Era bästa Londontips! Shoot!
Verkar bli en Londonweekend i påsk, "den sista resan" och nu behöver jag tips! Har aldrig varit där förut!
Tar gärna emot typiska turistgrejer (lätt att glömma så påminn mig!) och även andra guldkorn!
Verkar bli en Londonweekend i påsk, "den sista resan" och nu behöver jag tips! Har aldrig varit där förut!
Tar gärna emot typiska turistgrejer (lätt att glömma så påminn mig!) och även andra guldkorn!
Primark är en lågpriskedja, man kan hitta endel fynd där ibland. Men jag undviker att gå in där för det är jämt så jäkla hektiskt, men så bor jag här, som turist är det nog dock värt ett besök :)
Haha nandos och primark? Då kan ni ju likagärna tipsa om Ullared och Sibylla..
London eye: överskattat som fan, dyrt, lång kö...
London Aquarium är fint om man gillar fiskar.
Carnaby street är ett shoppingområde bakom hamleys (man går in på höger sida om hamleys, en bit ner på den gatan, om man står och kollar på ingången)
Covent garden är alltid mysigt (obs, finns en nedervåning inne på torget) och en liten marknad i ena hörnet.
Man kan knalla rakt igenom hyde park, det är mysigt, mata ekorrar med nötter är alltid kul!
Vart ska ni bo?
Camden market är nog den största marknaden, det är skitkul om man gillar marknader.
Om man vill handla billiga kläder så är som sagt primarks bra, brallor 4-6 pund, tröjor från 2-3 pund.
Annars LillyWhite, stort vitt hus på Piccadilly Circus, 5-6 våningar med kläder för barn och vuxna. Även en massa sportkläder. Billigt!
Guidebok är ett måste, vi har 1klass londonguide (den heter så), super.
Tbanan är superbra, det går tåg hela tiden (undantaget gul o grön linje är min erfarenhet)
Harrods är mysigt. Vi var i london förra veckan, det finns en glassbar några vån upp. Dyrt men kul grej!
Troccadero (stort hus med långa gröna flaggor, man ser det fr picc.circus om man kollar mot leichester square) är en stor spelhall där det finns massor att göra! Bl a kan bowla :)
Vi brukar käka lunch i ett litet köpcentee på oxf street - plaza, så kan man välja olika mat o ändå äta tillsammans, typ pizza hut, kentucky fried chicken, bakad potatis mm
Vilken bra tråd! Vi ska dit i maj o har nu fått massa bra tips:)
Ja82: jag kan förstå att folk tipsar om primark, även om jag själv aldrig går in där så kan det vara kul att ta en sväng om man är här som turist. Däremot nandos är väl kanske inte något jag skulle rekommendera, maten är säkert bra har aldrig ätit där, men själv hade jag hellre ätit på en mysig pub eller restaurang, än nandos..
Imperial War Museum är mycket bra och Kew Gardens är ljuvligt.
Kopierar från en gammal tråd som handlade om tips inför en weekend i London (tors-sön):
Resa inom London kostar en del, räkna med en femhundring iaf. Mat kostar också, beroende på var man äter (äter man på donken eller KFC blir det ju billigt, men tänk ca 700 om dagen iaf) Frukost ingår sällan på hotellen, continental breakfast är typ rostat bröd med marmelad och te, inte Svensk standard Vi åt mycket italienskt i London, både på caféer och restauranger. Gillar Spaghetti House som är relativt billigt och ändå gott (ca 300 svenska kronor för förrätt, varmrätt och ett glas vin eller en öl).
Och ett tips: London eye är SKITtråkigt, det är mycket häftigare att se nerifrån än att faktiskt åka. En riktig snarktur för massor med pengar. Madame Tussauds är kul för en fjortonåring typ, hoppa över det och välj bättre grejer; tex:
Torsdag: Boka något i West End! Biljetterna är ofta billigare på torsdagar än fredagar och lördagar. Det är en kul grej att börja weekenden med. Vi har sett We will rock you (superduperbra) och Michael Jackson-tribute (inte lika bra alls).
Fredag: Gå på Natural history museum på dagen (fri entré och otroligt bra!), se en pjäs på The Globe på kvällen (ståbiljetter kostar fem pund, nästan gratis och det är en otroligt rolig upplevelse!) Öppet från april till september iirc.
Lördag: Gå på Towern på dagen, missa inte Beefeater-turerna! Kolla in kronjuvelerna när ni ändå är där På kvällen kan ni tex gå på någon av alla Cinemax-biograferna eller kolla in karaoke- /pianobarerna i city.
Söndag: Ta en morgonpromenad i Hyde park. Köp kakor på Ben's cookies vid South Kensingtons T-banestation att ha med som mellanmål. När ni är klara kanske ni vill köpa mer kakor att ta med hem på flyget
En riktigt trevlig promenad söder om Thames som kan ta allt från ett par timmar till en hel dag är:
Ta tunnelbanan till tex London Bridge och först lite österut och sedan ut med Thames väster ut ända till Houses of Parliament. Om ni är morgontidiga och har mkt ork så kan man börja med Towern och sedan gå över till södra sidan.
Under denna promenad ser du Londons skyline och många sevärdheter som London Bridge, Tate Modern (gratis, åk upp till barnen längst upp och ta en dricka/snack), Shakespeares Globe, båtarna HMS Belfast och Gyllene Hinden (typ), London Dungeon (inte så bra), puben The Anchor är det mycket mysigt att sitta utanför, Millenium Eye, Aquarium (har ej sett). Har nog glömt lite...
På en av helgens dagar är det Borough market (utefter denna promenad vid kyrkan Southwarks cathedreal tror jag, precis efter att man gått upp för en "sned"trappa och över en gata), att rekommendera! Som Bondens marknad med massor med gott. Här finns även marknaden+huset som Bridget Jones "bodde" vid.
Under promenaden kan ni välja att gå över Millennium bridge till S:t Pauls Katedralen.
På helgen är det i slutet av promenaden mycket gatkonstnärer, roligt.
Tycker att British Museum är mkt bra. Gratis så kosta på er att ta en guidad visning, sååå mkt bättre!
Westminister Abbey med guidad tur också att rekommendera!
Camden Market är roligt, ta bussen dit och sitt längst fram på översta våningen så ser ni bra.
Ha det så bra!
Tack för alla tips! Är glada åt allt!
Tack för det där "dagsschemat" också, Cloudberry79!
Vi har hittat såna där Visitor oyster card som vi tänkte skaffa så man reser billigare!
Fanns också något London pass som man fick en massa gratis inträden med till ett helt gäng attraktioner och ställen. Vi ska gå igenom listan och kolla om det är "nödvändigt"!
Vi funtar på musikal på torsdagen, nu ska vi bara enas om vilken! Jag lutar åt Wicked, han åt Fantomen!
Har hittat ett hotell nära Earls court som nu är klart och betalt!
Ser fram emot resan och det får jättegärna fortsätta komma in tips!
Någon som har tips på nån mysig jazzklubb??
mamma mia musikalen är hur bra som helst!