• Anonym (Sarah)

Declawing hos katt?

Vi köpte ny soffa i höstas, och tack vare vår 5-åriga hankatt är den helt sönderklöst på sidorna, redan... Blir så jäkla less! Han har klöspelare och klösträd, så han borde inte gå på inredningen? Han är på mattor och sånt också och jag orkar inte ha det såhär mer!! Skitkul att spara ihop till en ny dyr soffa som han sätter klorna i direkt...

Jag älskar verkligen katten. Köpte honom när jag flyttade hemifrån, och han är min lilla bebis. Men såhär kan vi inte ha det. Min fästman är HELT galen och vill avliva honom om han inte ger sig. Vi har provat att spruta vatten, skrika, springa mot honom men han fattar ändå inte...

Läste om såkallad Declawing, när man opererar bort klorna på katten. Visst skulle det kunna vara något? Verkar vara vanligt i USA, men inte här i Sverige. Var kan man hitta någon som genomför operationen? Är det någon som låtit operera sin katt? Tips tack!   

• Svar på tråden Declawing hos katt?
  • Nintendo

Det är inget ingrepp man genomför i Sverige då det är viktigt för katten att kunna klösa, det är en instinkt.

• Anonym (djurplågeri)

Jag har väldigt svårt att tro att någon veterinär i Sverige skulle gå med på ett sådant ingrepp.

• Ståaldrigstill

Hoppas du skämtar! Du älskar inte din katt, då hade du inte ens tänkt tanken. Förstår om du är desperat men snälla, bara gör det inte!! Måste väl finnas gränser för hur vi behandlar djur för att de ska passa in i en miljö de inte är skapta för. Lämna kattstackaren till någon som vet att älska och uppskatta den istället.

• Anonym (Kattpsykologi)

Alltså. Det katten gör är ju helt naturligt. Du har ju släpat in en möbel som inte luktar som resten av flocken, vilket gör att katten sätter sin lukt på den genom att klösa den.m( katter har doft körtlar på klorna, det är därför de klöser) för övrigt klöser de bara på saker som är populära i familjen då de sakerna är viktigast att ha sin doft på. Soffa, säng etc. Prova ställ klistren nära ställen där du vistas mest samt att när du tar in nya möbler sätt din doft på dem direkt genom att lägga smutstvätt, sitta naken i osv.....då slutar katten klösa - jag lovar tar du bort klorna så att katten inte kan sätta sin doft med dem så kommer den att kissa istället, välj själv vilket sol är värst....

• Anonym (Kattpsykologi)

Inte klistren....klösträden ska det stå

• Anonym (Sarah)
    Lajkie skrev 2012-02-06 07:17:47 följande:
    Hur är hans miljö? Är han bara inne?

Vi bor på åttonde våningen, så han är bara inne. Dock så är vi faktiskt väldigt bra på att stimulera honom, leker mycket med honom och så... Världens goaste katt, men just det här klösandet blir vi galna på.
  • Anonym (Sarah)
    Nintendo skrev 2012-02-06 07:19:31 följande:
    Det är inget ingrepp man genomför i Sverige då det är viktigt för katten att kunna klösa, det är en instinkt.

Men även om man tar bort själva klorna så kan han ju fortfarande stå upp mot klösträdet och skrapa?
    Ståaldrigstill skrev 2012-02-06 07:20:23 följande:
    Hoppas du skämtar! Du älskar inte din katt, då hade du inte ens tänkt tanken. Förstår om du är desperat men snälla, bara gör det inte!! Måste väl finnas gränser för hur vi behandlar djur för att de ska passa in i en miljö de inte är skapta för. Lämna kattstackaren till någon som vet att älska och uppskatta den istället.

Eh, jo. Jag älskar min katt. Som sagt är han min lilla bebis! Jag uppskattar honom massor, men jag uppskattar inte hans beteende så det måste jag göra något åt. Han har alltid varit lite trög, men jag har verkligen försökt lära honom att inte klösa på soffan men det funkar liksom inte. VI måste ha en annan lösning på problemet!
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Kattpsykologi) skrev 2012-02-06 07:22:03 följande:
    Alltså. Det katten gör är ju helt naturligt. Du har ju släpat in en möbel som inte luktar som resten av flocken, vilket gör att katten sätter sin lukt på den genom att klösa den.m( katter har doft körtlar på klorna, det är därför de klöser) för övrigt klöser de bara på saker som är populära i familjen då de sakerna är viktigast att ha sin doft på. Soffa, säng etc. Prova ställ klistren nära ställen där du vistas mest samt att när du tar in nya möbler sätt din doft på dem direkt genom att lägga smutstvätt, sitta naken i osv.....då slutar katten klösa - jag lovar tar du bort klorna så att katten inte kan sätta sin doft med dem så kommer den att kissa istället, välj själv vilket sol är värst....

Tack för ett trevligt svar! dock tror jag inte riktigt på det där med dofterna, soffan borde liksom lukta som oss vid det här laget... Men vi ska försöka mer. Fler klösträd kanske vore något! Vi har ett i vardagsrummet redan, där vi är mest, men fler ska inhandlas.
  • AA2012

Tråkigt att katten tar sönder er inredning. Kan vara att katten är understimulerad, så som jag förstår det är det en innekatt och då kan katten inte klösa naturligt på träd och annat ute.

Kan inte så mycket om det där med klorna men begriper så pass mycket att man verkligen INTE ska operera bort klorna på katten, klorna är en del av katten, du kan för sjutton inte stympa din katt på det viset, det är din bebis skriver du, sen får experter säga vad dom vill. Hur kan du ens tänka tanken? 

Om ni inte står ut o om katten inte slutar, vilket den inte verkar göra så får ni antingen hitta ett nytt hem till katten, helst så katten blir utekatt eller så får ni avliva den, ja det låter hemskt, men man kan inte ha en katt som förstör inredning för tusentals kronor resten av kattens liv hur mycket man älskar den.

Du kan testa att aktivera katten, kanske kan hjälpa. Klösbrädan o klösträdet använder katten det eller står det bara där oanvänt? Katten kanske inte förstår hur h*n ska använda de grejorna?

Antar att du kontaktat experter på kattens beteende om du inte gjort det, gör det och har du gjort det så gör det igen. Du kan söka på nätet det finns en hel del katt experter. Kontakta flera stycken och se vad de säger, har du tur finns det nåt att göra så katten kan bo kvar hemma.

Önskar dej lycka till och hoppas innerligt det löser sej, vet hur mycket man tycker om och ömmar för sina djur Hjärta   

Svar på tråden Declawing hos katt?