Ravenna skrev 2012-02-08 10:14:26 följande:
Om området är olämpligt för utekatt med trafik mm, så rekommenderar jag att du nätar in altanen. Det går att få det snyggt.
Annars är det absolut lättast och trevligast för boendemiljön och katten om den kan få gå fritt. Sandlådan löser man enkelt genom att sätta lock på den, och det finns vettiga citrondoftande medel som man kan spraya på utemöbler om katten går på dem.
Att din katt kissar här och var är naturligt beteende för katten - katter i naturen har sällan endast ett kiss-ställe och många katter har problem med att vänja sig vid låda. Jag tror att din katt nog skulle få ett mer harmoniskt toalettbeteende om den fick gå ut och därmed fick mer yta att kissa på.
Kattkiss är ingenting farligt och det är något som man får förvänta sig att få i trädgården om man bor i ett kattvänligt område. Grannens katt bajsade i vår rabatt igår. Då tänker jag: "YES! EXTRA NÄRING INFÖR VÅREN!"
Det är naturligt för katter att vilja gräva ner sitt kiss och bajs och därför är det också naturligt att de väljer att kissa och bajsa i kattlådor med sand. Katter som tillåts vara fertila kissar bl.a. för att markera revir och då vill de ju inte dölja lukten coh kissar därför på andra ställen. Kastrera katten så kanske den slutar kissa fel. Om man låter katten gå fertil och kissa fel en längre tid kan felkissandet ha blivit alldeles för befäst för att försvinna efter kastrering. Därför ska katter kastreras så tidigt som möjligt innan de hunnit börja kissa fel.
Det absolut lättaste (och lataste) är att släppa ut katten. Det trevligaste för boendemiljön är att alla håller sina katter för sig själva (inomhus, kopplad ute eller på den egna tomten).