• Lufsan

Blir så ledsen på vissa promenader...

Har lagt upp trådar om min hund tidigare. Han gör utfall mot andra hundar när vi går på promenad. 
    Han kastrerades för nio dagar sen och kände att det nog hjälpt lite fram tills idag.
    De tidigare dagarna har han gjort utfall men kanske mot 2/10 hundar på våra promenader. Det har fungerat jättebra att sätta honom ner och "tvinga" honom att ignorera förbipasserande hundar. Det fungerar ju så länge man ser den andra hunden på avstånd. Men inne i stan är detta sällan fallet.

Jag kämpar på med honom och vi ska när nästa lön kommer gå på privatträning med en tränare. Och det verkar som sagt som att kastreringen har fungerat, i alla fall i hur andra hundar reagerar mot honom. Men vissa promenader blir jag så ledsen. Nu gjorde han utfall mot andra hundar. Och jag känner mig maktlös då han är mycket stark och jag får kämpa för att få kontroll över honom.

Är också orolig för att jag kanske skadar honom. Inte för att jag slår honom eller så. Men jag kan inte hålla honom utan att han har haltin (och halsband) på sig. Och det känns så hemskt för har fått reda på att man inte ska rycka i haltin. Och han kämpar ju rätt så ordentligt själv så rycker själv i kopplet.  Men som tur är går jag bara ut med honom själv på helgerna då sambon jobbar. 

Det känns så hopplöst ibland bara. Vi har kämpat med honom nu i snart två år, tror jag. Det känns verkligen som om inget kommer att hjälpa... 

Jag är nu öppen för allt. Kom med tips och jag lovar att jag testa dom. Känner att mina egna övertygelser om hundpsykologi vacklar då inget av det fungerar. Skulle gärna vilja prata med andra som är eller har varit i samma sitts.  

En dag i sänder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-12 13:07
    Hej!
    Vill bara uppdatera lite.

Sen jag startade tråden har kört stenhårt med sättningen, vilket jag även gjorde förut men jag hade missat en viktig detalj, berömmet! Tittade ytterligare en gång på Fredrik Stens program och snappade då upp det jag missat.
    Idag var vi ute och tränade vid hundgårdar. Jag satte honom ner och han fick titta på det andra hundarna. Jag förstärkte sättningen när han var lugn. Han fick ganska många utbrott vid vasaparken. Men jag stannade envist kvar tills alla hundar gått. Då fortsatte jag till en annan hundgård närmare oss. Det gick jättebra och en kvinna som hade en svart hund förslog att vi skulle gå en liten sväng tillsammans. Vi stötte även på en kvinna med en bordercollie och allt gick jättebra.

Promenaden slutade med att de alla tre lekte tillsammans. Jag höll på att börja gråta! Så nu går allt fantastiskt bra! =)

Jag ska även tillägga att jag kom fram till att jag inte har haft något tålamod med honom innan och skämts jättemycket när han har skällt med mera. Men idag kom jag på att jag måste försöka se honom som barnen jag har på förskolan. För dom blir jag aldrig, oavsett vad de gör, arg eller irriterad på och det skulle aldrig falla mig in att skämmas för att något av barnen t.ex. blir arg på mig.

Tack för alla tips!
  • Svar på tråden Blir så ledsen på vissa promenader...
  • MammaTillDomFinaste

att han varit lugn hittills efter kasteringen är nog snarare för att han haft ont/varit öm. inte att alla hormoner försvunnit ut ur kroppen direkt. 

vet att jag läst dina trådar förut. Visst är du mycket för Ceasar Millan? Hur mycket har du läst dig in i andra tränares metoder? 

• Lufsan
    MammaTillDomFinaste skrev 2012-02-05 15:06:48 följande:
    att han varit lugn hittills efter kasteringen är nog snarare för att han haft ont/varit öm. inte att alla hormoner försvunnit ut ur kroppen direkt. 

vet att jag läst dina trådar förut. Visst är du mycket för Ceasar Millan? Hur mycket har du läst dig in i andra tränares metoder? 
    Han har fått smärtstillande och har lekt och hoppat runt lika mycket som vanligt. Så tror faktiskt inte att han har haft ont. Veterinären sa att det skulle ta en vecka innan hormonerna var helt borta. 

Rätt så mycket men känner inte att så många tilltalar mig. Har jobbat mycket med Fredrik Stens metoder. Trycker att de fungerar väldigt bra men inte när hundar bara dyker upp bakom ett hörn eller ut ur en port. Tror inte att så mycket kommer hjälpa med det. Försöker få sambon att gå med på att flytta ut i förorten i stället. Där man inte möter 20 hundar per promenad och där hundar inte bara dyker upp bakom hörn eller ut portar. Men han vill inte. Han är inbiten innerstadsbo... =( 
    En dag i sänder.
  • dezibel

Finns absolut inga garantier för att hans beteende kommer ändras alls iom en kastrering förutom att intresset för löptikar kan minskas något.
    Man brukar säga att positiva och negativa konsekvenser av kastrering brukar synas efter 2-6månader så ha tålamod
    Du är medveten om att hans osäkerhet kan bli mycket värre nu när hormonerna försvinner?
    Låter bra att du tänker ta hjälp av en instruktör men var noga med att välja en som kan hantera osäkra hundar och använder sig av mjuka metoder, IMMIanslutna instruktörer brukar vara jättebra! 

• Lufsan
    dezibel skrev 2012-02-05 16:02:13 följande:
    Finns absolut inga garantier för att hans beteende kommer ändras alls iom en kastrering förutom att intresset för löptikar kan minskas något.
    Man brukar säga att positiva och negativa konsekvenser av kastrering brukar synas efter 2-6månader så ha tålamod
    Du är medveten om att hans osäkerhet kan bli mycket värre nu när hormonerna försvinner?
    Låter bra att du tänker ta hjälp av en instruktör men var noga med att välja en som kan hantera osäkra hundar och använder sig av mjuka metoder, IMMIanslutna instruktörer brukar vara jättebra! 
    Jag har varit 100% medveten om att inget kan hända. Men ingen har sagt att hans beteende kan förvärras av en kastrering. Jag tror inte det kommer hända. 

Jag skulle själv inte kalla det osäkerhet från hans sida. Han har svansen rakt upp och reser ragg och attakerar fullt.
    Han umgås med hundar i övrigt, min mammas okastrerade han hund till exempel, och det går jättebra. Han är verkligen inte osäker i hans närvaro inte heller andras hundar. Vi åkte tåg i djurvagn för ett tag sen och det kom in tre andra hundar. Hans första reaktion var att försöka göra utfall. Men efter mindre en en minut var allt helt okej. Vi åkte tillsammans i flera timmar och han sa inte halv sju. 

Men det är bra att få något annat perspektiv på hans beteende. Hur vet man att det är osäkert beteende? Har du någon länk på info om detta. Och gärna om mjuka metoder också.

En dag i sänder.
  • Lufsan

Har lite svårt att svälja det här med positiv förstärkning. Har läst om det och det klaffar verkligen inte i mitt huvud. Vill gärna att någon som haft en hund som min som arbetat med positiv förstärkning skriver hur det gick till. 

En dag i sänder.
  • dezibel

Vi har haft en del diskussioner tidigare och vet att du inte håller med mig då jag är övertygad om att din hund är osäker och det skulle gå att jobba bort med klicker/svallerträning dvs mjuka metoder men det är bra att du öppnat dit sinne Flört

Mjuka metoder går ut på att bygga upp din hunds självförtroende och hans förtroende för dig att du kan hantera situationen dvs att han är trygg med dig och själv inte behöver skrämma andra hundar att hålla avstånd.
    Genom sina utfall försöker han bara tala om att han inte vill ha kontakt med andra hundar ni möter pga rädsla/osäkerhet.
    Jag vet att du har problem att hålla honom och att det är svårt för dig att hålla avstånd om ni ska träna men då får du åka till ställen med större ytor och träna på avstånd.
    Jag åkte till min SBK och bara gick bland alla hundar ett par ggr/veckan för att kunna träna hundmöten med min förra hund och flera hundar jag tagit hand om.
    Ju fler lyckade hundmöten dvs utan utfall desto fortare går det.
    Jag kör svallerträning dvs du "omvänder" hundens osäkerhet vid åsynen av andra hundar till något positivt genom godis,lek,kamp mm.
    Du tror inte din hund är osäker....vad är din uppfattning? Att han är aggressiv,dominant eller vad?

http://www.memeamohlin.se/                             http://evabodfaldt.com/

Här kan du läsa mycket nyttigt

• Lufsan

Har nu läst om IMMI och undrar hur jag ska kunna undvika fysiska eller auktoritära metoder när min hund försöker bita en annan hund? 

Antar att svaret blir: Om hunden gör utfall är det redan försent.

Men... då känns det som om det kan bli svårt för mig att arbeta med dom metoderna eftersom det händer ständigt att hundar bara dyker upp.

Jag vill gärna pröva något nytt men vill inte betala flera tusen för konsultationer som inte leder någon stans...

En dag i sänder.
  • dezibel

Glömde skriva att det är rätt vanligt att osäkra/labila hundar blir sämre mentalt när testoteronet försvinner och det borde veterinären upplyst dig om med tanke på problem du redan har med hunden.

• mfe

Du har inte testat sele på han?
    En kompis hund drog alltid när hon hade halsband på sig, det gick knappt va ute och gå med henne, men när hon fick en sele så förändrades hunden helt. Hon slutade dra direkt!

• Lufsan
    dezibel skrev 2012-02-05 16:35:40 följande:
    Vi har haft en del diskussioner tidigare och vet att du inte håller med mig då jag är övertygad om att din hund är osäker och det skulle gå att jobba bort med klicker/svallerträning dvs mjuka metoder men det är bra att du öppnat dit sinne Flört

Mjuka metoder går ut på att bygga upp din hunds självförtroende och hans förtroende för dig att du kan hantera situationen dvs att han är trygg med dig och själv inte behöver skrämma andra hundar att hålla avstånd.
    Genom sina utfall försöker han bara tala om att han inte vill ha kontakt med andra hundar ni möter pga rädsla/osäkerhet.
    Jag vet att du har problem att hålla honom och att det är svårt för dig att hålla avstånd om ni ska träna men då får du åka till ställen med större ytor och träna på avstånd.
    Jag åkte till min SBK och bara gick bland alla hundar ett par ggr/veckan för att kunna träna hundmöten med min förra hund och flera hundar jag tagit hand om.
    Ju fler lyckade hundmöten dvs utan utfall desto fortare går det.
    Jag kör svallerträning dvs du "omvänder" hundens osäkerhet vid åsynen av andra hundar till något positivt genom godis,lek,kamp mm.
    Du tror inte din hund är osäker....vad är din uppfattning? Att han är aggressiv,dominant eller vad?

www.memeamohlin.se/                             evabodfaldt.com/

Här kan du läsa mycket nyttigt
    Tack. 
    Jo, det är svårt för mig eftersom att det går helt emot mina uppfattningar. Men ska läsa om det i alla fall. Sen är jag osäker på om jag kommer anställa någon för flera tusen som jag inte känner mig bekväm med. 

Jo jag tror att han är dominant. Samtidigt tror jag att hans beteende triggas utav mitt beteende.

Men håller med dig om att det verkligen skulle vara bra för honom att träffa andra hundar under kontrollerade former. För jag märker att när vi haft många lyckade möten och han umgåtts med andra hundar så blir det mycket bättre.  
    En dag i sänder.
Svar på tråden Blir så ledsen på vissa promenader...