Inlägg från: QueenObscene |Visa alla inlägg
  • QueenObscene

Declawing hos katt?

Declawing är grymt djurplågeri och görs inte i sverige.
    Du kan inte älska din katt om du är villig att låta den genomlida den fruktansvärda smärtan av avklippta tår i veckor, infektionsrisk och att inte kunna klösa vilket är högst naturligt.
    Älskar man sin soffa mer än katten så bör man omplacera katten till någon som inte vill tortera den på ett sådant fruktansvärt sätt.

Vad är det för fel?! Klipp klorna istället, tar några sekunder i veckan och gör inte ont! Katten kan fortfarande klösa och det gör inte lika stor skada på möbler.

• QueenObscene

Skaffa en stor klöspelare också, testa feliway (apoteket) och skrik inte åt kattstackaren, det hjälper inte som ni säkerligen märkt.

• QueenObscene
    Sannive skrev 2012-02-07 07:28:53 följande:
    Declawing menas att man opererar bort klor och pulpa så inga nya klor växer ut.
    Opererar och opererar. Man skär helt enkelt av tån.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://maxshouse.com/Declaw%2520Pix/Claw-sur-dia-color.jpg&imgrefurl=http://maxshouse.com/facts_about_declawing.htm&h=648&w=798&sz=63&tbnid=UFTxah7TKL-WUM:&tbnh=90&tbnw=111&prev=/search%3Fq%3Ddeclawing%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=declawing&docid=T3MwVdeox5JuHM&hl=sv&sa=X&ei=JNUwT7_NK-PU4QS4mcCgBQ&ved=0CFkQ9QEwAw
  • QueenObscene
    Anonym skrev 2012-02-07 10:59:37 följande:
    Om det är en bondkatt du har så tvivlar jag på att något kommer fungera, dessa katter blir nästan psykiskt sjuka av att vara innekatter och förstör allt hemma. Våran katt förstörde också soffor, tapeter, mattor och bet på alla sladdar den kunde komma åt. Det hjälpte inte att skaffa dussintal klösträd, jag la chilli och besksprej och försökte gömma undan sladdar. Men katten fortsatte med samma beteende, den lyckades alltid få fram sladdar och brydde sig inte om att det smakade beskt. 

Hur mycket vi än försökte leva med katten så gick det inte, efter några år fick vi ge upp och katten fick hitta ett nytt hem där den kan vara ute.   
    Bondkatter visar inga tendenser på att bli "psykiskt sjuka" mer än raskatter när man har dem som innekatter. Suck.
    Det går alldeles utmärkt att ha bondkatt som innekatt, däremot kan det vara svårt om katten en gång varit utekatt.
    Annars är allt det du skriver bara bullshit och okunnighet.
  • QueenObscene
    Jeff skrev 2012-02-07 22:16:18 följande:
    Överväger ni declawing föreslår jag att ni omplacerar katten istället, jag förstår inte ens hur man kommer på tanken.
    Jag anser att man accepterar vissa saker när man skaffar djur, risken att möblerna aldrig kommer få vara ifred är en sådan sak. Man kan försöka motverka (klöspelare, aktivering, Feliway m.m.) men man utsätter inte djur för medicinska ingrepp som inte på något sätt gagnar den.
    Håller helt med.
    Är man så nitiskt skitnödigt rädd om sin soffa så kanske man inte ska skaffa djur.
    Jag har också köpt nya möbler och nej, jag blir inte jätteglad när de blir klösta på (katter revirmarkerar med tassarna medan de klöser och vill givetvis doftmärka "sin" nya sak, ett fullt normalt beteende) men jag skriker inte på katterna eller gör dem handikappade.

(Och innan någon börjar gasta om att t.ex kastrering inte heller gagnar katten så jo- det gör det. T.ex att ha en okastrerad honkatt som ensamkatt som får genomgå s k "tomma löp", alltså aldrig få para sig, blir oerhört stressad och olycklig. Eller en hankatt som vill ut och hitta honor att para sig med men inte förstår vad som händer.
    Ska man släppa ut alla katter och låta dem para sig vind för våg så är de inte längre husdjur, och tamkatter är inte ett vilt djur som ingår naturligt i Sveriges fauna. Som jag har skrivit tusen gånger förut.)
Svar på tråden Declawing hos katt?