Jeff skrev 2012-02-07 22:16:18 följande:
Överväger ni declawing föreslår jag att ni omplacerar katten istället, jag förstår inte ens hur man kommer på tanken.
Jag anser att man accepterar vissa saker när man skaffar djur, risken att möblerna aldrig kommer få vara ifred är en sådan sak. Man kan försöka motverka (klöspelare, aktivering, Feliway m.m.) men man utsätter inte djur för medicinska ingrepp som inte på något sätt gagnar den.
Håller helt med.
Är man så nitiskt skitnödigt rädd om sin soffa så kanske man inte ska skaffa djur.
Jag har också köpt nya möbler och nej, jag blir inte jätteglad när de blir klösta på (katter revirmarkerar med tassarna medan de klöser och vill givetvis doftmärka "sin" nya sak, ett fullt normalt beteende) men jag skriker inte på katterna eller gör dem handikappade.
(Och innan någon börjar gasta om att t.ex kastrering inte heller gagnar katten så jo- det gör det. T.ex att ha en okastrerad honkatt som ensamkatt som får genomgå s k "tomma löp", alltså aldrig få para sig, blir oerhört stressad och olycklig. Eller en hankatt som vill ut och hitta honor att para sig med men inte förstår vad som händer.
Ska man släppa ut alla katter och låta dem para sig vind för våg så är de inte längre husdjur, och tamkatter är inte ett vilt djur som ingår naturligt i Sveriges fauna. Som jag har skrivit tusen gånger förut.)