• MyFairytale

Nekad faderskapstest via familjerätten

Pratade idag med familjerätten som ringde upp mig då jag fått en dotter.
    Historien ligger till såhär.
    Jag och min dotters pappa planerade barn, jag blev gravid, vi separerade av olika anledningar som tex hans alkoholvanor tillsammans med panikångest och starka tabletter samt gäng medlemskap.
    Jag kommer ifrån den röran och månaderna går och förra året i oktober började han flippa och säga att jag vart otrogen och att han inte tror att han är pappan. (Helt utan anledning anklagar han mig i samband som vi får reda på att han visst redan är pappa till en dotter som då föddes i augusti)

Men iallafall.. Han har tvivlat fram och tillbaka på sitt faderskap även om han vet sanningen att han är pappan, annars hade han inte vart så glad när jag berättade att jag låg på bb med en dotter osv.. han började höra av sig varje dag helt plötsligt och ville bli bästa kompis med mig.
    Men då han har tvivlat från början anser jag och första personen jag pratade på familjerätten att faderskapstest ska göras först. Varför ens vilja träffa ett barn som kanske inte är hans liksom ;)

Nu idag pratade jag med en annan väldigt reserverad och otrevlig människa på familjerätten som nekar faderskapstest även om tveksamheter finns hos fadern. Hon sa då att vi får betala och göra det privat.

vad jag har hört och fått till mig innan är att finns det tveksamheter så ska man göra ett test annars är det bara att skriva på pappret.
    varför får inte vi göra ett test med den anledningen? 

Stolt mamma till Amanda
  • Svar på tråden Nekad faderskapstest via familjerätten
  • Anonym

Prova att ring igen och be att få tala med en annan handläggare. Annars kan du ringa socialstyrelsen upplysningsvis, eftersom de är socialtjänstens tillsynsmyndighet, så får du svar på din fråga.

• MyFairytale

Jag ringde igen och pratade med en annan men de är endast den första personen som har hand om det. En bekant ringde idag och pratade med henne och fick samma svar som mig. Enbart om det hade vart fler inblandade hade man gjort ett test men nu är det inte så då jag och fadern planerade barn och det bara är han som är löjlig och påstår att jag vart otrogen! Vill gärna få det bevisat! Ett test kostar 7000 sa hon på familjerätten och det får vi stå för själva!!! Idioti tycker jag när grann kommunerna har att alla som vill göra ett test får göra de inom tre månader!!

• Anonym

Trams att det kostar 7000kr! Man kan beställa egna tester över nätet för 2000kr, men det är förmodligen billigare att göra det direkt hos en vårdgivare. Om han vägrar att skriva på faderskapet så måste de fastställa faderskapet via en dom. Då krävs ett blodprov som bevis.

• Anonym

Men det finns ju inga tveksamheter. Det säger du ju själv. Att han använder barnet för att komma åt dig, genom att anklaga dig för att vara otrogen är ju något helt annat.

Varför vill du ha ett faderskapstest när du är säker på att han är pappan? Låt honom ta den striden med soc.

• Anonym
    MyFairytale skrev 2012-02-07 18:55:21 följande:
    Jag ringde igen och pratade med en annan men de är endast den första personen som har hand om det. En bekant ringde idag och pratade med henne och fick samma svar som mig. Enbart om det hade vart fler inblandade hade man gjort ett test men nu är det inte så då jag och fadern planerade barn och det bara är han som är löjlig och påstår att jag vart otrogen! Vill gärna få det bevisat! Ett test kostar 7000 sa hon på familjerätten och det får vi stå för själva!!! Idioti tycker jag när grann kommunerna har att alla som vill göra ett test får göra de inom tre månader!!
    Men inte kan kommunen bekosta faderskapstest åt alla par som skilts åt som ovänner. Det förstår man väl själv. Det föreligger inga tveksamheter och inget test behöver göras.
  • MyFairytale

Vet inte vad du inte förstod riktigt.. det är inte jag som tvivlar utan det är fadern som gör det och utan ett test går det inte att bevisa att han är fadern till min dotter!
    Om det råder några som helst tvivel VILKET DET GÖR AV FADERN då SKA det göras ett test! Två grann kommuner erbjuder ju till och med att det ska göras inom tre månader! Så varför skulle inte denna kommunen kunna göra likadant när det råder tvivel AV FADERN!!!... svårt!

Stolt mamma till Amanda <3
Svar på tråden Nekad faderskapstest via familjerätten