• Anonym

Alla har herpes

Känner mig så förtvivlad. Rynkar på näsan
    Hade sex & oralsex med en kille som har munherpes ibland för 3 V sen. 
    För 3 dagar sen började jag få lite rosa/röda utslag vid båda ljumskarna.
    Gick idag till en gyn mottagning och tog prov på utslagen. Han som undersökte trodde ej det var H, men kunde ej ge ett rakt svar innan testsvaren kom. Jag berättade hur rädd jag är för herpes för att det är obotligt och han verkade inte tycka det var en stor grej utan att det är ngt 75 % av alla människor har. Så sa jag att jag bokat in en tid i veckan för blodprov för att se om jag är bärare av herpes virus. Men då fick jag höra:

-"Vill du verkligen testa dig och få reda på att du har det, ist för att ha det och inte veta om det? Det kan ju sitta vid munnen eller underlivet och du kan ej få reda på vart. Du får ta ett prov på färska utslag den dagen det poppar upp på riktigt." Han sa även: "Det går inte att undvika herpes genom livet."

Kändes som han själv hade herpes utifrån hans talan. 
    Vart så onöjd med hur han inte tog min oro på allvar. Jag vet att det inte är farligt, men inget jag vill leva med. Skulle känna att min självkänsla ang mitt sexliv skulle försvinna helt och skulle känna mig oerhört äcklig. Och vem vill ha så ont? 
    Ska jag bara anta att jag har Herpes och inte gå och ta ett blodprov. Blir jag bara mer orolig om det visar sig att jag har det utan att att ha haft riktiga symptom.  Då kanske jag blir mer ledsen över det hela, men min psykolog tyckte jag skulle gå och få min oro bekräftad. 

Snälla ni som har herpes, Berätta om era erfarenheter och hur ni ser på detta. Sen är det värt med blodprov? Eller bara att skrämma upp sig i onödan. 

• Svar på tråden Alla har herpes
  • Hannah76

Tog han inte prov på de utslag du hade?
    Genom ett blodprov så får du ju inte reda på vart din herpes sitter? Hur skulle det göra att du mådde bättre?

• Anonym

Man lär sig leva med det.....

• Anonym (gecko)

Jag tycker du får justera din tankegång här lite faktiskt.

Min man föddes med munherpes eftersom hans mamma hade ett utbrott vid förlossningen. Han fick inget val i frågan och skulle han då gömma sig under en sten hela livet och aldrig ha en relation menar du? Drömmer

Från den odödliga wiki:

Två typer av HSV existerar, HSV-1 och HSV-2. HSV-1 angriper oftast ansiktet i form av munsår, men kan även smitta genitalt, dock med lägre risk för senare reaktivering. Det är i Sverige idag mycket vanligt med genital HSV-1 förstagångsinfektion. HSV-2 ger upphov till genital herpes (könsherpes), men har även anekdotiskt beskrivits kunna ge besvär från ansiktet.

I Sverige är 70-80% av befolkningen smittade med HSV-1, medan 90% av befolkningen i utvecklingsländer beräknas vara infekterade med HSV-1. Smitta sker vanligen under spädbarnsåren, genom nära kontakt mellan mor och barn. Oftast sker en HSV-2 infektion senare i livet efter debut av sexuell aktivitet. I Sverige beräknas 30-40% vara smittade med HSV-2.
    --
    De allra flesta vet inte ens om att de har herpesvirus och har inga besvär att tala om, och man kan bli smittad även av någon som inte har aktiva blåsor, även om risken är liten.

Jag har nu hängt med min man i 10+ år och jag har inte fått några munherpessår i ansiktet trots det,  men vanliga afte-blåsor kan jag klart få ibland-det finns många saker som kan ge blåsor när immunförsvaret är påverkat.

Man får bara försöka acceptera sånt som inte går att göra nåt åt, för ska du bli galen över nåt som 70-80% av alla redan lever med så lär du få det jobbigt på din väg genom livet.

• Selma1966

Jag har också läst någonstans att de absolut flesta bär på herpes latent och det kan bryta ut när som helst (vid stress, sjukdom, för mycket sol/kyla etc). Det behöver inte vara vid en sexuell relation. Tror jag läst att 80-90 % bär det latent. Känner folk som nekar till att de har herpes och att de "bara har munsår" Yeah right! Själv fick jag herpes vi munnen som barn. Många ungar hade "munsår" och vi delade ju allt (leksaker, godis, handdukar etc). På sätt och vis är jag glad att jag fick det tidigt eftersom det minskar med åren och inte är lika intensivt och jobbigt nu. I tonåren kunde jag få feber samtidigt... Eller om jag fick herpes när jag hade feber... svårt att veta ordningen ibland. Men varje gång jag var sjuk eller stressad blommade blåsorna upp och det var riktigt jobbigt första åren. Nu är det besvärligt och irriterande men något jag inte tänker på.

• Anonym
    Anonym (gecko) skrev 2012-02-06 18:44:32 följande:
    Jag tycker du får justera din tankegång här lite faktiskt.

Min man föddes med munherpes eftersom hans mamma hade ett utbrott vid förlossningen. Han fick inget val i frågan och skulle han då gömma sig under en sten hela livet och aldrig ha en relation menar du? Drömmer

Från den odödliga wiki:

Två typer av HSV existerar, HSV-1 och HSV-2. HSV-1 angriper oftast ansiktet i form av munsår, men kan även smitta genitalt, dock med lägre risk för senare reaktivering. Det är i Sverige idag mycket vanligt med genital HSV-1 förstagångsinfektion. HSV-2 ger upphov till genital herpes (könsherpes), men har även anekdotiskt beskrivits kunna ge besvär från ansiktet.

I Sverige är 70-80% av befolkningen smittade med HSV-1, medan 90% av befolkningen i utvecklingsländer beräknas vara infekterade med HSV-1. Smitta sker vanligen under spädbarnsåren, genom nära kontakt mellan mor och barn. Oftast sker en HSV-2 infektion senare i livet efter debut av sexuell aktivitet. I Sverige beräknas 30-40% vara smittade med HSV-2.
    --
    De allra flesta vet inte ens om att de har herpesvirus och har inga besvär att tala om, och man kan bli smittad även av någon som inte har aktiva blåsor, även om risken är liten.

Jag har nu hängt med min man i 10+ år och jag har inte fått några munherpessår i ansiktet trots det,  men vanliga afte-blåsor kan jag klart få ibland-det finns många saker som kan ge blåsor när immunförsvaret är påverkat.

Man får bara försöka acceptera sånt som inte går att göra nåt åt, för ska du bli galen över nåt som 70-80% av alla redan lever med så lär du få det jobbigt på din väg genom livet.
    Kan du & din man ha oralsex utan att det smittar dig nertill? Hur gör ni med sånt? 
    Vet att killen jag var med hade Munsår. Alltså HSV 1, Antar jag.
  • Anonym

jag har heller aldrig fått "diagnos" men är helt säker att jag fått det. då och då får jag utslag, helst vid stark stress.. jag får där nere... men jag har den "lätta" varianten. Det är knappt synbart, men jag känner ju av det.  sen håller det sig några dagar och försvinner sen. min läkare jag gick till sa att "det är helt otroligt att jag ens märkte av det"

det jobbigaste var att berätta för min nuvarande pojkvän att jag hade fått det, men han tog det kolugnt. jag ville verkligen inte att han skulle få de, så om jag nu har utslag så säger jag bara att vi inte kan ha sex just då. och det känns skönt ! känns inte lika farligt nu som när jag just fick det..

men jag förstår din oro, jag mådde dåligt länge efteråt , man lär sig som sagt leva med det. hoppas du känner dig lite lugnare snart, jag tycker du ska kolla upp så mkt du själv vill !! man ska absolut få information om sånt där om man vill  !!

sen blir skoven som det heter mildare med tiden och man får dom inte lika ofta, så är det för mig iallafall

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 18:53:30 följande:
    jag har heller aldrig fått "diagnos" men är helt säker att jag fått det. då och då får jag utslag, helst vid stark stress.. jag får där nere... men jag har den "lätta" varianten. Det är knappt synbart, men jag känner ju av det.  sen håller det sig några dagar och försvinner sen. min läkare jag gick till sa att "det är helt otroligt att jag ens märkte av det"

det jobbigaste var att berätta för min nuvarande pojkvän att jag hade fått det, men han tog det kolugnt. jag ville verkligen inte att han skulle få de, så om jag nu har utslag så säger jag bara att vi inte kan ha sex just då. och det känns skönt ! känns inte lika farligt nu som när jag just fick det..

men jag förstår din oro, jag mådde dåligt länge efteråt , man lär sig som sagt leva med det. hoppas du känner dig lite lugnare snart, jag tycker du ska kolla upp så mkt du själv vill !! man ska absolut få information om sånt där om man vill  !!

sen blir skoven som det heter mildare med tiden och man får dom inte lika ofta, så är det för mig iallafall
    Helt otroligt att det inte kmr ngn bot när så många har det. What's going on med forskningen. OK finns ju mkt farligare saker att forska på men ändå. Kom igen
    Tar det många år innan skoven blir väldigt lätta? Jag har ganska dåligt immunförsvar så antar att jag skulle få det ofta. 
    Jag vill ju ta det där provet, men vågar inte riktigt. 
  • Anonym

Kan herpes smitta via spott förresten? Om man råkar få saliv partiklar i underlivet elr på läppen från ngn som Inte ger direktkontakt? 

• Brummiie
    Anonym skrev 2012-02-06 19:16:08 följande:
    Kan herpes smitta via spott förresten? Om man råkar få saliv partiklar i underlivet elr på läppen från ngn som Inte ger direktkontakt? 

Det beror på hur känslig du är för det. Och hur stark den som har herpes är. En kompis ti mig räcker att vi är i samma rum så får jag det direkt men inte tvärtom dvs munherpes. För hon har kraftigare herpes än mig. Men så fort vi känner pirrningarna i läppen så tar jag medicin så blommar det aldrig upp på samma sätt o det försvinner mycket mycket snabbare än om man använder kräm o plåster.
  • Anonym

jag har herpes men inte min nuvarande kille, jag blev smittad av ett ex. får på läpparna, munnen alltså och när jag har blåsorna eller känner att de är påväg så har jag ingen intim kontakt med min kille. pussar på sidan och på kinden istället och vid sex ingen kontakt alls med min munn, det smittas ju jätte lätt...och vill inte ge honom det.

Svar på tråden Alla har herpes