  
    Nåväl. Den här mannen är,hör och häpna, älskad av de flesta. Han har blivit framröstad till en väldigt hög post inom den akademiska världen. Han är otroligt omsvärmad och har massor av vänner som ser upp till honom och det är alltid tjejer som är efter honom.  Han festar vidare medan jag var tvungen att flytta från stan och har varit nära att bli inlagt på psyket för att jag varit så olycklig. Har svårt att fortsätta med mina studier. Har inte fått chans att gå ut och träffa folk på ett halvår. Måste betala flera tusen per månad för terapi. Det är så orättvist. Finns det någon rättvisa eller karma??  Jag gissar på nej. Kanske det enda som kan rädda mig helt enkelt är att positiva saker kan hända i framtiden, men det skulle bygga på jag med hjälp av min karaktär och strävan ihop med en enorm tur och nåd, skapar en sådan situation. Hoppas på turen och tillfälligheterna.

    Har du ett råd till mig som är vänligt sinnat, välkomnas det. 
  • Svar på tråden Finns rättvisa?
  • Kooffe

    Finns inget som är rättvist, någons lycka är ofta någon annans olycka. Börja om med ditt liv, strunta i att killen du pratar om har det bra. Vad har det med dig att göra? Se inte tillbaka utan blicka framåt. Du vinner inget på att gå och tänka på att han har det bra och att du har det sämre. Visst kan det vara jobbigt, men så fungerar det. Det finns många som har det betydligt sämre än dig. Folk som knappt har mat för dagen eller som dagligen blir misshandlade av sin respektive. Om du ser det på de sättet så har du faktiskt det ganska bra. Vår värld är långt från perfekt och många mår dåligt av olika anledningar, varför är det så? Jag gissar på för att vi är olika.

    Ägna inte din tid att tänka på din ex-pojkvän. Har han betett sig som du beskriver så är han inte värd dina tankar. Ta hjälp av dina vänner och din familj och ta dig igenom detta.

    Antar att du inte är ful, fet och korkad? - KungligtSnygg

    Må bra!


    eVett.se - Överlev på internet
  • KungligtSnygg
    Kooffe skrev 2012-02-05 13:03:16 följande:
    Finns inget som är rättvist, någons lycka är ofta någon annans olycka. Börja om med ditt liv, strunta i att killen du pratar om har det bra. Vad har det med dig att göra? Se inte tillbaka utan blicka framåt. Du vinner inget på att gå och tänka på att han har det bra och att du har det sämre. Visst kan det vara jobbigt, men så fungerar det. Det finns många som har det betydligt sämre än dig. Folk som knappt har mat för dagen eller som dagligen blir misshandlade av sin respektive. Om du ser det på de sättet så har du faktiskt det ganska bra. Vår värld är långt från perfekt och många mår dåligt av olika anledningar, varför är det så? Jag gissar på för att vi är olika.

    Ägna inte din tid att tänka på din ex-pojkvän. Har han betett sig som du beskriver så är han inte värd dina tankar. Ta hjälp av dina vänner och din familj och ta dig igenom detta.

    Antar att du inte är ful, fet och korkad? - KungligtSnygg

    Må bra!
    Nej, nu vet du ju inte hur mitt liv ser ut i Övrigt.
    Hur vet du att jag inte blir misshandlad?

    Nej, glöm allt jag skrev. 
  • Lisastina

    Hej ts,

    det här låter som en riktigt elak typ som gillar att ha någon att plåga! Jag tror att du, som du ju verkar ha kommit ren god bit på väg med, måste försöka bryta dig loss från hans mentala  makt och etablera ditt eget liv , göra det du tycker är viktigt och riktigt.  Tyvärr kan den här manipulerande typen av människa, som han verkar vara, vara väldigt svår att ta sig ifrån - de vet hur de skall spela på känslor, gamla fina minnen osv. så att man skall komma tillbaka. De går igång på makt. 

    Och tyvärr är världen inte rättvis. Jag tror inte att den som är elak alltid får igen på slutet, tyvärr! Men när man ger kärlek så får man ofta kärlek. Inte alltid av den man gett sin kärlek mest till, men det finns alltid andra vid sidan som ser att du är en kärleksfull person och som därför får en hög uppfattning om dig och vill vara din vän. Så det finns säkert de som sett hur utgivande du varit och ser värdet i det! 

    Det kan ta tid att komma över att ha blivit illa behandlad, var ni ihop i två år kan det nog dessvärre ta ett år eller mer att få allltihop hyfsat mycket bakom sig. Och man måste ha en strategi när längtan kommer: säga till sig själv att "du har ett bättre liv som väntar på dig", påminna dig själv om att du är värd mer än att ha det so du hade med honom.   

    Se till att ha konstruktiva och roliga saker att göra som ger dig något eget, något som han inte är en del av. Tex lär dig något nytt: bergsklättring, silversmide eller vad som helst. När du kommer mer bland nya människor så kommer du få bekräftelse på att du är bra som du är och en intressant person.  

    Jag förstår att det plågar dig att han sagt eleka saker om dig till gemensamma bekanta. Har råkat ut för det själv och det var riktigt obehagligt. Men folk kan också tänka själva. De ser ofta mer än man tror! 
    Så ha tålamod, det blir bättre och du kommer att hitta någon ny som tycker om dig för din egen skull! 

  • KungligtSnygg

    :) Vilket fint svar, tack så mycket. Jaa...jag har tänkt så det riktigt knakar, för att komma på en strategi som ska ta mig framåt och skänka mitt liv glädje. Det  är rätt svårt pga omständigheter och min ålder kanske (?). Jag är 30. Jag är upptagen med studier hela dagarna, och så tränar jag. Stället jag pluggar på är tyvärr väldigt isolerat och exklusivt. Vilket för med sig mycket ensamhet. Så, funderar på att byta stad faktiskt. Nå, nu tänkte jag iaf börja på en danskurs som verkar jätterolig. Åh jag hoppas du har rätt. Att träffa någon som tycker om mig som jag är vore underbart.  Blev du av med vänner när ditt ex talade illa om dig eller kunde de se igenom det? 

    tack för svaret

     

Svar på tråden Finns rättvisa?