Glasögonormen skrev 2012-06-21 11:47:38 följande:
Jag har också haft barfotahäst (har ingen häst alls just nu), rörde sig utan problem på alla underlag. Klart att den rör sig försiktigare på halt underlag -den känner ju att det är halt och tar det lugnt! Min häst drog utan problem runt i hagen i full galopp fast att där var halt och isigt
Finns inte på världskartan att stötdämpningen fungerar till fullo när hästen är skodd. Det sitter fortfarande något "i vägen".
Men vi låtsas här nu då, din häst får en hovspricka. Skulle du då låta hovslagare slå på en sko på den hoven?
Du har alltså haft EN barfotahäst? Jag har som sagt haft flera och en av de läskigaste saker som finns är just på vintern när det är halt. Utöver den stora risken att hästen fläker sig så går den och spänner sig på ett ohälsosamt sätt om den känner halka. Red du inte när det var halt? Då skulle hästen alltså spänna sig och balansera upp både dig och sig själv på det hala underlaget.
En korrekt skodd häst har kontakt med strålen i marken. Självklart kan det inte bli samma sak som barfota, men samtidigt måste man väga in användningen av hästen mot den ngt försämrade hovmekanismen, vad är det mest värt för MIG som hästägare, hur mycket "lider" hästen av det jag väljer?
Att välja barfotahäst kan leda till att hästen får stå inne hela dagar pga ishalka, att den bara rids inomhus, att du inte kan vara med på de roligaste tävlingarna då de går på gräs och det har regnat, att du står med en häst med korsförlamning pga att den spänt sig så illa i halkan att när du sen tar ut den på en ridtur på snötäckt fält så överanstränger den sig (DET har jag varit med om, inte kul).
Samma debatt som att ha täcker eller inte, benskydd eller inte, klippa eller inte, fri tillgång på hö eller inte.
Återigen om hovsprickan, det är ett alltför vitt begrepp och jag väljer att få alla möjligheter presenterade för mig angående just den hästens spricka innan jag beslutar mig.