Inlägg från: Issi |Visa alla inlägg
  • Issi

Hur gör folk med uteplats som har katt? Är allas katter,utekatter?

Om det är ett ok område för katten att gå fritt så låt den göra det, det kommer att bli en MYCKET mer harmonisk familjemedlem, tro mig! Alla katter mår bättre av att få gå ut varje dag. Den kommer att hitta hem, bara ni håller den inne några dagar efter flytten innan ni släpper den. Om det är mkt trafik osv så att ni inte vill släppa den lös så kan ni ju näta in som någon annan skrev, alternativt ha en extra nätdörr till altandörren

Lycka till!  

• Issi
    Mariohn skrev 2012-02-06 13:21:04 följande:
    Så talar en människa som skiter fullständigt i andra. Jag vill inte ha andras jävla husdjur i mitt hem.
    Det är nog inte så troligt att katten går in i någon annans hem, om den inte vantrivs hemma vill säga : ) Sedan är det ju inte optimalt att ha utekatt i tätbebyggt område, varken för katten eller för någon annan. Men som sagt, är det ett ok område med lite grönområden etc så mår ju katten bra på att få vara ute... Men så kan man ju näta in uteplatsen med och låta den vara ute fast på en begränsad yta, det är ju bättre än att bara vara inne....
  • Issi
    Mariohn skrev 2012-02-06 13:34:59 följande:
    Trams. Här springer folks katter ut och in och in och ut, ligger i utemöblerna och skriker utanför dörren mitt i natten. 
    Usch så tråkigt! Har aldrig varit med om någonting sådant, upplever att de flesta katterna håller sig till sitt "revir" och alltid går hem (om de trivs hemma då). Nu bor jag i hus precis vid skogen och vår katt strosar fritt där ute men tidigare bodde jag i lägenhet i område med mycket katter, var dock aldrig med om någonting sådant där heller.. 
    Men det är klart, är det väldigt många katter på liten yta så kan det ju bli tokigt med det där (t.ex. på en innergård)

Min grundläggande åsikt är egentligen att man inte bör skaffa katt om man inte bor så att den får goda möligheter till utevistelse och eget revir, de flesta mer tätbebyggda områdena går ju således bort iaf för mig.  
  • Issi

Där jag bor nu har jag helt enkelt sagt till de närmsta grannarna att de mer än gärna får jaga bort katten om de tycker att det stör att hon är på deras tomt, katter är inte dumma, de lär sig sådant efter ett tag. Nu verkar ingen här ha problem med att det går lösa katter, då det liksom hör till i området... 

• Issi
    Pingvinanie skrev 2012-02-10 09:18:12 följande:
    Om man går in och läser om katter på nätets olika sidor är det mer eller mindre konstaterat att en innekatt kan må precis lika bra som utekatt.
    Så kan det säkert vara, om den blir aktiverad ordentligt osv. Min personliga erfarenhet är dock att det är svårt att tillfredställa en katts behov inne, den kan ju aldrig få "vara katt" som den får ute. Skulle exempelvis aldrig kunnat ha min nuvarande katt som innekatt, hon var alldeles för nyfiken och aktiv för det men katter kan ju vara olika. Däremot håller jag med om att man kanske inte ska släppa ut en katt i ett höghusområde, jag hade dock aldrig skaffat katt om jag bodde så att den inte kunde gå ut... Men det är min åsikt. 
  • Issi

Haha ja, en del katter är ju helt enkelt skapta för att vara soffpotatisar, kul att de kan vara så olika : ) Mina föräldrar har en äldre kattdam som aldrig varit särskilt intresserad av uteliv fast hon alltid haft tillgång till det, så hon skulle nog inte må dåligt av att bara vara inne. Det krutpaketet som jag lever med blir dock tossig om hon inte får gå ut (och var så innan hon ens hade provat att gå ut : ) 

Svar på tråden Hur gör folk med uteplats som har katt? Är allas katter,utekatter?