• JECJ

    Foder? Bara hö?

    Hej!
    Jag ska snart skaffa hästar igen efter 13 år utan. När jag hade häst sist så gav vi hö, havre, korn, betfor och en massa tillskott. Jag har frågat flera hästägare om hur man utfodrar hästar "nu för tiden" och fått till svar att många bara ger hö och eventuellt några tillskott.
    Det har också blivit mer vanligt med barfotahästar än var det var när jag hade häst.

    Jag planerar att ha hästarna på lösdrift (har flera stoooora hagar med bra bete) men kommer att bygga om stallet så jag har tillgång till boxar al. fler-häst box. Jag kommer hobbyrida och planerar eventuellt att ha en arab och ett kallblod till att börja med.

    Självklart så får jag se till hästarnas individuella behov: Men jag undrar, hur gör ni med foder, skor och stall?

  • Svar på tråden Foder? Bara hö?
  • Whitetrash86

    jag skulle ge lite havre och korn iaf.. men mest hö helt klart.

    Sen med skor beror ju på vilken typ av underlag du ska rida på. Är det bara på mjukt (gräs och ridbana) behövs ju inga skor.

    Är det blandad ridning så skulle jag köra skor fram iaf och är det på mycket hårt underlag så skor runt om.

    Ja, ska du ha dom på lös drift så behöver du ju bara ett ordentligt vindskydd till dom iaf. Annars gör du det som känns bäst med stallet. 

  • Gaytjej

    Foder: Vi ger analyserat hö och är det bra (protein, energi, kalk, fosfor, balans) så räcker det vanligen till ena hästen, ett lättfött halvblod. Den andra får kornkross, lucern och linfröolja. Båda får mineral del flesta dagar och ibland även vitaminer (som Chevinal).

    Skor: Båda är skodda runt om, alltid. Den ena för att hon slits för mkt vid full ridning för att kunna gå barfota och den andra för att hon är lite vek i kotorna och behöver stöd från längre traktarmar. Nu på vintern har de dessutom snösulor och fyra broddar i varje sko.

    Sammanfattningsvis: Hur man kan göra med foder och skoning är tämligen individuellt. Och hur man gör nuförtiden ser nog väldigt olika ut.. De flesta jag känner 'pluttar' sig halvt fördärvade med en massa burkar och müsli.

    Uppstallning: Vi har hästarna på lösdrift och både vi och hästarna trivs OTROLIGT bra med detta! De går in och ut som de själva vill, och kan leva ett lite mer naturligt liv än hästar på stall. Hästar är ju inte som vi och 'grytdjur' och vill krypa in i en håla när det blir mörkt och stanna där i 8 timmar, utan de vill ju faktiskt ströva fritt, kunna beta de flesta av dygnets timmar och sova/vila småstunder utspritt.

    Vi har permanent bädd av halm som vi mockar dagligen, men det blir sällan mer än en halv-en kärra skit.
    Vi fyller en termobar med slang var eller varannnan dag - smidigt!
    Vi fodrar ute i hagen, om det inte är busväder, då fodrar vi under tak.
    Vår lösdrift är 'tvådelad' en inre del om ca 35 kvadrat som är uppströdd och en yttre del om ca 45 kvadrat som ej är strödd.

    Lycka till med återupptagandet av hästeriet!


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Madick

    Vad du behöver ge mer än hö beror ju på vad det innehåller. Se till att köpa analyserat hö så du har koll på om ditt hö verkligen är billigt eller dyrt. Låga eller skeva värden = dyrt hö eftersom du måste köpa en massa tillskott.

    "Barfotasekten" skulle jag akta mig för. Det finns säkert hästar som mår bra av att gå utan skor men alltför många mår riktigt dåligt och det är rena djurplågerier.

    Jag har haft hästar på lösdrift och i stall. Lösdrift är suveränt när jag hade yngre hästar som inte reds eller tränades så de blev svettiga. Hade alltid tillgång till box om det skulle krävas. Bra vindskydd och bra grovfoder är viktigt. Bäst är om de kan ha fri tillgång så leta efter ett hö med lågt energivärde men normalt proteinvärde.

  • MatteusMamma86

    Vissa hästar är känsliga för korn och andra för havre gällande energinivån.
    Man brukar ju säga att hästar blir heta på havre, men korn kan vara minst lika energigivande.

    Mina går på betfor, krossad havre, linfröolja, morötter och hö.
    En shettis hingst, en arabvalack och en varmblodshingst  

  • slutatsnusa

    jag ger bara hö, halm och mineraler till min häst.
    återhämtar oss efter fång och rider väldigt måttligt.
    hon är skodd med snösulor och broddad.
    står inne på natten, men jag tänker att kan man ha dem på lösdrift är det säkert bäst för den vanliga "hobbyhästen". men skulle dock alltid vilja ha tillgång till box eller spilta för att kunna ta in dem vid behov som tex skada, storm, grannar som firar nyår med raketer, mygg- eller knottattacker ja vad som helst vargar som stryker runt...

  • Lajkie

    Rekommenderar inte barfotametoden.

    Däremot mestadels hö tror jag på! Finns bra muslin nuförtiden om man vill ge något sånt.

  • Lajkie

    Jag hade mina på lösdrift flera år, men nu har vi flyttat så jag har inget eget stall samt sålt två av dem så nu hyr jag in min i ett stall med inneboxar.

    Älskar löadrift!

  • cajsasmamma

    Analysera höet och räkna ut  foderstaten efter det.

    jag rekommendera inte barfota ifall du inte bara rider på gräsunderlag. 

  • tinis77

    Har en fjording och en shettis. Fodrar med analyserat silage (30-kilosbalar), lucern, vitaminer. Fjordingen är skodd runt om och shettisen går barfota. Har de på lösdrift, underlaget består av torv och spån. Mockar ut skiten vid behov och fyller på med spån, de uträttar oftast sina behov ute.

Svar på tråden Foder? Bara hö?