• Anonym

Alla har herpes

Känner mig så förtvivlad. Rynkar på näsan
    Hade sex & oralsex med en kille som har munherpes ibland för 3 V sen. 
    För 3 dagar sen började jag få lite rosa/röda utslag vid båda ljumskarna.
    Gick idag till en gyn mottagning och tog prov på utslagen. Han som undersökte trodde ej det var H, men kunde ej ge ett rakt svar innan testsvaren kom. Jag berättade hur rädd jag är för herpes för att det är obotligt och han verkade inte tycka det var en stor grej utan att det är ngt 75 % av alla människor har. Så sa jag att jag bokat in en tid i veckan för blodprov för att se om jag är bärare av herpes virus. Men då fick jag höra:

-"Vill du verkligen testa dig och få reda på att du har det, ist för att ha det och inte veta om det? Det kan ju sitta vid munnen eller underlivet och du kan ej få reda på vart. Du får ta ett prov på färska utslag den dagen det poppar upp på riktigt." Han sa även: "Det går inte att undvika herpes genom livet."

Kändes som han själv hade herpes utifrån hans talan. 
    Vart så onöjd med hur han inte tog min oro på allvar. Jag vet att det inte är farligt, men inget jag vill leva med. Skulle känna att min självkänsla ang mitt sexliv skulle försvinna helt och skulle känna mig oerhört äcklig. Och vem vill ha så ont? 
    Ska jag bara anta att jag har Herpes och inte gå och ta ett blodprov. Blir jag bara mer orolig om det visar sig att jag har det utan att att ha haft riktiga symptom.  Då kanske jag blir mer ledsen över det hela, men min psykolog tyckte jag skulle gå och få min oro bekräftad. 

Snälla ni som har herpes, Berätta om era erfarenheter och hur ni ser på detta. Sen är det värt med blodprov? Eller bara att skrämma upp sig i onödan. 

• Svar på tråden Alla har herpes
  • Anonym

Imorgon ska jag gå och kolla mig och se om jag får ta ett blodprov eller ej. Och om jag vågar - eller inte.

Men Ni som Har herpes i underlivet? När ni fick det första ggn, kröp det på eller kom blåsorna fort efter första symptomen?  

• Chrissie
    Anonym skrev 2012-02-07 23:21:45 följande:
    Imorgon ska jag gå och kolla mig och se om jag får ta ett blodprov eller ej. Och om jag vågar - eller inte.

Men Ni som Har herpes i underlivet? När ni fick det första ggn, kröp det på eller kom blåsorna fort efter första symptomen?  
    För mig gick det fort. Blåsorna kom direkt, och de kliade och började göra fruktansvärt ont. Allt skedde på typ ett dygn. Och sedan en veckas smärta eftersom jag var så ung och inte vågade söka hjälp. 
  • meldeah

Det var nog en stickig känsla för mig först.. Men jag har för mig att blåsorna kom rätt så omgående ändå, det tog några dagar innan jag vågade söka en gyn, för jag visste inte riktigt vad det var.

Fick mitt utbrott i november 2010. Första och enda.
  • Anonym (könsherpes)

Du vill inte ha herpes? Vem fan vill ha herpes?

Du fördömer oss som har herpes. Ja jag råkade få det för att jag var så j*vla blåögd och dum i huvudet att jag som de flesta andra inte använde skydd.  Och nej jag hade bara haft sex med tre olika killar varav inget var något hastigt och lustigt!

Om du har herpes så är det ju bra att veta om det så att du inte är en SMITTARE av det och smittar någon som ABSOLUT inte vill ha det och absolut inte vill tappa sitt sexuella självförtroende och känna sig äcklig.

Så först kallar du oss Äckliga , osexiga Losers.
    Sen ber du på dina bara knän om hjälp av oss som har det!

Kan säga så mycket som att jag har det i skrevet, jag har det INTE mitt i fejan, Herpes mitt i Fejan är helt okej, men herpes i skrevet som ingen annan än du själv för dras med är katastrof.

Hade såna som du slutat upp att skriva att det är äckligt , ovärdigt och skitigt att ha det så hade det inte påverkat folk och isolerat folk så mycket som det gör.

Jag har en man, barn , jobb och ett liv. Just för att min man inte såg mig som en stor herpes böld utan som en människa. Lycka till med din herpes!!!

• Anonym (könsherpes)
    Chrissie skrev 2012-02-06 19:37:52 följande:
    Hej ts!
    Jag har herpes i underlivet. Fick det under min gymnasietid. Den värsta veckan i mitt liv! Var så ung och rädd och vågade inte söka hjälp. Kunde inte sova, fick feber av smärtan osv osv. En kompis tog mig till sist till ett sjukhus och då berättade läkaren att mina blåsor redan var i läkningsstadiet och att jag måste ha oerhört ont. Skoja inte!

Hur som helst blev jag rädd, kände mig äcklig osv. 
    Hon berätta för mig att könsherpes och munherpes inte är samma sak. Munherpes kan smittas till könet, men läker vanligtvis fort då munherpes vill vara vid munnen.
    Könsherpes kan inte smittas till munnen. 
    Hon berätta även att alla har herpesvirus latent i kroppen, och att det finns många faktorer som kan ge ett utbrott.

Men, herpes smittar ENDAST OM man har ett utbrott just då. Så har ens partner inte ett utbrott och blåsor så smittar det inte.
    Min sambo har aldrig blivit smittad av mig. Nu har jag som tur är (peppar peppar) bara haft utbrott ytterligare en gång efter första gången, och jag hoppas slippa ha det igen.
    Men får jag ett utbrott, så har vi såklart inte sex :)

Att jag kände mig äcklig gick över, det är ju inte en del av mig i vardagen, utan nån enstaka gång bara.

Men ta ett blodprov om det känns bättre för dig, och har du herpes kan du få medicin utskrivet, så du kan ta medicin vid tecken på utbrott.  

Lycka till med allt ts! :) 
    Herpes viruset smittar ÄVEN OM DU INTE HAR BLÅSOR!  Om du har underlivsherpes!!! Min man blev smittad trotts att jag inte haft blåsor på lång lång tid. Min man var då oskuld!!! Det är j*vligt illa att vissa gynekologer springer runt och påstår att det INTE smittas fast än det gör det!!!
  • Anonym (könsherpes)
    Anonym skrev 2012-02-06 19:48:00 följande:
    Så ni har vanligt oralsex när det inte är synligt? Och han blir inte smittad? Förvånad Vf säger vårdguiden att det smittar hela tiden ändå. 
    Eftersom köns hepres alltid smittar!!! ALLTID ALLTID ALLTID!!!
  • Anonym (könsherpes)
    Anonym skrev 2012-02-07 12:05:24 följande:
    Ja, jag valde att inte träffa denna kille igen. Just för min oro. Skulle inte kunna vara bekväm när vi har sex.
    Men om man tänker såhär, genom livet hitills kanke jag kysst 70 killar. Ngn av dem måste ju ngn gång också haft munsår. Men inte just då. Är det säkert att jag smittats av munherpes då?
    Jag är nu bara sjukligt orolig för vi hade osex. Munherpes skulle jag väl klara av att få, men inte nertill. Gråter 
    Jag har bara kysst 6 personer och jag fick Könsherpes! Är du så rädd att bli smittad av saker så bör du inte vara så lössläppt så du hånglar med 70 killar!!!
  • Anonym (könsherpes)

Vet inte. För ingen jag hade haft sex med ville erkänna att de var smittade, en sa att de hade tagit blodprov och var negativ medan en sa att gyn inte sa att det gick att testa om det inte var utslag!
  • Anonym

Vad mkt ilska det vart här nurå. Ta det lugnt. Jag säger inte att Ni som har herpes är äckliga. Men själva herpes är äckligt & jag hade känt mig äcklig vid utbrott. Gör väl alla? Och det verkar vara väldigt svårt att inte bli smittad av herpes om man läser här på forumet? Inga Umo-mottagningar eller gynmottagningar jag vart på har varnat om risken för herpes, bara de vanliga botliga åkommorna. 
    De borde satsa mer på att upplysa om herpes. 
    Sen att ha kysst 70 killar sen jag var 11- nu 20, är ingen större grej jämfört om jag skulle legat med alla dessa liksom. Men har haft en hel del sexpartners för min ålder och det ökar ju enbart risken för herpes, och en aning korkad som man vart haft oskyddat med 50 % av dem. Så Jag förväntar mig nästan att jag bärare av herpes elr Kondylom. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-13 11:14:51 följande:
    Vad mkt ilska det vart här nurå. Ta det lugnt. Jag säger inte att Ni som har herpes är äckliga. Men själva herpes är äckligt & jag hade känt mig äcklig vid utbrott. Gör väl alla? Och det verkar vara väldigt svårt att inte bli smittad av herpes om man läser här på forumet? Inga Umo-mottagningar eller gynmottagningar jag vart på har varnat om risken för herpes, bara de vanliga botliga åkommorna. 
    De borde satsa mer på att upplysa om herpes. 
    Sen att ha kysst 70 killar sen jag var 11- nu 20, är ingen större grej jämfört om jag skulle legat med alla dessa liksom. Men har haft en hel del sexpartners för min ålder och det ökar ju enbart risken för herpes, och en aning korkad som man vart haft oskyddat med 50 % av dem. Så Jag förväntar mig nästan att jag bärare av herpes elr Kondylom. 

Du kan ha haft herpes sedan barnsben, utan att veta om det. Det behöver inte ha något med dina kyssar eller sexpartner att göra. Och jag känner mig inte speciellt äcklig vid ett herpesutbrott. Det är bara jobbigt när något inte är som det ska med kroppen.
Svar på tråden Alla har herpes