• Lufsan

Blir så ledsen på vissa promenader...

Har lagt upp trådar om min hund tidigare. Han gör utfall mot andra hundar när vi går på promenad. 
    Han kastrerades för nio dagar sen och kände att det nog hjälpt lite fram tills idag.
    De tidigare dagarna har han gjort utfall men kanske mot 2/10 hundar på våra promenader. Det har fungerat jättebra att sätta honom ner och "tvinga" honom att ignorera förbipasserande hundar. Det fungerar ju så länge man ser den andra hunden på avstånd. Men inne i stan är detta sällan fallet.

Jag kämpar på med honom och vi ska när nästa lön kommer gå på privatträning med en tränare. Och det verkar som sagt som att kastreringen har fungerat, i alla fall i hur andra hundar reagerar mot honom. Men vissa promenader blir jag så ledsen. Nu gjorde han utfall mot andra hundar. Och jag känner mig maktlös då han är mycket stark och jag får kämpa för att få kontroll över honom.

Är också orolig för att jag kanske skadar honom. Inte för att jag slår honom eller så. Men jag kan inte hålla honom utan att han har haltin (och halsband) på sig. Och det känns så hemskt för har fått reda på att man inte ska rycka i haltin. Och han kämpar ju rätt så ordentligt själv så rycker själv i kopplet.  Men som tur är går jag bara ut med honom själv på helgerna då sambon jobbar. 

Det känns så hopplöst ibland bara. Vi har kämpat med honom nu i snart två år, tror jag. Det känns verkligen som om inget kommer att hjälpa... 

Jag är nu öppen för allt. Kom med tips och jag lovar att jag testa dom. Känner att mina egna övertygelser om hundpsykologi vacklar då inget av det fungerar. Skulle gärna vilja prata med andra som är eller har varit i samma sitts.  

En dag i sänder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-12 13:07
    Hej!
    Vill bara uppdatera lite.

Sen jag startade tråden har kört stenhårt med sättningen, vilket jag även gjorde förut men jag hade missat en viktig detalj, berömmet! Tittade ytterligare en gång på Fredrik Stens program och snappade då upp det jag missat.
    Idag var vi ute och tränade vid hundgårdar. Jag satte honom ner och han fick titta på det andra hundarna. Jag förstärkte sättningen när han var lugn. Han fick ganska många utbrott vid vasaparken. Men jag stannade envist kvar tills alla hundar gått. Då fortsatte jag till en annan hundgård närmare oss. Det gick jättebra och en kvinna som hade en svart hund förslog att vi skulle gå en liten sväng tillsammans. Vi stötte även på en kvinna med en bordercollie och allt gick jättebra.

Promenaden slutade med att de alla tre lekte tillsammans. Jag höll på att börja gråta! Så nu går allt fantastiskt bra! =)

Jag ska även tillägga att jag kom fram till att jag inte har haft något tålamod med honom innan och skämts jättemycket när han har skällt med mera. Men idag kom jag på att jag måste försöka se honom som barnen jag har på förskolan. För dom blir jag aldrig, oavsett vad de gör, arg eller irriterad på och det skulle aldrig falla mig in att skämmas för att något av barnen t.ex. blir arg på mig.

Tack för alla tips!
  • Svar på tråden Blir så ledsen på vissa promenader...
  • dezibel

Min uppfattning är att "dominanta" hundar är självsäkra och behöver aldrig mäta sig med andra hundar. Dom brukar bjussa på sig själva,kan lägga sig för en yngre hund just för att dom inte behöver bevisa något och ofta är problemlösaren i en "flock" som lugnt och stilla går imellan och bryter om det hettar till.
    Precis som med människor är det osäkra hundar som syns och låter mest, som kaxar sig och behöver skrämmas och hävda sig.

• Lufsan
    dezibel skrev 2012-02-05 16:52:58 följande:
    Min uppfattning är att "dominanta" hundar är självsäkra och behöver aldrig mäta sig med andra hundar. Dom brukar bjussa på sig själva,kan lägga sig för en yngre hund just för att dom inte behöver bevisa något och ofta är problemlösaren i en "flock" som lugnt och stilla går imellan och bryter om det hettar till.
    Precis som med människor är det osäkra hundar som syns och låter mest, som kaxar sig och behöver skrämmas och hävda sig.
    För mig känns det mer som människo psykologi än hund psykologi. 

Men om vi nu säger att min hund är osäker. Varför är han inte det annars. Som när han träffar min mammas hund t.ex? Har fler exempel på detta.

Jag tror att han känner sig som att han måste leda vår flock, fast han inte behöver. Så egentligen tror jag inte att han är dominant utan mer aggressiv.   
    En dag i sänder.
  • dezibel
    Lufsan skrev 2012-02-05 17:00:48 följande:
    För mig känns det mer som människo psykologi än hund psykologi. 

Men om vi nu säger att min hund är osäker. Varför är han inte det annars. Som när han träffar min mammas hund t.ex? Har fler exempel på detta.

Jag tror att han känner sig som att han måste leda vår flock, fast han inte behöver. Så egentligen tror jag inte att han är dominant utan mer aggressiv.   
    Jag bryr mig inte så mycket om psykologi, jag tror och litar på mina erfarenheter bara Flört

Han känner sig väl trygg med din mors hund som han känner, precis som att han lugnar ner sig efter en stund i en tågvagn med andra hundar när han inser att inget kommer hända. Det är ju hur vanligt som helst att hundar funkar i trygga situationer med individer dom känner men flippar ur med nya individer i okända situationer.
    Det är vanligt att osäkerhet och rädslor slår över i aggressivitet men då jobbar man med den bakomliggande orsaken, när hunden redan gått över gränsen är det försent. Just därför jobbar man med att avleda och belöna (dvs skapa nåt positivt) när man ser hundar på långt håll innan han blir blockerad och det blir en kamp mellan er som han "vinner" och hans negativa bild av andra hundar förstärks ännu mer.
  • Lufsan
    dezibel skrev 2012-02-05 17:11:39 följande:
    Jag bryr mig inte så mycket om psykologi, jag tror och litar på mina erfarenheter bara Flört

Han känner sig väl trygg med din mors hund som han känner, precis som att han lugnar ner sig efter en stund i en tågvagn med andra hundar när han inser att inget kommer hända. Det är ju hur vanligt som helst att hundar funkar i trygga situationer med individer dom känner men flippar ur med nya individer i okända situationer.
    Det är vanligt att osäkerhet och rädslor slår över i aggressivitet men då jobbar man med den bakomliggande orsaken, när hunden redan gått över gränsen är det försent. Just därför jobbar man med att avleda och belöna (dvs skapa nåt positivt) när man ser hundar på långt håll innan han blir blockerad och det blir en kamp mellan er som han "vinner" och hans negativa bild av andra hundar förstärks ännu mer.
    Okej =)

Jo det kan ju stämma att han känner sig trygg i dom situationerna.  

Men det är just det där jag var rädd för. Det väldigt sällan jag ser en annan hund på långt avstånd här inne i innerstan. =(  Har haga parken i närheten men påvägen dit brukar vi kunna träffa flera hundar. Och övertgångsstället till haga parken blir som en flaskhals där många hundar samlas. Så kan inte gå dit med honom varje promenad. Brukar försöka gå dit på kvällarna eller tidigt på morgonen, då det inte är så många ute.  
    En dag i sänder.
  • Joico

Jag har inte tid att skriva så mycket nu, sängdags... men jag vill slå ett slag för VGW-selen! Det stämmer mycket väl att haltigrimmor kan ge svåra skador och ryck får absolut inte förekomma. VGW-selen är skonsam och bekväm. Den gör inte ont och hunden drar mindre, blir oftast lugnare och får inte samma kraft som i t.ex ett vanligt halsband. Googla lite på den! 

• josu

Vill bara börja att säga att du är stark som fortsätter försöka, förstår att det måste vara motigt och jag tror att allför många i din situation ger upp.

Även om du verkar lite negativ till det så skulle jag vilja slå ett slag för skvallerträning och kontaktövningar eftersom jag sett fantastiska resultat med den typen av metoder! Själv har vi jobbat mycket med fåglar, eftersom vår hund tycker att dessa ska jagas. När hon var lös stack hon efter dem, och när hon var kopplad "låste" hon sig och var omöjlig att nå fram till. Vi använde klicker och klickade när hon tittade på fåglar,men innan hon "låst" sig. När detta var befäst slutade vi klicka när hon tittade på fåglar och hon vände sig då till oss i förväntan och vi klickade detta. Med tid och tålamod har vi nu en hund som kommer springade till oss när hon ser fåglar istället för efter fågeln! Riktigt skönt att kunna ha henne lös igen! 

• lovemark79
    Lufsan skrev 2012-02-05 15:20:56 följande:
    Han har fått smärtstillande och har lekt och hoppat runt lika mycket som vanligt. Så tror faktiskt inte att han har haft ont. Veterinären sa att det skulle ta en vecka innan hormonerna var helt borta. 

Rätt så mycket men känner inte att så många tilltalar mig. Har jobbat mycket med Fredrik Stens metoder. Trycker att de fungerar väldigt bra men inte när hundar bara dyker upp bakom ett hörn eller ut ur en port. Tror inte att så mycket kommer hjälpa med det. Försöker få sambon att gå med på att flytta ut i förorten i stället. Där man inte möter 20 hundar per promenad och där hundar inte bara dyker upp bakom hörn eller ut portar. Men han vill inte. Han är inbiten innerstadsbo... =( 
    Jag tror inte du möter ett mindre antal hundar om du går ut med hunden i förorten?
  • dezibel
    Lufsan skrev 2012-02-05 17:24:39 följande:
    Okej =)

Jo det kan ju stämma att han känner sig trygg i dom situationerna.  

Men det är just det där jag var rädd för. Det väldigt sällan jag ser en annan hund på långt avstånd här inne i innerstan. =(  Har haga parken i närheten men påvägen dit brukar vi kunna träffa flera hundar. Och övertgångsstället till haga parken blir som en flaskhals där många hundar samlas. Så kan inte gå dit med honom varje promenad. Brukar försöka gå dit på kvällarna eller tidigt på morgonen, då det inte är så många ute.  
    Då får du åka och träna på öppna ytor, kennel/bruksklubbar mm. Sen förstår jag att det känns "konstigt" att träna efter metoder man "inte tror på" men vad har du att förlora???
    Du har ju kört på med det du tror på i flera år utan resultat.....öppna tanken för att det vi skrivit åt dig rätt länge faktiskt kanske stämmer och ge det en chans eller rättare sagt, ge hunden en chans att må bättre med metoder han förstår.
  • Lufsan
    lovemark79 skrev 2012-02-06 13:10:27 följande:
    Jag tror inte du möter ett mindre antal hundar om du går ut med hunden i förorten?
    Nej det tror inte jag heller. Problemet är inte hur många hundar jag möter utan hur jag möter dom. 90% av alla hundmöten består av att den hund dyker upp från ingenstans. Alltså från en port, bakom ett hörn eller ur en bil med mera. 
    En dag i sänder.
  • drömmaromsmått

Jar har en hund som gör utfall mot andra hundar efter att själv ha blivit attackerad en gång, vi har testat det mesta men ingenting har hjälpt helt och hållet utan vi försöker få vardagen att fungera med en utfallande hund (utfallen sker mest om det är helt okända hundar, om hundarna vi möter är lite ivriga eller om han blir överumplad..)

vi har sett flera förbättringar i betendet men som vår hundpsykolog sa, vi kommer aldrig få bort betendet helt.. dessutom har vår hund haft problem med diverse åkommor bland annat magsår vilket gjort att vi inte kan arbeta med belöningar i form av mat eller avleda med en godbit vid möten.
    Men som sagt förbättringar har skett.. från att ha gjort utfall om han ens sett en hund på 50-100meters avstånd så kan han gå någorlunda fint och utan att göra utfall på ganska nära håll.

jag använder halti på min hund, man får verkligen tänka sig för med haltin så att man inte har hunden på för långt koppel och att det inte kan bli några ryck.
    Haltin kan vara ett väldigt bra hjälpmedel om den används rätt, har du den där mellandelen man sätter från haltin till halsbandet? den kan jag använda mig av ibland för att verkligen korta upp vid vissa möten, dessutom kan man stänga igen munnen bättre på hunden genom att ta i den där lilla mellandelen, nog för att man kan stänga munnen annars också med haltin enbart genom att korta upp kopplet helt men för mig känns det stabilare på något sätt.

Vår instruktör (IMMI instruktör) rekomenderade halti till oss just för att vår hund hugger närmaste objekt jag har fått mig ett par dängor, min man har blivit biten en gång och vår hyresgäst en gång.

Du har inte möjlighet att kontakta någon instruktör och höra om du och din hund kan få figurera lite i bakgrunden vid dennes kurser så att ni kan få träna på håll?
    När vi var som mest aktiva i vår träning så gick vi till de kurser som vår psykolog höll i och cirkulerade runt området, när Nils var trygg flyttade vi oss närmre de andra till slut kunde vi stå brevid men det var hårt jobb och det räckte med att en av hundarna började busa med sin matte/husse så föll korthuset ihop till en början, men eftersom blev han mer stabil.

Kan ju nämna att en kompis till oss är cescar fantast.. jag är inte det men när man är långt ner i botten och det är mörkt testar man även sånt man inte vill veta av egentligen.. men Nils betende vart ännu värre av den sortens metoder så vi skrotade dem snabbare än snabbast, efter det tog vi kontakt med hundpsykologen och med hennes hjälp såg vi förbättringar..

Ska kolla lite på våra papper från utvärderingen och se om jag kan skriva upp lite tips åt dig.

• Fanny b
    Lufsan skrev 2012-02-05 16:37:14 följande:
    Har nu läst om IMMI och undrar hur jag ska kunna undvika fysiska eller auktoritära metoder när min hund försöker bita en annan hund? 

Antar att svaret blir: Om hunden gör utfall är det redan försent.

Men... då känns det som om det kan bli svårt för mig att arbeta med dom metoderna eftersom det händer ständigt att hundar bara dyker upp.

Jag vill gärna pröva något nytt men vill inte betala flera tusen för konsultationer som inte leder någon stans...

Oavsett om man använder mjuka metoder eller inte så är det svårt att träna hunden på ett sätt som den förstår i ett skarpt läge, dvs om den redan sett en annan hund och hetsar upp sig. Så oftast handlar sk skarpa lägen bara om att hindra hunden från att rusa fram till den andra hunden.

Det du kan testa är att lära in ett bra läggande eller sättande på din hund, Om du t ex väljer ligg, träna hunden att lägga sig vid sidan, bredvid, bakom dig, flera meter framför dig, och gör detta i olika miljöer. På detta sätt förstärker man ett beteende hos en hund, och det kan göra att även i lägen där hunden är fokuserad på något annat så kommer den lägga sig.  Så när din hund kan detta kan du använda det så fort den ser en annan hund. I början kan du testa att säga ligg redan innan han reagerar, så han får lyckas. När han kan lyssna på dig på på ett visst avstånd till andra hundar, kan du minska avståndet.  
  • slutatsnusa
    Fanny b skrev 2012-02-07 19:53:15 följande:
    Oavsett om man använder mjuka metoder eller inte så är det svårt att träna hunden på ett sätt som den förstår i ett skarpt läge, dvs om den redan sett en annan hund och hetsar upp sig. Så oftast handlar sk skarpa lägen bara om att hindra hunden från att rusa fram till den andra hunden.

Det du kan testa är att lära in ett bra läggande eller sättande på din hund, Om du t ex väljer ligg, träna hunden att lägga sig vid sidan, bredvid, bakom dig, flera meter framför dig, och gör detta i olika miljöer. På detta sätt förstärker man ett beteende hos en hund, och det kan göra att även i lägen där hunden är fokuserad på något annat så kommer den lägga sig.  Så när din hund kan detta kan du använda det så fort den ser en annan hund. I början kan du testa att säga ligg redan innan han reagerar, så han får lyckas. När han kan lyssna på dig på på ett visst avstånd till andra hundar, kan du minska avståndet.  
    bra tips!
    halti tycker jag är helt förkastligt
  • Fanny b
    slutatsnusa skrev 2012-02-07 22:04:57 följande:
    bra tips!
    halti tycker jag är helt förkastligt

Halti tycker jag har sina fördelar men det viktiga tycker jag är att hundägare generellt förstår att det är ett träningsredskap, så bara för hunden inte drar i kopplet när det har halti på sig så kan den dra i kopplet när den inte har haltigrimman på sig. Själv brukar jag använda halti när jag har så ont i ryggen att det hugger till i ryggen bara mina hundar drar det minsta i kopplet. Då kan jag gå längre promenader med dem.

Om man har en hund som är osäker vid hundmöten och man är rädd för att hunden i sina utfall ska lyckas med att dra kopplet ur handen på en kan halti också vara ett bra redskap, då man har en större kontroll över hunden   och kan då bli säkrare. Men om  hunden som  i ts fall för stora utfall med halti kan det vara klokt att byta till ett anti drag sele och kombinera med hundmötesträning. 
  • Lufsan

Hej! 

Sen jag startade tråden har kört stenhårt med sättningen, vilket jag även gjorde förut men jag hade missat en viktig detalj, berömmet! Tittade ytterligare en gång på Fredrik Stens program och snappade då upp det jag missat.
    Idag var vi ute och tränade vid hundgårdar. Jag satte honom ner och han fick titta på det andra hundarna. Jag förstärkte sättningen när han var lugn. Han fick ganska många utbrott vid vasaparken. Men jag stannade envist kvar tills alla hundar gått. Då fortsatte jag till en annan hundgård närmare oss. Det gick jättebra och en kvinna som hade en svart hund förslog att vi skulle gå en liten sväng tillsammans. Vi stötte även på en kvinna med en bordercollie och allt gick jättebra.

Promenaden slutade med att de alla tre lekte tillsammans. Jag höll på att börja gråta! Så nu går allt fantastiskt bra! =)

Jag ska även tillägga att jag kom fram till att jag inte har haft något tålamod med honom innan och skämts jättemycket när han har skällt med mera. Men idag kom jag på att jag måste försöka se honom som barnen jag har på förskolan. För dom blir jag aldrig, oavsett vad de gör, arg eller irriterad på och det skulle aldrig falla mig in att skämmas för att något av barnen t.ex. blir arg på mig.

Tack för alla tips!  

En dag i sänder.
  • dezibel
    Lufsan skrev 2012-02-12 13:07:31 följande:
    Hej! 

Tack för alla tips!  
    Underbart både för dig & hunden!! Man är aldrig för gammal för att lära sig saker :)
    Berömmet är ju det som gör det värt för hunden att lyssna och det som bygger upp självförtroendet hos honom så beröm på genom lek,godis,beröring, med rösten osv.
    Istället för att skämmas så se varje hundmöte som ett ypperligt träningstillfälle och utmana dig själv att söka träning så kommer det här lösa sig med en rasande fart!! 
  • Lufsan
    dezibel skrev 2012-02-12 13:55:16 följande:
    Underbart både för dig & hunden!! Man är aldrig för gammal för att lära sig saker :)
    Berömmet är ju det som gör det värt för hunden att lyssna och det som bygger upp självförtroendet hos honom så beröm på genom lek,godis,beröring, med rösten osv.
    Istället för att skämmas så se varje hundmöte som ett ypperligt träningstillfälle och utmana dig själv att söka träning så kommer det här lösa sig med en rasande fart!! 
    Tack! Ja poletten har verkligen trillat ner idag. Känner att det här kan vi lösa enkelt! Med envishet och som du säger, se varje möte som ett träningstillfälle. Och nu har jag ju lärt känna några hundägare i området också. Så kan träna med dom också. 

Det känns också som att han efter att fått leka med andra hundar inte bryr sig om hundar vi möter på vägen hem. När vi gick hem idag så träffade vi säkert fem hundar som han bara tittade på. Reste inte ragg eller svansen.  

Nu känns allt mycket enklare!  Det här klarar vi utan problem. Ser verkligen fram emot att berätta det här för sambon när han kommer hem om några timmar. =) 
    En dag i sänder.
  • slutatsnusa
    Lufsan skrev 2012-02-12 14:03:02 följande:
    Tack! Ja poletten har verkligen trillat ner idag. Känner att det här kan vi lösa enkelt! Med envishet och som du säger, se varje möte som ett träningstillfälle. Och nu har jag ju lärt känna några hundägare i området också. Så kan träna med dom också. 

Det känns också som att han efter att fått leka med andra hundar inte bryr sig om hundar vi möter på vägen hem. När vi gick hem idag så träffade vi säkert fem hundar som han bara tittade på. Reste inte ragg eller svansen.  

Nu känns allt mycket enklare!  Det här klarar vi utan problem. Ser verkligen fram emot att berätta det här för sambon när han kommer hem om några timmar. =) 
    låter helt underbart!
    bra jobbat!
  • johanna1992

Jag har inte läst några inlägg, så vet inte om detta tipset fungerar. Men jag har kollat mycket på Fredrik Steen han är grym har tränat mina hundar efter hans metoder i bara en månad mindre än de 3 veckor ungefär och mina hundar har aldrig varit så lydiga som dom är idag. dom går fot utan koppel och med koppel kan alla möjliga komandon och gör det dom ska ute när jag säger till. Vi har fått ett riktigt starkt band på bara dessa få veckor och det känns helt underbart dom kissar inte ochbajsar inte inne längre vilket dom gjorde hela tiden tidigare.

Kolla på hans dokumentär köp eller ladda ner den. Hundcoachen.

Annars kan du mejla honom han kommer hem till människor och hjälper dom med sina hundar. jag frågade hans komis Kjell om han ville komma till oss och hjälpa oss tyvärr så var det för lång resa då jag bor i Varberg och dom i stockholm men bor du i närheten av stockholm så tycker jag absolut att du ska ta kontakt med honom. Googla lite på honom han har en blogg med där det står en hel del intressanta saker.

Lycka till och hoppas att det fungerar.

Var rolig med din hund och jag vet redan på det sättet du gör att det inte fungerar du ska inte sitta ner och vänta på att den andra hunden har gått förbi utan bara gå med hunden på insidan av dig. Kolla på han ett väldigt bra tips tycker jag. haha.

• Lufsan
    johanna1992 skrev 2012-02-15 18:00:35 följande:
    Jag har inte läst några inlägg, så vet inte om detta tipset fungerar. Men jag har kollat mycket på Fredrik Steen han är grym har tränat mina hundar efter hans metoder i bara en månad mindre än de 3 veckor ungefär och mina hundar har aldrig varit så lydiga som dom är idag. dom går fot utan koppel och med koppel kan alla möjliga komandon och gör det dom ska ute när jag säger till. Vi har fått ett riktigt starkt band på bara dessa få veckor och det känns helt underbart dom kissar inte ochbajsar inte inne längre vilket dom gjorde hela tiden tidigare.

Kolla på hans dokumentär köp eller ladda ner den. Hundcoachen.

Annars kan du mejla honom han kommer hem till människor och hjälper dom med sina hundar. jag frågade hans komis Kjell om han ville komma till oss och hjälpa oss tyvärr så var det för lång resa då jag bor i Varberg och dom i stockholm men bor du i närheten av stockholm så tycker jag absolut att du ska ta kontakt med honom. Googla lite på honom han har en blogg med där det står en hel del intressanta saker.

Lycka till och hoppas att det fungerar.

Var rolig med din hund och jag vet redan på det sättet du gör att det inte fungerar du ska inte sitta ner och vänta på att den andra hunden har gått förbi utan bara gå med hunden på insidan av dig. Kolla på han ett väldigt bra tips tycker jag. haha.

Tack! Arbetar enligt Fredrik Steens metoder. =) Men tack ändå haha. 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Blir så ledsen på vissa promenader...